Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?

  • Častým mýtem je, že baterie elektromobilů mají krátkou životnost
  • Americký majitel Tesly Model 3 Performance ho svými zkušenostmi vyvrací
  • S nájezdem 200 000 mil ztratila baterie jen kolem 13 % kapacity
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Tesla

Řadu potencionálních zájemců o elektromobilitu kromě strachu z dojezdu odrazuje i případná životnost baterií. Ty dnes i přes pokles jejich ceny stále tvoří podstatnou hodnotu elektromobilu. Obávají se proto, že jejich případná výměna by přišla příliš draho. Strach však není na místě. Dokládá to příklad amerického majitele Tesly Model 3 Performance z roku 2018, který za méně než šest let ujel 200 000 mil (322 000 kilometrů).

Baterie elektromobilu nejvíc degraduje na začátku

Pokud jde o spolehlivost nebo využitelný dojezd, za posledních 100 000 mil (161 000 kilometrů) nezaznamenal majitel Tesly vůbec žádný rozdíl. To u elektromobilů není nic zvláštního. K největší degradaci dochází do nájezdu přibližně 120 000 kilometrů. Poté mají baterie tendenci ztrácet svou kapacitu mnohem pomaleji.

Stav své baterie přitom sleduje mnoha způsoby a každý z nich mu poskytuje mírně odlišné výsledky. Jedním ze způsobů, jak ho testuje, je sledování kolik kilowatthodin dokáže baterie auta pojmout při nabíjení na Superchargerech z 0 na 100 %. Podle majitele téměř veškeré jeho nabíjení probíhá právě zde od nízkého stavu nabití až na 95 nebo 100 %.

Aktuálně baterie přijme zhruba 66 kWh, což by při oficiální kapacitě 75 kWh znamenalo degradaci 11-12 %. Zpráva RecurrentAuto dává jeho Modelu 3 skóre 85 %. Jedná se o procento, které porovnává aktuální maximální dojezd vozidla s původním dojezdem pro danou značku, model a konfiguraci baterie. Reálná degradace baterie je tak pravděpodobně mezi 11 a 15 %. Pokud předpokládáme, že vozidlo ztratilo asi 13 % své kapacity, znamenalo by to, že se jeho původní dojezd 310 mil (499 km) zkrátil na asi 270 mil (435 km).

Tesla 4680, strukturální baterie

Baterie od Tesly v podvozku elektromobilu


Čtěte také: Elektroauta zvládnou 1 000 km. Za revolučními bateriemi stojí Samsung


U Tesly není skoro nic, co měnit či opravovat

Zatímco baterie tohoto konkrétního Modelu 3 Performance je stále původní, o zbytku vozu se to říct nedá. Už na počátku musel nechat opravit hlučné horní rameno zavěšení. Po 161 000 kilometrech pak zamířil do servisu s hardwarem pro rychlé nabíjení pomocí sítě Supercharger. To bylo s největší pravděpodobností způsobeno jeho poměrně nadměrným používáním rychlého nabíjení.

Pneumatiky vydržely 64 000 – 80 000 kilometrů, kromě jednoho případu, kdy jednu prorazil hřebíkem. Stále používá původní brzdové destičky, ale ještě musí vyměnit brzdovou kapalinu. Pravděpodobně také bude muset brzy opravit klimatizaci. I když stále vypouští chladný vzduch, vozidlo už nechladí tak účinně, jako když bylo nové.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zkušenosti s Teslou Model 3 po 320 000 km. O kolik se zkrátil dojezd?

  • Častým mýtem je, že baterie elektromobilů mají krátkou životnost
  • Americký majitel Tesly Model 3 Performance ho svými zkušenostmi vyvrací
  • S nájezdem 200 000 mil ztratila baterie jen kolem 13 % kapacity
Tesla Model 3

Tesla Model 3 | foto: Tesla

Řadu potencionálních zájemců o elektromobilitu kromě strachu z dojezdu odrazuje i případná životnost baterií. Ty dnes i přes pokles jejich ceny stále tvoří podstatnou hodnotu elektromobilu. Obávají se proto, že jejich případná výměna by přišla příliš draho. Strach však není na místě. Dokládá to příklad amerického majitele Tesly Model 3 Performance z roku 2018, který za méně než šest let ujel 200 000 mil (322 000 kilometrů).

Baterie elektromobilu nejvíc degraduje na začátku

Pokud jde o spolehlivost nebo využitelný dojezd, za posledních 100 000 mil (161 000 kilometrů) nezaznamenal majitel Tesly vůbec žádný rozdíl. To u elektromobilů není nic zvláštního. K největší degradaci dochází do nájezdu přibližně 120 000 kilometrů. Poté mají baterie tendenci ztrácet svou kapacitu mnohem pomaleji.

Stav své baterie přitom sleduje mnoha způsoby a každý z nich mu poskytuje mírně odlišné výsledky. Jedním ze způsobů, jak ho testuje, je sledování kolik kilowatthodin dokáže baterie auta pojmout při nabíjení na Superchargerech z 0 na 100 %. Podle majitele téměř veškeré jeho nabíjení probíhá právě zde od nízkého stavu nabití až na 95 nebo 100 %.

Aktuálně baterie přijme zhruba 66 kWh, což by při oficiální kapacitě 75 kWh znamenalo degradaci 11-12 %. Zpráva RecurrentAuto dává jeho Modelu 3 skóre 85 %. Jedná se o procento, které porovnává aktuální maximální dojezd vozidla s původním dojezdem pro danou značku, model a konfiguraci baterie. Reálná degradace baterie je tak pravděpodobně mezi 11 a 15 %. Pokud předpokládáme, že vozidlo ztratilo asi 13 % své kapacity, znamenalo by to, že se jeho původní dojezd 310 mil (499 km) zkrátil na asi 270 mil (435 km).

Tesla 4680, strukturální baterie

Baterie od Tesly v podvozku elektromobilu


Čtěte také: Elektroauta zvládnou 1 000 km. Za revolučními bateriemi stojí Samsung


U Tesly není skoro nic, co měnit či opravovat

Zatímco baterie tohoto konkrétního Modelu 3 Performance je stále původní, o zbytku vozu se to říct nedá. Už na počátku musel nechat opravit hlučné horní rameno zavěšení. Po 161 000 kilometrech pak zamířil do servisu s hardwarem pro rychlé nabíjení pomocí sítě Supercharger. To bylo s největší pravděpodobností způsobeno jeho poměrně nadměrným používáním rychlého nabíjení.

Pneumatiky vydržely 64 000 – 80 000 kilometrů, kromě jednoho případu, kdy jednu prorazil hřebíkem. Stále používá původní brzdové destičky, ale ještě musí vyměnit brzdovou kapalinu. Pravděpodobně také bude muset brzy opravit klimatizaci. I když stále vypouští chladný vzduch, vozidlo už nechladí tak účinně, jako když bylo nové.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."