STK začnou sbírat a odesílat vaše data do EU. Poradíme, jak tomu zamezit

Pavel Škopek
Zaměstnanec servisu aut | foto: Pexels
Zaměstnanec servisu aut | foto: Pexels

Od dubna 2025 bude vaše auto na STK posílat do Bruselu data o jízdě i spotřebě. Dá se tomu bránit, ale musíte aktivně vyjádřit nesouhlas.

Vaše auto na vás práskne víc, než si myslíte

Brusel opět přitvrzuje v omezování našich svobod. Další šmírování přichází už od 1. dubna 2025 – tentokrát přímo přes STK. O každé vaší cestě, stylu jízdy i spotřebě paliva se teď dozvědí úředníci, aniž byste s tím mohli něco dělat. Stačí, abyste přijeli se svým autem na STK a do Bruselu okamžitě poputují data o vaší spotřebě paliva, ujeté vzdálenosti, rychlosti nebo jízdním stylu. U hybridů a plug-in hybridů se navíc zaznamenávají i data o využití elektrického pohonu a nabíjení. Data navíc obsahují i VIN vozidla, takže nejde o nic anonymního a můžete být snadno dohledáni.

Toto bezprecedentní šmírování umožňuje systém monitorování spotřeby paliva a jízdního chování vozidel OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter), kterým jsou povinně vybaveny všechna velkosériově homologovaná vozidla kategorie M1 a N1 registrovaná po 1. lednu 2021. Takže pokud máte novější auto, jste v hledáčku velkého bratra. V klidu můžete být pouze, pokud vlastníte starší vůz vyrobený před tímto datem, ale také vozidlo na LPG či CNG, terénní vozidlo kategorie G nebo elektromobil. Tato vozidla jsou z povinnosti sběru dat vyňata.

Nejde přitom pouze o STK. Pokud jezdíte se svým autem do autorizovaného servisu, vaše data putují do Bruselu již roky, aniž byste o tom třeba tušili. Servisy totiž mají stejnou povinnost odesílat data o spotřebě a ujetých kilometrech už od roku 2021.

Technik při evidenční kontrole
Technik při evidenční kontrole

Odesílání dat můžete odmítnout

Naštěstí existuje způsob, jak se tomuto zásahu do soukromí bránit. Při návštěvě STK máte právo odmítnout načítání a odesílání těchto dat. Stačí před zahájením kontroly jasně vyjádřit svůj nesouhlas a technik by měl tento požadavek respektovat a data neodesílat.

Je však nutné tento nesouhlas projevit při každé návštěvě STK. Nebojte se tedy ozvat. Technik na STK nesmí vaše data odeslat bez vašeho souhlasu – a pokud se o to pokusí, máte právo to odmítnout a žádat kontrolu bez sběru dat.

Stejně tak se můžete zachovat i při návštěvě autorizovaného servisu. Někteří výrobci, jako například Volkswagen, uvádějí, že i v tomto případě je možné přenos dat výslovně odmítnout. Bohužel, jen málokterý motorista o této možnosti ví.

EU to myslela dobře, ale dopadnout to může všelijak

Možná, že původní záměr Evropské komise byl dobrý a měl směřovat k omezení emisí z dopravy. Výsledkem je jen další šmírování. Toto není jen o emisích – je to o právu na soukromí. Pokud se dnes smíříme se šmírováním, co přijde zítra?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články