Slovenský létající automobil AirCar získal povolení. Kdy ho spatříme na nebi?

  • Slovenský létající automobil získal potřebná povolení pro letecký provoz
  • AirCar je jeden ze dvou slovenských projektů zabývající se vývojem létajícího automobilu
  • Automobil-letadlo nyní zamíří do výroby. Časem by se měl na trhu objevit i se silnějším motorem
AirCar Klein Vision

Schválená verze AirCar od společnosti Klein Vision pro letecký provoz

Na začátku ledna letošního roku jsme vás informovali o slovenském projektu létajícího automobilu AeroMobil, který se brzy má dostat do výroby a je velmi blízko získání potřebných povolení pro provoz jak na silnicích, tak v letovém prostoru. Jenže situace pro AeroMobil není jednoduchá. Přímo na Slovensku má totiž velkého konkurenta. Společnost Klein Vision vyvíjí vlastní létající vůz, a právě dnes se mu podařilo získat velmi důležitá povolení pro provoz.

Slovenský AirCar prošel náročným testováním

Úřad pro civilní letectví vydal certifikát, který opravňuje AirCar pro plný provoz v leteckém prostoru. Certifikát vůz získal po sedmdesáti odlétaných testovacích hodinách a po více než dvoustech provedených vzletech a přistáních. Nejdůležitější test obsahoval let na plný rozsah doletu, ukázku stability a mimo další i vzlet a přistání bez nutného zásahu pilotem. Tato úspěšná certifikace má otevřít dveře i pro další podobné projekty.

Tým osmi inženýrů a specialistů strávil vývojem létajícího automobilu přes 100 tisíc hodin. To zahrnuje fáze od prvotního grafického návrhu, přes výrobu prototypu v životní velikosti, první lety s testovacím elektrickým motorem až po úspěšné kalkulace pro bezpečný let i jízdu.

Štefan Klein se svým letadlem

Zakladatel společnosti Štefan Klein (vlevo) se svým letadlem AirCar


Čtěte také: Elektrické solární letadlo, co jako první obletělo celou Zeměkouli, slaví 5. narozeniny


Pojedete do Alp autem, nebo “letadlem”?

AirCar je dvoumístné vozidlo o hmotnosti pouhých 1 000 kilogramů poháněný motorem o objemu 1,6 litru z dílen BMW. Ve složeném stavu, pro provoz na silnicích, je vozidlo dlouhé zhruba 5,2 metru. Pro konverzi na letadlo postačí dvě minuty a vše je připraveno. Na vzlet potřebuje pouhých 300 metrů dráhy.

Dolet by měl dosáhnout až 1 000 kilometrů. Letová rychlost dosahuje hodnoty 170 km/h. Později by se měla objevit na trhu i výkonnější pohonná jednotka schopná dosáhnout letové rychlosti až 300 km/h.

AeroMobil a AirCar byly dříve vyvíjeny jednou společností. Po řadě neshod a neúspěchů se ale zakladatelé vydali vlastními cestami a vznikly tak projekty dva. AirCar nyní odstranil poslední překážku stojící před zahájením výroby. AeroMobil je mu ale blízko v patách a na schvalovací proces by mělo dojít velmi brzy.

Ze státu našich nejbližších sousedů se tak stává země, díky které možná brzy přehodnotíme cestování na středně dlouhé vzdálenosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Slovenský létající automobil AirCar získal povolení. Kdy ho spatříme na nebi?

  • Slovenský létající automobil získal potřebná povolení pro letecký provoz
  • AirCar je jeden ze dvou slovenských projektů zabývající se vývojem létajícího automobilu
  • Automobil-letadlo nyní zamíří do výroby. Časem by se měl na trhu objevit i se silnějším motorem
AirCar Klein Vision

Schválená verze AirCar od společnosti Klein Vision pro letecký provoz

Na začátku ledna letošního roku jsme vás informovali o slovenském projektu létajícího automobilu AeroMobil, který se brzy má dostat do výroby a je velmi blízko získání potřebných povolení pro provoz jak na silnicích, tak v letovém prostoru. Jenže situace pro AeroMobil není jednoduchá. Přímo na Slovensku má totiž velkého konkurenta. Společnost Klein Vision vyvíjí vlastní létající vůz, a právě dnes se mu podařilo získat velmi důležitá povolení pro provoz.

Slovenský AirCar prošel náročným testováním

Úřad pro civilní letectví vydal certifikát, který opravňuje AirCar pro plný provoz v leteckém prostoru. Certifikát vůz získal po sedmdesáti odlétaných testovacích hodinách a po více než dvoustech provedených vzletech a přistáních. Nejdůležitější test obsahoval let na plný rozsah doletu, ukázku stability a mimo další i vzlet a přistání bez nutného zásahu pilotem. Tato úspěšná certifikace má otevřít dveře i pro další podobné projekty.

Tým osmi inženýrů a specialistů strávil vývojem létajícího automobilu přes 100 tisíc hodin. To zahrnuje fáze od prvotního grafického návrhu, přes výrobu prototypu v životní velikosti, první lety s testovacím elektrickým motorem až po úspěšné kalkulace pro bezpečný let i jízdu.

Štefan Klein se svým letadlem

Zakladatel společnosti Štefan Klein (vlevo) se svým letadlem AirCar


Čtěte také: Elektrické solární letadlo, co jako první obletělo celou Zeměkouli, slaví 5. narozeniny


Pojedete do Alp autem, nebo “letadlem”?

AirCar je dvoumístné vozidlo o hmotnosti pouhých 1 000 kilogramů poháněný motorem o objemu 1,6 litru z dílen BMW. Ve složeném stavu, pro provoz na silnicích, je vozidlo dlouhé zhruba 5,2 metru. Pro konverzi na letadlo postačí dvě minuty a vše je připraveno. Na vzlet potřebuje pouhých 300 metrů dráhy.

Dolet by měl dosáhnout až 1 000 kilometrů. Letová rychlost dosahuje hodnoty 170 km/h. Později by se měla objevit na trhu i výkonnější pohonná jednotka schopná dosáhnout letové rychlosti až 300 km/h.

AeroMobil a AirCar byly dříve vyvíjeny jednou společností. Po řadě neshod a neúspěchů se ale zakladatelé vydali vlastními cestami a vznikly tak projekty dva. AirCar nyní odstranil poslední překážku stojící před zahájením výroby. AeroMobil je mu ale blízko v patách a na schvalovací proces by mělo dojít velmi brzy.

Ze státu našich nejbližších sousedů se tak stává země, díky které možná brzy přehodnotíme cestování na středně dlouhé vzdálenosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."