Síť rychlodobíjecích stanic ČEZ se zdvojnásobí

Jakub Mokříš

ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, začne brzy stavět další desítky rychlodobíječek. Elektromobilita ČEZ uspěla s žádostí o dotační podporu z Operačního programu Doprava, financovaného z prostředků EU a spravovaného Ministerstvem dopravy ČR. Nové stanice vzniknou ve všech krajích napříč Českou republikou.

Dobít elektromobil bude zas o něco snazší. Celkem 125 dalších rychlodobíjecích stanic postaví ČEZ za podpory Evropských strukturálních a investičních fondů napříč Českou republikou. Paralelně bude ČEZ pokračovat ve výstavbě dalších stanic z vlastních prostředků a z dvojice grantů evropského programu CEF. Rychlodobíjecí stanice, kterých v tuto chvíli ČEZ provozuje již více než 100, umožňují dobití většiny kapacity typů elektromobilů do 20-30 minut.

„V současné době stavíme tempem jedné dobíjecí stanice týdně a toto tempo chceme ještě zrychlit. Díky podpoře z Operačního programu Doprava se posuneme výrazně vpřed. Překážky pro rozvoj elektromobility v Česku postupně padají a mě těší, že k tomu významnou měrou přispívá i Skupina ČEZ,“ říká Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, která už se svým rozsahem vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic, začala vznikat v roce 2012. V lednu před sedmi lety zahájila pod vlajkou ČEZ provoz první běžné dobíjecí stanice a 20. září stejného roku ji následovala první rychlodobíjecí stanice, obě umístěné před centrálou společnosti v Duhové ulici. Od té doby se ze sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Nyní ČEZ provozuje více než 160 dobíjecích stanic, z toho přes 100 rychlodobíjecích.

Při čerpání prostředků z Operačního programu Doprava je důležité především to, aby, bylo zajištěno pokrytí celé České republiky. Dobíjecí stanice za podpory Operačního programu Doprava vzniknou ve všech krajích a čeští elektromobilisté to budou k nim mít zas o něco blíž. Zatímco grant z evropského nástroje CEF pokrývá jen hlavní dopravní tahy, prostředky z Operačního programu Doprava umístí dobíjecí stanice také přímo do měst.
Projekt výstavby stanic má rozpočet necelých 129 milionů korun, z toho dotace pokryje maximálně 60 procent způsobilých nákladů projektu, zbytek platí ČEZ. Všech 125 stanic vznikne během 2,5 roku.

Stojany dobíjecí sítě ČEZ dodaly loni do baterií elektromobilů úhrnně téměř 1 milion kWh elektřiny. Standardem v síti rychlodobíjecích stanic ČEZ je stojan ABB umožňující nabíjení všech typů a značek elektromobilů. Dobití většiny kapacity baterií elektromobilu zvládne do 20 minut. Stojan je vybavený DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW.

V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce června 381 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články