V Ostravě vodíkové autobusy zatím nebudou, důvod neuhádnete
- Ostravský dopravní podnik chystal nákup autobusů na vodík
- Výběrové řízení bylo však náhle zrušeno
- Důvodem jsou údajně diskriminační podmínky soutěže

Je tomu něco málo přes rok, co se poprvé objevily zprávy o tom, že se Ostrava chystá k nákupu vodíkových autobusů. Dopravní podnik Ostrava (DPO) plánoval zařadit do provozu vozidla s vodíkovým pohonem již během roku 2023. Dle nových okolností však plán pravděpodobně nabere zpoždění, došlo totiž ke zrušení tendru na jejich dodání.
Dopravní podnik Ostrava ruší nákup vodíkových autobusů
Český výrobce autobusů SOR napadl zadávací podmínky tendru na dodání 10 vodíkových autobusů. Dle nich musí mít uchazeči zkušenosti s jednou významnou dodávkou krátkých vodíkových autobusů na území EU. Výrobce autobusů z Libchav však ještě žádný vodíkový model nemá, zatím pracuje na prototypu.
Soutěž je tak prý nefér, protože jsou vodíková vozidla stále novou technologií, které je na trhu nedostatek. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže navíc ve sporu rozhodl ve prospěch firmy SOR a označil soutěž za diskriminační. Dopravní podnik tak tendr zrušil, přičemž ho v nejbližší době prý opět vyhlásí. Má jít o nejrychlejší řešení problému.

Čtěte také: Je vodík palivem budoucnosti? Nová studie předpovídá (téměř) nemožné
Vodíku se daří jen v Ústí nad Labem
Ačkoliv má být toto řešení problému z hlediska úspory času nejefektivnější, tak se dá očekávat, že dojde ke zpoždění nasazení autobusů na vodík do pravidelného provozu. Zatím je tak k jejich implementaci do svého vozového parku nejblíže Ústí nad Labem.
Tamní tendr měl navíc jiné zadávací podmínky, u kterých by se mohla Ostrava inspirovat. V Ústí totiž jako reference od budoucího dodavatele vodíkových autobusů stačil vůz s elektrickým pohonem. Mohla se tak zúčastnit i společnost SOR, která na svém autobusu s vodíkovým pohonem stále pracuje.