Skupina ČEZ právem patří mezi tři největší provozovatele dobíjecích stanic v Česku. Přestože většina z nich připadá na pomalé AC nabíječky, firma stále zvyšuje i počet svých DC rychlonabíječek. U některých, které označoval jako ultrarychlé, přitom nebyl až dosud schopný nabídnout motoristům plný výkon. Informaci přinesly Hospodářské noviny.
V celkem 25 lokalitách po celé České republice ČEZ v minulosti nainstaloval ultrarychlé stojany ABB Terra 184, které měly poskytovat výkon 180 kW. Teoreticky. Při připojení kabelu do vozu se nabíjecí výkon i u vozů, které podporují rychlé nabíjení, pohyboval hluboko pod deklarovanou hodnotou. Obvyklá maximální hodnota, na kterou se mohli jejich majitelé dostat, bylo kolem 70 kW.
Příčina přitom nebyla ve stojanech ani v připojených autech, ale mezi nimi. ČEZ totiž použil nevhodné tenčí kabely, které zvládaly nabíjet proudem maximálně 200 A. Letos na jaře přislíbil nápravu a jejich výměnu za tlustší, které zvládnou nabíjet proudem 400 A.
Ke splnění svého slibu přistoupil až v červnu, kdy začal s výměnou v nejvíce exponovaných lokalitách, jako je Pumpa u Průhonic na dálnici D1, dále v Praze u OC Letňany, v Mladé Boleslavi u nákupního centra Olympie a na nabíječce u Lokte. Výměna byla podle informací energetické společnosti dokončena na konci července. Aktuálně tak již všechny ultrarychlé nabíječky fungují na svůj plný potenciál.
Čtěte také: Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?
Dobíjet plným výkonem na těchto ultranabíječkách však zvládnou pouze elektromobily s 800V architekturou, která zvládá dvakrát vyšší napětí než u mnohem rozšířenějších elektromobilů s 400V architekturou.
Takových modelů nicméně na českém trhu aktuálně moc není. K jejich spočítání vám stačí prsty na rukou a ještě vám jich pár zbude. Konkrétně se jedná o Audi e-tron GT, Porsche Taycan a o čtveřici jihokorejských elektromobilů, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 a Kia EV9.
Skupina ČEZ právem patří mezi tři největší provozovatele dobíjecích stanic v Česku. Přestože většina z nich připadá na pomalé AC nabíječky, firma stále zvyšuje i počet svých DC rychlonabíječek. U některých, které označoval jako ultrarychlé, přitom nebyl až dosud schopný nabídnout motoristům plný výkon. Informaci přinesly Hospodářské noviny.
V celkem 25 lokalitách po celé České republice ČEZ v minulosti nainstaloval ultrarychlé stojany ABB Terra 184, které měly poskytovat výkon 180 kW. Teoreticky. Při připojení kabelu do vozu se nabíjecí výkon i u vozů, které podporují rychlé nabíjení, pohyboval hluboko pod deklarovanou hodnotou. Obvyklá maximální hodnota, na kterou se mohli jejich majitelé dostat, bylo kolem 70 kW.
Příčina přitom nebyla ve stojanech ani v připojených autech, ale mezi nimi. ČEZ totiž použil nevhodné tenčí kabely, které zvládaly nabíjet proudem maximálně 200 A. Letos na jaře přislíbil nápravu a jejich výměnu za tlustší, které zvládnou nabíjet proudem 400 A.
Ke splnění svého slibu přistoupil až v červnu, kdy začal s výměnou v nejvíce exponovaných lokalitách, jako je Pumpa u Průhonic na dálnici D1, dále v Praze u OC Letňany, v Mladé Boleslavi u nákupního centra Olympie a na nabíječce u Lokte. Výměna byla podle informací energetické společnosti dokončena na konci července. Aktuálně tak již všechny ultrarychlé nabíječky fungují na svůj plný potenciál.
Čtěte také: Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?
Dobíjet plným výkonem na těchto ultranabíječkách však zvládnou pouze elektromobily s 800V architekturou, která zvládá dvakrát vyšší napětí než u mnohem rozšířenějších elektromobilů s 400V architekturou.
Takových modelů nicméně na českém trhu aktuálně moc není. K jejich spočítání vám stačí prsty na rukou a ještě vám jich pár zbude. Konkrétně se jedná o Audi e-tron GT, Porsche Taycan a o čtveřici jihokorejských elektromobilů, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6, Kia EV6 a Kia EV9.