ČEZ výrazně zrychlil rychlonabíječky. Stačilo vyměnit kabel

  • Stojany ABB Terra 184 v síti ČEZ zvládaly nabíjet proudem 200 A
  • Výměna použitých kabelů za tlustší umožnila zvýšit proud na dvojnásobek
  • Aktuálně je v Česku těchto nabíječek celkem 25
Ultrarychlá nabíjecí stanice ČEZ u Olympia Plzeň

Ultrarychlá nabíjecí stanice ČEZ u Olympia Plzeň, dálnice D5 | foto: ČEZ

Skupina ČEZ právem patří mezi tři největší provozovatele dobíjecích stanic v Česku. Přestože většina z nich připadá na pomalé AC nabíječky, firma stále zvyšuje i počet svých DC rychlonabíječek. U některých, které označoval jako ultrarychlé, přitom nebyl až dosud schopný nabídnout motoristům plný výkon. Informaci přinesly Hospodářské noviny.

Kabely ovlivňují výkon nabíjení

V celkem 25 lokalitách po celé České republice ČEZ v minulosti nainstaloval ultrarychlé stojany ABB Terra 184, které měly poskytovat výkon 180 kW. Teoreticky. Při připojení kabelu do vozu se nabíjecí výkon i u vozů, které podporují rychlé nabíjení, pohyboval hluboko pod deklarovanou hodnotou. Obvyklá maximální hodnota, na kterou se mohli jejich majitelé dostat, bylo kolem 70 kW.

Příčina přitom nebyla ve stojanech ani v připojených autech, ale mezi nimi. ČEZ totiž použil nevhodné tenčí kabely, které zvládaly nabíjet proudem maximálně 200 A. Letos na jaře přislíbil nápravu a jejich výměnu za tlustší, které zvládnou nabíjet proudem 400 A.

Ke splnění svého slibu přistoupil až v červnu, kdy začal s výměnou v nejvíce exponovaných lokalitách, jako je Pumpa u Průhonic na dálnici D1, dále v Praze u OC Letňany, v Mladé Boleslavi u nákupního centra Olympie a na nabíječce u Lokte. Výměna byla podle informací energetické společnosti dokončena na konci července. Aktuálně tak již všechny ultrarychlé nabíječky fungují na svůj plný potenciál.

Rychlonabíjecí stanice ČEZ v Mladé Boleslavi s výkonem 360 kW

Rychlonabíjecí stanice ČEZ v Mladé Boleslavi s výkonem 360 kW | foto: ČEZ


Čtěte také: Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?


Rychlonabíječky nejsou pro každého

Dobíjet plným výkonem na těchto ultranabíječkách však zvládnou pouze elektromobily s 800V architekturou, která zvládá dvakrát vyšší napětí než u mnohem rozšířenějších elektromobilů s 400V architekturou.

Takových modelů nicméně na českém trhu aktuálně moc není. K jejich spočítání vám stačí prsty na rukou a ještě vám jich pár zbude. Konkrétně se jedná o Audi e-tron GT, Porsche Taycan a o čtveřici jihokorejských elektromobilů, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 a Kia EV9.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

ČEZ výrazně zrychlil rychlonabíječky. Stačilo vyměnit kabel

  • Stojany ABB Terra 184 v síti ČEZ zvládaly nabíjet proudem 200 A
  • Výměna použitých kabelů za tlustší umožnila zvýšit proud na dvojnásobek
  • Aktuálně je v Česku těchto nabíječek celkem 25
Ultrarychlá nabíjecí stanice ČEZ u Olympia Plzeň

Ultrarychlá nabíjecí stanice ČEZ u Olympia Plzeň, dálnice D5 | foto: ČEZ

Skupina ČEZ právem patří mezi tři největší provozovatele dobíjecích stanic v Česku. Přestože většina z nich připadá na pomalé AC nabíječky, firma stále zvyšuje i počet svých DC rychlonabíječek. U některých, které označoval jako ultrarychlé, přitom nebyl až dosud schopný nabídnout motoristům plný výkon. Informaci přinesly Hospodářské noviny.

Kabely ovlivňují výkon nabíjení

V celkem 25 lokalitách po celé České republice ČEZ v minulosti nainstaloval ultrarychlé stojany ABB Terra 184, které měly poskytovat výkon 180 kW. Teoreticky. Při připojení kabelu do vozu se nabíjecí výkon i u vozů, které podporují rychlé nabíjení, pohyboval hluboko pod deklarovanou hodnotou. Obvyklá maximální hodnota, na kterou se mohli jejich majitelé dostat, bylo kolem 70 kW.

Příčina přitom nebyla ve stojanech ani v připojených autech, ale mezi nimi. ČEZ totiž použil nevhodné tenčí kabely, které zvládaly nabíjet proudem maximálně 200 A. Letos na jaře přislíbil nápravu a jejich výměnu za tlustší, které zvládnou nabíjet proudem 400 A.

Ke splnění svého slibu přistoupil až v červnu, kdy začal s výměnou v nejvíce exponovaných lokalitách, jako je Pumpa u Průhonic na dálnici D1, dále v Praze u OC Letňany, v Mladé Boleslavi u nákupního centra Olympie a na nabíječce u Lokte. Výměna byla podle informací energetické společnosti dokončena na konci července. Aktuálně tak již všechny ultrarychlé nabíječky fungují na svůj plný potenciál.

Rychlonabíjecí stanice ČEZ v Mladé Boleslavi s výkonem 360 kW

Rychlonabíjecí stanice ČEZ v Mladé Boleslavi s výkonem 360 kW | foto: ČEZ


Čtěte také: Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?


Rychlonabíječky nejsou pro každého

Dobíjet plným výkonem na těchto ultranabíječkách však zvládnou pouze elektromobily s 800V architekturou, která zvládá dvakrát vyšší napětí než u mnohem rozšířenějších elektromobilů s 400V architekturou.

Takových modelů nicméně na českém trhu aktuálně moc není. K jejich spočítání vám stačí prsty na rukou a ještě vám jich pár zbude. Konkrétně se jedná o Audi e-tron GT, Porsche Taycan a o čtveřici jihokorejských elektromobilů, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 a Kia EV9.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."