Velké srovnání baterií: Dokáže Volkswagen porazit nejlevnější Teslu?
- Vědci z univerzity v Mnichově porovnali chování baterií dvou populárních elektromobilů
- Proti sobě postavili německý Volkswagen ID.3 a kalifornskou Teslu Model 3
- Které auto na baterky si vedlo nejlépe a co všechno se testovalo?

Mají dvě baterie stejné velikosti od Tesly a VW také stejný výkon? Technická univerzita v Mnichově vyvinula standardizovaný test pro porovnání baterií. Mnichovští výzkumníci si pro srovnávací test vybrali stejně velké baterie elektromobilů VW ID.3 a Tesla Model 3 s využitelnou kapacitou 55 kWh. Třináctičlenný výzkumný tým provádí první část testu na válcovém dynamometru, kde automobily absolvují zcela identické trasy. Druhá část porovnání probíhá v reálném provozu za stejných povětrnostních a teplotních podmínek.
Velké srovnání baterií Tesly a Volkswagenu
Automobily jsou testovány v městském provozu, kde projíždí trasu o délce zhruba 8 kilometrů průměrnou rychlostí 25 km/h. Následuje 20 kilometrů mimoměstského okruhu průměrnou rychlostí 50,6 km/h a test končí 35 kilometrovou dálniční vložkou, kterou elektromobily projíždějí průměrnou rychlostí 93,7 km/h. Test ukazuje, že v praxi vydrží baterie Tesly o něco déle než v ID.3 a to přesto, že Tesla má téměř dvakrát vyšší výkon než VW ID.3.
Nevýhodou Volkswagenu je, že ID.3 aktivuje chladící systém baterie již od teploty 33 stupňů, zatímco Tesla začíná s chlazením až po dosažení 42 stupňů. Tím Model 3 ušetří spoustu energie. Podle mnichovských vědců Tesla také používá modernější výkonovou elektroniku. ID.3 dokáže náskok Tesly kompenzovat jen částečně, a to nižším valivým odporem. VW má vyšší dojezd pouze v případě, že okolní teplota na okresní silnici nepřesáhne 15 stupňů, jinak je Tesla vždy mírně napřed a vykazuje až o deset kilometrů větší dojezd. Ten je dán i tím, že Tesla efektivněji využívá energii a má výrazně nižší odpor vzduchu.

Čtěte také: Tesla Model 3 si připisuje další důležitý rekord. V čem vyniká tentokrát?
Model 3 je na tom o něco lépe
Vyšší přípustné teploty baterie u Tesly jsou znát i při nabíjení. Tesla akceptuje u své lithium-železo-fosfátové baterie maximální teplotu při nabíjení 50 stupňů, zatímco VW nechce dovolit, aby jeho lithium-nikl-mangan-kobaltový článek přesáhl 45 stupňů. Zatímco se Model 3 na rychlé nabíjecí stanici nabije z 10 na 80 % za pouhých 26 minut, ID.3 to trvá 35 minut.
Pro dlouhodobý test s cílem přesnějšího posouzení kvality baterií obou automobilek pořídila Technická univerzita v Mnichově vlastní baterie z produkce VW i Tesly. Ty v současné době podstupují intenzivní laboratorní testy. Jejich výsledky by měly být k dispozici začátkem roku 2022.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.