Škodou Enyaq 80x iV do Norska – Nabíjíme zdarma a zkoušíme Tesla Supercharger (3. díl)
- Již třetí díl o cestě do Norska se Škodou Enyaq 80x iV je tady!
- Dnes si popíšeme dvoudenní cestu přes Švédsko
- Poprvé nabili zdarma na ubytování a zkusili jsme Tesla Supercharger

V minulém díle jsme si popsali dva dny v hlavním městě Dánska – Kodani. Dnes navážeme na druhé straně Öresundského mostu ve švédském městě Malmö.
Přijíždíme do Švédska
Po krátkém a poměrně rychlém přejezdu Öresundského mostu, přijíždíme do švédského města Malmö. Naše první cesta míří na pobřeží. Zde necháváme auto na parkovišti a jdeme na obhlídku pláže. Můj zrak hned zaujme zvláštní přístřešek nad nabíječkou.
Ten má střechu tvořenou solárními panely, které vytváří příjemný stín pod ním. Stání nabízí dva 22kW AC konektory a je prázdné. Jelikož máme prakticky plnou baterii, ani nezkouším připojit Enyaq do nabíječky. Toto chytré řešení jsme neviděli na naší cestě naposledy.

První „ICEing“
Po krátké obhlídce pobřeží Baltského moře se přesouváme do naší další zastávky, do města Helsingborg. V plánu máme návštěvu malebného centra a tamního trhu. Přijíždíme na parkoviště, a jelikož zde nějaký čas strávíme, s 66 % v baterii bychom rádi využili čas na dobití energie.
To by nebyl problém, na parkoviště jsou nabíječky, ale to by je nesměl blokovat spalovací Peugeot. Parkujeme tedy v těsné blízkosti Tesly Model X, která stojí o jedno místo vedle. Tohle byla snad první „komplikace“ při nabíjení za prvních 1 000 kilometrů.
Po hodině a půl se vracíme a k našemu překvapení auto ukazuje jen 73 % v baterii. Dobilo se tedy jen 7 % (6,2 kW). Koukám, že AC sloupek sice má 22 kW, ale do vozu teče jen něco málo přes 4 kW za hodinu. Kdybychom přijeli vybití, byl by to problém a další zdržení na trase, takto jsme jen dobili malou rezervu a stejně budeme zastavovat na cestě na jídlo a na toaletu, při té příležitosti stejně nabijeme.

Západ slunce na pláži
Po cestě zastavujeme na pobřeží u městečka Falkenberg, abychom Enyaq konečně hezky nafotili. Vybíráme si tedy místo, které zalívá západ slunce vpovzdálí. Sami můžete posoudit v galerii níže, jestli se nám focení povedlo.
- Škoda Enyaq 80x iV na pobřeží Švédska | foto:vlastní
- Škoda Enyaq 80x iV na pobřeží Švédska | foto:vlastní
- Škoda Enyaq 80x iV na pobřeží Švédska | foto:vlastní
Tady někdo myslel na elektromobily
Opodál také stojí hotel, který je na dobu elektromobilní již plně připraven. Na parkovišti má umístěno několik desítek AC zásuvek a parkující elektromobily tuto možnost využívají.
Zásuvky jsou jen nenápadně umístěny do dřevěného plotu, takže nikde nestojí žádné nevzhledné wallboxy.
- Parkoviště před hotelem | foto: vlastní
- Nabíjecí zásuvky umístěné v plotě | foto: vlastní
Poprvé na ubytování využíváme wallbox a elektřinu zdarma
Na hodinách svítí sedmá hodina večerní, a tak je čas do toho pořádně šlápnout a vyrazit na ubytování. Po cestě ještě rychlé večeře na Ionity a po 17 minutách pokračujeme v jízdě až do cíle dnešního dne. Za oněch 17 minut se nám SoC zvýšilo ze 19 na 58 % a bylo dobito 30 kW. To je více, než potřebujeme. Ale to už je v našem případě celkem běžné.
Už se pomalu stmívá a dojíždíme na ubytování. Paní majitelka má před domem zaparkovaný Tesla Model 3 a jedno starší, spalovací SUV. Na parkovacím místě před domem vidím nainstalovaný wallbox, po check-inu tedy přichází na řadu dotaz, zda bychom si mohli nabít elektromobil. Sice jsme v baterii měli 40 %, ale aspoň by nám to další den ušetřilo pár minut času.
„Ale jistě, samozřejmě, jen si to připojte,“ odpovídá majitelka. Měli jsme tak 46 kWh grátis a na ráno připravenou plnou baterii pro další cestu.

Zkoušíme Tesla Supercharger
Ráno je Enyaq plně připraven na přesun na švédský venkov. Baterie plná, předpokládaný dojezd 350 kilometrů. Vyrážíme na cestu, která bude tento den poměrně krátká a nenáročná.
Cestou zastavujeme na čerpací stanici na malou svačinu a toaletu. Nachází se zde také několik stojanů Tesla Supercharger a v tu chvíli mi to došlo. Ve Švédsku je možné na Superchargeru nabíjet i vozy cizích značek. Rychle stahuji aplikaci americké automobilky, procházím registrací a jedu k jednomu stojanu.
V baterii máme 77 %, proto chci jen na vlastní kůži zkusit, jaké to je, a jestli to opravdu bude fungovat. Po několika málo minutách je vše připraveno a Enyaq připojujeme k Superchargeru. A opravdu to funguje. Do auta začala proudit energie jako u běžné nabíječky. Jen ten pohled na Škodu Enyaq na nabíječce Tesly byl poměrně netradiční. Detailně jsme o nabíjení na Superchargeru s Enyaqem psali v tomto článku.

Nabili jsme tedy pouhé dva kilowatty na zkoušku, auto odpojili a pokračovali v cestě. Po několika málo desítkách minut přijíždíme na švédský venkov na další ubytování. Auto necháváme po zbytek dne odpočívat a vyrážíme na výlet po okolí.
Pokračujeme do Norska
Další den, v pátek, nastává konečně den, kdy se přesuneme do Norska. Ráno vyrážíme směrem Oslo s více než polovinou baterie. Cesta to nebude nijak daleká (jen 180 kilometrů), ale jelikož ve Švédku platí snížená maximální rychlost na dálnici, bude cesta trvat skoro dvě hodiny. Oproti tomu je to vidět na spotřebě Enyaqu, která se na dálnici pohybuje kolem 20 kW/100 km.

Co vás čeká příště?
Konečně dorazíme do Norska. V Oslu budeme nabíjet i parkovat zdarma a následně se přesuneme na východní pobřeží do národních parků. Je tento severský stát opravdovým rájem elektromobilů? A jak jsou v Norsku zvýhodněné elektrické vozy?
Dosavadní skóre
- Ujeto – 1 515 km
- Průměrná spotřeba – 21,66 kWh/100 km
- Nabito – 279,027 kWh
- Čas „ztracený“ nabíjením – 0 minut
- Průměrná cena za 1 km – 1,58 Kč
- Zaplaceno za nabíjení – 2 406 Kč