Pokud jste, stejně jako my, také fanoušky nových technologií na čtyřech kolech, určitě jste už zaslechli jméno Bjørn Nyland. Norský youtuber a nadšený propagátor elektrické mobility právě otestoval další automobil v testu ujetí tisícikilometrové vzdálenosti na čas. Pojďte se podívat.
Nio ES8 díky specifickému způsobu doplňování energie překvapilo nejen Bjørna, ale doslova přepsalo historické tabulky. Elektrické SUV pro sedm cestujících totiž místo rychlých nabíječek využilo k doplnění energie stanici pro výměnu baterií.
V Norsku jsou v současnosti k dispozici dvě tyto stanice. První byla zprovozněna v lednu a druhá nedávno, v srpnu. Bjørn Nyland využil jednu z nich pro svůj test a ukazuje, jak bude vypadat elektromobilita ve chvíli, kdy bude infrastruktura pro výměnu baterií běžně dostupná.
Čtěte také: Čínské Nio expanduje na západ. Konkurenci už teď naskakují vrásky na čele
Automobilka Nio na domácím čínském trhu již instalovala více než 1 000 podobných stanic a brzy se chystá jejich výrobu zahájit v Maďarsku. Chce tak podpořit evropskou expanzi značky. Bjørn Nyland v minulosti ve stejném testu prověřil model Nio ES8 se 100kWh baterií, které zvládlo ujet tisíc kilometrů v čase 11 hodin 25 minut. Tato hodnota nepatřila zdaleka mezi nejlepší, zejména kvůli vysoké spotřebě energie a omezené rychlosti nabíjení. Auto navíc muselo pětkrát navštívit nabíječku.
S využitím výměnné (swapovací) stanice ubíhala cesta mnohem rychleji a Nio ES8 dosáhlo cíle téměř o 2 a půl hodiny dříve. Video, které Bjørn při testu natočil, hovoří o dosažení 1 000 km za 9 hodin při průměrné teplotě 22 °C. Jedná se o nejlepší čas ze všech dosavadních testů, znatelně kratší, než v případě špičkových modelů Tesla a velkých elektrických SUV. Celkový výsledek je srovnatelný s referenční hodnotou, vytvořenou vozem Kia Ceed PHEV
Nio ES8 navíc (kromě počátečního segmentu) na cestě potřebuje pouze tři výměny baterie, a to je mnohem lepší hodnota než v případě jiných elektromobilů, vyžadujících 4–6 zastávek pro nabíjení. Výměna celé baterie je poloautomatická operace, která trvá přibližně 7 minut včetně počátečního zaparkování před stanicí.
V průběhu testu činila spotřeba průměrně 28 kWh/100 km při dosažení průměrné rychlosti 111,1 km/h. Výměna baterií může být pro cestování na dlouhé vzdálenosti výborným řešením. V současnosti ale bohužel není infrastruktura pro výměnu baterií rozšířená, je ekonomicky náročná a je kompatibilní pouze s modely Nio. Z toho důvodu je sporné, zda má větší potenciál než rychlé nabíjení.
Pokud jste, stejně jako my, také fanoušky nových technologií na čtyřech kolech, určitě jste už zaslechli jméno Bjørn Nyland. Norský youtuber a nadšený propagátor elektrické mobility právě otestoval další automobil v testu ujetí tisícikilometrové vzdálenosti na čas. Pojďte se podívat.
Nio ES8 díky specifickému způsobu doplňování energie překvapilo nejen Bjørna, ale doslova přepsalo historické tabulky. Elektrické SUV pro sedm cestujících totiž místo rychlých nabíječek využilo k doplnění energie stanici pro výměnu baterií.
V Norsku jsou v současnosti k dispozici dvě tyto stanice. První byla zprovozněna v lednu a druhá nedávno, v srpnu. Bjørn Nyland využil jednu z nich pro svůj test a ukazuje, jak bude vypadat elektromobilita ve chvíli, kdy bude infrastruktura pro výměnu baterií běžně dostupná.
Čtěte také: Čínské Nio expanduje na západ. Konkurenci už teď naskakují vrásky na čele
Automobilka Nio na domácím čínském trhu již instalovala více než 1 000 podobných stanic a brzy se chystá jejich výrobu zahájit v Maďarsku. Chce tak podpořit evropskou expanzi značky. Bjørn Nyland v minulosti ve stejném testu prověřil model Nio ES8 se 100kWh baterií, které zvládlo ujet tisíc kilometrů v čase 11 hodin 25 minut. Tato hodnota nepatřila zdaleka mezi nejlepší, zejména kvůli vysoké spotřebě energie a omezené rychlosti nabíjení. Auto navíc muselo pětkrát navštívit nabíječku.
S využitím výměnné (swapovací) stanice ubíhala cesta mnohem rychleji a Nio ES8 dosáhlo cíle téměř o 2 a půl hodiny dříve. Video, které Bjørn při testu natočil, hovoří o dosažení 1 000 km za 9 hodin při průměrné teplotě 22 °C. Jedná se o nejlepší čas ze všech dosavadních testů, znatelně kratší, než v případě špičkových modelů Tesla a velkých elektrických SUV. Celkový výsledek je srovnatelný s referenční hodnotou, vytvořenou vozem Kia Ceed PHEV
Nio ES8 navíc (kromě počátečního segmentu) na cestě potřebuje pouze tři výměny baterie, a to je mnohem lepší hodnota než v případě jiných elektromobilů, vyžadujících 4–6 zastávek pro nabíjení. Výměna celé baterie je poloautomatická operace, která trvá přibližně 7 minut včetně počátečního zaparkování před stanicí.
V průběhu testu činila spotřeba průměrně 28 kWh/100 km při dosažení průměrné rychlosti 111,1 km/h. Výměna baterií může být pro cestování na dlouhé vzdálenosti výborným řešením. V současnosti ale bohužel není infrastruktura pro výměnu baterií rozšířená, je ekonomicky náročná a je kompatibilní pouze s modely Nio. Z toho důvodu je sporné, zda má větší potenciál než rychlé nabíjení.