STK začnou sbírat a odesílat vaše data do EU. Poradíme, jak tomu zamezit
![Zaměstnanec servisu aut | foto: Pexels](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fservis-aut-1800x1013.jpg&w=3840&q=87)
Od dubna 2025 bude vaše auto na STK posílat do Bruselu data o jízdě i spotřebě. Dá se tomu bránit, ale musíte aktivně vyjádřit nesouhlas.
Vaše auto na vás práskne víc, než si myslíte
Brusel opět přitvrzuje v omezování našich svobod. Další šmírování přichází už od 1. dubna 2025 – tentokrát přímo přes STK. O každé vaší cestě, stylu jízdy i spotřebě paliva se teď dozvědí úředníci, aniž byste s tím mohli něco dělat. Stačí, abyste přijeli se svým autem na STK a do Bruselu okamžitě poputují data o vaší spotřebě paliva, ujeté vzdálenosti, rychlosti nebo jízdním stylu. U hybridů a plug-in hybridů se navíc zaznamenávají i data o využití elektrického pohonu a nabíjení. Data navíc obsahují i VIN vozidla, takže nejde o nic anonymního a můžete být snadno dohledáni.
Toto bezprecedentní šmírování umožňuje systém monitorování spotřeby paliva a jízdního chování vozidel OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter), kterým jsou povinně vybaveny všechna velkosériově homologovaná vozidla kategorie M1 a N1 registrovaná po 1. lednu 2021. Takže pokud máte novější auto, jste v hledáčku velkého bratra. V klidu můžete být pouze, pokud vlastníte starší vůz vyrobený před tímto datem, ale také vozidlo na LPG či CNG, terénní vozidlo kategorie G nebo elektromobil. Tato vozidla jsou z povinnosti sběru dat vyňata.
Nejde přitom pouze o STK. Pokud jezdíte se svým autem do autorizovaného servisu, vaše data putují do Bruselu již roky, aniž byste o tom třeba tušili. Servisy totiž mají stejnou povinnost odesílat data o spotřebě a ujetých kilometrech už od roku 2021.
![Technik při evidenční kontrole](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fevidencni-kontrola-STK-technik-e1709815269748.jpg&w=3840&q=75)
Odesílání dat můžete odmítnout
Naštěstí existuje způsob, jak se tomuto zásahu do soukromí bránit. Při návštěvě STK máte právo odmítnout načítání a odesílání těchto dat. Stačí před zahájením kontroly jasně vyjádřit svůj nesouhlas a technik by měl tento požadavek respektovat a data neodesílat.
Je však nutné tento nesouhlas projevit při každé návštěvě STK. Nebojte se tedy ozvat. Technik na STK nesmí vaše data odeslat bez vašeho souhlasu – a pokud se o to pokusí, máte právo to odmítnout a žádat kontrolu bez sběru dat.
Stejně tak se můžete zachovat i při návštěvě autorizovaného servisu. Někteří výrobci, jako například Volkswagen, uvádějí, že i v tomto případě je možné přenos dat výslovně odmítnout. Bohužel, jen málokterý motorista o této možnosti ví.
EU to myslela dobře, ale dopadnout to může všelijak
Možná, že původní záměr Evropské komise byl dobrý a měl směřovat k omezení emisí z dopravy. Výsledkem je jen další šmírování. Toto není jen o emisích – je to o právu na soukromí. Pokud se dnes smíříme se šmírováním, co přijde zítra?
Autor článku
![Pavel Škopek - Redaktor](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fpavel-skopek-redaktor-585x798.jpg&w=3840&q=75)
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.