Se starými naftovými motoráky se můžeme rozloučit. Ministerstvo životního prostředí chce podpořit výměnu starých osobních vlaků za nové s moderním ekologickým pohonem. Na to má připraveno 15 miliard korun z Modernizačního fondu.
„Nyní hovoříme o 15 miliardách korun na osobní vlaky, které cestujícím umožní pohodlnější přepravu v ekologických vlacích a nebudou zatěžovat životní prostředí ani znečišťovat ovzduší. V této výzvě mohou žadatelé získat podporu až ve výši 70 % způsobilých výdajů, a to na výměnu dieselových motorových vozidel za nové ekologické vozy. V případě starších elektrických vozidel za nové je pak podpora ve výši 40 %. Dalších 7,3 miliardy korun bude vyčleněno v nejbližší době na modernizaci městské hromadné dopravy,“ popisuje ministr životního prostředí Petr Hladík.
Hlavním cílem je ekologizace veřejné dopravy. „Investice z Modernizačního fondu směřují primárně na zvýšení energetické účinnosti, dosažení úspory energie a snížení emisí CO2. Pro občany to znamená, že budou jezdit vlaky s bezemisním pohonem, a tudíž budou dýchat i čistší vzduch,“ doplnil ministr Hladík.
„Moderní železniční doprava, tak jak si ji přejeme a jak ji budujeme, musí být konkurenceschopná, prozákaznická a šetrná. Abychom dokázali tyto cíle naplnit, patří k tomu i pořizování moderních vozidel, která prokazatelně zvyšují poptávku po tomto druhu cestování. Jsem rád, že díky této podpoře budou moci zažívat moderní cestování i další cestující,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na tuto dotaci si mohou dopravci, přesněji objednatelé veřejných služeb, pořídit stroje s elektrickým pohonem, napájené z trakčního vedení, dále vlaky s elektrickým pohonem a bateriemi či soupravy s elektrickým vodíkovým pohonem. Možná je také výměna starých elektrických vozidel za nová elektrická.
Zájemci o dotaci musí projít dvěma koly dotace. V prvním kole žadatelé předloží projektové záměry, které budou hodnoceny podle měrné dotační náročnosti vypočtené na základě energetické náročnosti výchozího způsobu dopravy. Úspěšné záměry, které postoupí do druhého kola, se budou moci hlásit v průběžné výzvě o dotační podporu. Projektové záměry do 1. kola je možné podávat v období od 15. listopadu 2024 do 31. března 2025.
Se starými naftovými motoráky se můžeme rozloučit. Ministerstvo životního prostředí chce podpořit výměnu starých osobních vlaků za nové s moderním ekologickým pohonem. Na to má připraveno 15 miliard korun z Modernizačního fondu.
„Nyní hovoříme o 15 miliardách korun na osobní vlaky, které cestujícím umožní pohodlnější přepravu v ekologických vlacích a nebudou zatěžovat životní prostředí ani znečišťovat ovzduší. V této výzvě mohou žadatelé získat podporu až ve výši 70 % způsobilých výdajů, a to na výměnu dieselových motorových vozidel za nové ekologické vozy. V případě starších elektrických vozidel za nové je pak podpora ve výši 40 %. Dalších 7,3 miliardy korun bude vyčleněno v nejbližší době na modernizaci městské hromadné dopravy,“ popisuje ministr životního prostředí Petr Hladík.
Hlavním cílem je ekologizace veřejné dopravy. „Investice z Modernizačního fondu směřují primárně na zvýšení energetické účinnosti, dosažení úspory energie a snížení emisí CO2. Pro občany to znamená, že budou jezdit vlaky s bezemisním pohonem, a tudíž budou dýchat i čistší vzduch,“ doplnil ministr Hladík.
„Moderní železniční doprava, tak jak si ji přejeme a jak ji budujeme, musí být konkurenceschopná, prozákaznická a šetrná. Abychom dokázali tyto cíle naplnit, patří k tomu i pořizování moderních vozidel, která prokazatelně zvyšují poptávku po tomto druhu cestování. Jsem rád, že díky této podpoře budou moci zažívat moderní cestování i další cestující,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na tuto dotaci si mohou dopravci, přesněji objednatelé veřejných služeb, pořídit stroje s elektrickým pohonem, napájené z trakčního vedení, dále vlaky s elektrickým pohonem a bateriemi či soupravy s elektrickým vodíkovým pohonem. Možná je také výměna starých elektrických vozidel za nová elektrická.
Zájemci o dotaci musí projít dvěma koly dotace. V prvním kole žadatelé předloží projektové záměry, které budou hodnoceny podle měrné dotační náročnosti vypočtené na základě energetické náročnosti výchozího způsobu dopravy. Úspěšné záměry, které postoupí do druhého kola, se budou moci hlásit v průběžné výzvě o dotační podporu. Projektové záměry do 1. kola je možné podávat v období od 15. listopadu 2024 do 31. března 2025.