Stane se vodík palivem budoucnosti? Zásadní bude levnější výroba

Matouš Vrchota
  • Vědci činí velké pokroky ve výzkumu a vývoji vodíkových palivových článků
  • Napřed je ale potřeba snížit náklady na jeho výrobu
  • Do deseti let se očekává větší nasazení vodíku nejen pro průmyslové využití
Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli
Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli

Ač se o vodíku jako alternativním pohonu pro vozidla hovoří čím dál méně, vědci neustále tuto technologii vyvíjí a vylepšují. Není divu, i když jí nejspíše nečeká zářná budoucnost v individuální dopravě, stále se jedná o důležitou součást technologického vývoje. Velké společnosti navíc chtějí vodík využívat v průmyslové výrobě.

Mnohonásobně efektivnější ukládání energie ve vodíku

Podle vědců z Národní laboratoře pro obnovitelnou energii je třeba do procesu zahrnout materiál perovskit. Ten má pomoci v zajímavé technologii štěpení vody. Díky metodě solární termochemické výroby vodíku má materiál výrazně navýšit energetickou účinnost oproti konvenční metodě elektrolýzou.

Krystaly perovskitu mají pomoci především díky lepší vlastnosti odolávat vysokým teplotám. Oproti běžnému procesu, kde je ve článcích zachycována pouze část solárního spektra, má mít uložení energie větší hustotu. I u tohoto procesu je ke spuštění potřeba elektřina. Aby se dalo o vodíku hovořit jako o zeleném, musí energie pocházet z obnovitelných zdrojů.

Toyota Mirai 2, vodíkový elektromobil
Toyota Mirai 2, vodíkový elektromobil

Čtěte také: V Ostravě vodíkové autobusy zatím nebudou, důvod neuhádnete


Stane se vodík úložištěm energie budoucnosti?

Na vodík se spoléhá jako na důležitý nosič pro ukládání paliva. Kromě ukládání energie pro období zvýšené spotřeby se s ním počítá do průmyslu a v neposlední řadě i v automobilovém průmyslu. Aby ale měla výroba i ukládání udržitelnou hodnotu, musí se výrobní cena snížit až o 80 % na hodnotu kolem jednoho dolaru na kilogram vodíku. Cílem je se k této hranici přiblížit do deseti let.

Energetická krize způsobená východoevropským konfliktem se snaží nyní hledat řešení v alternativních zdrojích. Nahrazení fosilních zdrojů jinými se zatím zdá být obtížné. Vodík je pak jednou z variant, jak získanou energii uchovávat. Proto bychom si jej neměli spojovat pouze s automobilovým průmyslem a prostředkem pro uchování elektrické energie pro pohon vozidel.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články