Generální ředitel Porsche Oliver Blume nevidí konflikt mezi elektromobilitou a současným zachováním spalovacích vozů využívajících syntetická paliva. Případné schválení e-fuels prý nepovede ke změně strategie Porsche.
Zmíněná strategie automobilky, o níž Blume hovořil na tiskové konferenci Volkswagen Group, počítá s tím, že elektromobily, s jejichž výrobou se má začít v příštím roce, budou do roku 2030 tvořit více než 80 % prodejů značky. Porsche je současně velkým zastáncem syntetických paliv a v budoucnosti je vidí jako udržitelný způsob pohonu automobilů se spalovacím motorem, například kultovního Porsche 911.
Pohled generálního ředitele Porsche se shoduje i s dalšími hráči na evropském trhu. Německo v posledních dnech vytvořilo alianci s Itálií a některými východoevropskými zeměmi, které jsou proti plánovanému vyřazení spalovacích motorů od roku 2035, pokud nebudou ze zákazu vyňata auta využívající syntetická paliva.
Čtěte také: Záchrana pro spalovací auta? Porsche začíná vyrábět syntetické e-palivo
Jak uvedl německý ministr dopravy Volker Wissing, skepticismus ohledně vyřazování vozidel s vnitřním spalováním sdílí kromě Německa také Itálie, Polsko a Česká republika. Proti se naopak staví Francie a Španělsko. Například francouzský ministr financí Bruno Le Mair hovoří o ekologické a ekonomické chybě. Říká, že Evropa zaostává ve vývoji elektromobilů o pět až deset let za Čínou a měla by se vyvarovat zasílání nekonzistentních zpráv automobilkám.
Wissing naopak uvedl, že země, které prosazují změnu, chtějí po roce 2035 vytvořit samostatnou kategorii automobilů se spalovacím motorem, které by mohly využívat syntetická uhlíkově neutrální paliva. Oliver Blume říká, že pokud jde o snižování emisí, je potřeba zaujmout globální pohled: „V Evropě elektrifikujeme automobily velmi rychle, protože máme infrastrukturu. Podíváme-li se do Jižní Ameriky, Afriky nebo Indie, jsem si jistý, že věci nebudou fungovat tak rychle.“
Zastánci syntetických paliv říkají, že tato paliva nabízí cestu ke snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku osobních automobilů, aniž by bylo nutné každé vozidlo nahrazovat elektrickým. Kritici zdůrazňují, že výroba syntetických paliv je velice nákladná a energeticky náročná. Využívání syntetických paliv údajně vyžaduje až 5x více obnovitelné elektřiny, než provoz plně elektrického vozidla.
Šéf Porsche dodává, že syntetická paliva se snadno přepravují a je možné bez problémů využívat stávající infrastrukturu. Oliver Blume se také netají tím, že postoj Porsche k syntetickým palivům je svázán s budoucností jeho nejikoničtějšího modelu. „Porsche 911 bude nabízeno jako spalovací automobil, dokud to jen bude možné.“ Model je velmi těžko elektrifikovatelný, protože by se ztratily jeho charakteristické jízdní vlastnosti. Pokud by došlo k povolení syntetických paliv, mohl by se vůz vyrábět i po roce 2035.
Generální ředitel Porsche Oliver Blume nevidí konflikt mezi elektromobilitou a současným zachováním spalovacích vozů využívajících syntetická paliva. Případné schválení e-fuels prý nepovede ke změně strategie Porsche.
Zmíněná strategie automobilky, o níž Blume hovořil na tiskové konferenci Volkswagen Group, počítá s tím, že elektromobily, s jejichž výrobou se má začít v příštím roce, budou do roku 2030 tvořit více než 80 % prodejů značky. Porsche je současně velkým zastáncem syntetických paliv a v budoucnosti je vidí jako udržitelný způsob pohonu automobilů se spalovacím motorem, například kultovního Porsche 911.
Pohled generálního ředitele Porsche se shoduje i s dalšími hráči na evropském trhu. Německo v posledních dnech vytvořilo alianci s Itálií a některými východoevropskými zeměmi, které jsou proti plánovanému vyřazení spalovacích motorů od roku 2035, pokud nebudou ze zákazu vyňata auta využívající syntetická paliva.
Čtěte také: Záchrana pro spalovací auta? Porsche začíná vyrábět syntetické e-palivo
Jak uvedl německý ministr dopravy Volker Wissing, skepticismus ohledně vyřazování vozidel s vnitřním spalováním sdílí kromě Německa také Itálie, Polsko a Česká republika. Proti se naopak staví Francie a Španělsko. Například francouzský ministr financí Bruno Le Mair hovoří o ekologické a ekonomické chybě. Říká, že Evropa zaostává ve vývoji elektromobilů o pět až deset let za Čínou a měla by se vyvarovat zasílání nekonzistentních zpráv automobilkám.
Wissing naopak uvedl, že země, které prosazují změnu, chtějí po roce 2035 vytvořit samostatnou kategorii automobilů se spalovacím motorem, které by mohly využívat syntetická uhlíkově neutrální paliva. Oliver Blume říká, že pokud jde o snižování emisí, je potřeba zaujmout globální pohled: „V Evropě elektrifikujeme automobily velmi rychle, protože máme infrastrukturu. Podíváme-li se do Jižní Ameriky, Afriky nebo Indie, jsem si jistý, že věci nebudou fungovat tak rychle.“
Zastánci syntetických paliv říkají, že tato paliva nabízí cestu ke snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku osobních automobilů, aniž by bylo nutné každé vozidlo nahrazovat elektrickým. Kritici zdůrazňují, že výroba syntetických paliv je velice nákladná a energeticky náročná. Využívání syntetických paliv údajně vyžaduje až 5x více obnovitelné elektřiny, než provoz plně elektrického vozidla.
Šéf Porsche dodává, že syntetická paliva se snadno přepravují a je možné bez problémů využívat stávající infrastrukturu. Oliver Blume se také netají tím, že postoj Porsche k syntetickým palivům je svázán s budoucností jeho nejikoničtějšího modelu. „Porsche 911 bude nabízeno jako spalovací automobil, dokud to jen bude možné.“ Model je velmi těžko elektrifikovatelný, protože by se ztratily jeho charakteristické jízdní vlastnosti. Pokud by došlo k povolení syntetických paliv, mohl by se vůz vyrábět i po roce 2035.