Výměna baterií místo nabíjení? Technologii „swapování“ nasadí i evropská automobilka

  • Stellantis nabídne technologii pro rychlou výměnu baterií
  • Využije spolupráce s firmou Ample
  • Ta chce „swapování“ zpřístupnit i dalším velkým automobilkám
Nio stanice pro rychlou výměnu baterií u elektromobilů

Nio stanice pro rychlou výměnu baterií u elektromobilů, ilustrační | foto: Autocar

Nio patří mezi unikátní výrobce elektromobilů především díky své technologii rychlé výměny baterie namísto jejího zdlouhavého nabíjení. Jelikož je tento koncept velmi zajímavý, spatřily svojí šanci na trhu i další společnosti. Mezi nezávislého dodavatele lze zařadit například i společnost Ample. Ta nyní uzavírá partnerství se skupinou Stellantis. Vybrané vozy by do budoucna mohly z této swapovací technologie těžit.

Partnerství je na spadnutí. Bude tato služba populární?

Společnosti zatím spolupracují na úrovni navazování partnerství. Žádné pevné smlouvy o poskytnutí takové služby na stole zatím nejsou, i když je jasné, že by obě strany byly pro. Technologie Ample umožňuje výměnu celého bateriového modulu za dobu kratší než 5 minut. Oproti čínským konkurentům však Ample netouží zůstat proprietární, ale chce tuto možnost zpřístupnit více automoibilkám. Nio a Xpeng se zaměřují na stanice podporující výhradně vozy vlastní značky.

Pilotním program obou společností by měl vejít v platnost v příštím roce ve španělském Madridu. K dispozici má být flotila stovky elektrických Fiatů 500. Ty budou tvořit základ skupinové služby pro carsharing Stellantis Free2move. Ve fázi vyjednávání je i možnost rozšíření služby pro firemní flotilové i elektromobily v soukromém vlastnictví. Dalším krokem je samozřejmě i rozšíření do dalších regionů.

Swapovací stanice Ample

Swapovací stanice Ample | foto: Ample


Čtěte také: Stellantis má mít levnější elektromobily díky spolupráci s Číňany


První pokusy proběhnou ve Španělsku

Ample je společnost amerického původu se sídlem v San Francisku. Na trhu působí od roku 2014. O výměnu baterií se stará automatizovaný systém s umělou inteligencí. Testovací swapovací stanice jsou umístěné v New Yorku a v Japonsku. Společnost tvrdí, že nainstalovat stanice schopné obsloužit celé město by trvalo vybudovat pouhých 6 týdnů. Společnost si samozřejmě vyrábí vlastní modulární baterie. Ty jsou ale schopné nahradit původní originální set baterií od výrobce. Mělo by jít o velmi univerzální řešení. Výrobci tak nebudou muset vymýšlet jednotné řešení. Zatím to ovšem zní jako utopie.

Stanice a vozidlo budou mezi sebou komunikovat, a tak bude nová sada baterie připravena dřív, než řidič vůz do stanice přistaví. Výměna je zahájena pokynem v mobilní aplikaci a zbytek je plně automatizovaný. Výměny by měly být zákazníkům dostupné na bází měsíčního předplatného. Výrobci by pak takovou schopnost měli promítnout do nižší pořizovací ceny vozu. Po pilotním provozu s Fiatem 500e budeme mít k dispozici více informací.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Výměna baterií místo nabíjení? Technologii „swapování“ nasadí i evropská automobilka

  • Stellantis nabídne technologii pro rychlou výměnu baterií
  • Využije spolupráce s firmou Ample
  • Ta chce „swapování“ zpřístupnit i dalším velkým automobilkám
Nio stanice pro rychlou výměnu baterií u elektromobilů

Nio stanice pro rychlou výměnu baterií u elektromobilů, ilustrační | foto: Autocar

Nio patří mezi unikátní výrobce elektromobilů především díky své technologii rychlé výměny baterie namísto jejího zdlouhavého nabíjení. Jelikož je tento koncept velmi zajímavý, spatřily svojí šanci na trhu i další společnosti. Mezi nezávislého dodavatele lze zařadit například i společnost Ample. Ta nyní uzavírá partnerství se skupinou Stellantis. Vybrané vozy by do budoucna mohly z této swapovací technologie těžit.

Partnerství je na spadnutí. Bude tato služba populární?

Společnosti zatím spolupracují na úrovni navazování partnerství. Žádné pevné smlouvy o poskytnutí takové služby na stole zatím nejsou, i když je jasné, že by obě strany byly pro. Technologie Ample umožňuje výměnu celého bateriového modulu za dobu kratší než 5 minut. Oproti čínským konkurentům však Ample netouží zůstat proprietární, ale chce tuto možnost zpřístupnit více automoibilkám. Nio a Xpeng se zaměřují na stanice podporující výhradně vozy vlastní značky.

Pilotním program obou společností by měl vejít v platnost v příštím roce ve španělském Madridu. K dispozici má být flotila stovky elektrických Fiatů 500. Ty budou tvořit základ skupinové služby pro carsharing Stellantis Free2move. Ve fázi vyjednávání je i možnost rozšíření služby pro firemní flotilové i elektromobily v soukromém vlastnictví. Dalším krokem je samozřejmě i rozšíření do dalších regionů.

Swapovací stanice Ample

Swapovací stanice Ample | foto: Ample


Čtěte také: Stellantis má mít levnější elektromobily díky spolupráci s Číňany


První pokusy proběhnou ve Španělsku

Ample je společnost amerického původu se sídlem v San Francisku. Na trhu působí od roku 2014. O výměnu baterií se stará automatizovaný systém s umělou inteligencí. Testovací swapovací stanice jsou umístěné v New Yorku a v Japonsku. Společnost tvrdí, že nainstalovat stanice schopné obsloužit celé město by trvalo vybudovat pouhých 6 týdnů. Společnost si samozřejmě vyrábí vlastní modulární baterie. Ty jsou ale schopné nahradit původní originální set baterií od výrobce. Mělo by jít o velmi univerzální řešení. Výrobci tak nebudou muset vymýšlet jednotné řešení. Zatím to ovšem zní jako utopie.

Stanice a vozidlo budou mezi sebou komunikovat, a tak bude nová sada baterie připravena dřív, než řidič vůz do stanice přistaví. Výměna je zahájena pokynem v mobilní aplikaci a zbytek je plně automatizovaný. Výměny by měly být zákazníkům dostupné na bází měsíčního předplatného. Výrobci by pak takovou schopnost měli promítnout do nižší pořizovací ceny vozu. Po pilotním provozu s Fiatem 500e budeme mít k dispozici více informací.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."