Rimac předběhl Teslu. Převratné robotaxi od Chorvatů nemá volant ani pedály

  • Rimac se připravuje na autonomní budoucnost
  • Nečekejte autonomní hypersport, tento mini hatchback vás sveze jako taxi
  • Kratší dojezd a zvolená technologie baterií mají udržet nízkou cenu
Autonomní taxi Rimac Verne

Autonomní taxi Rimac Verne | foto: Rimac

Chorvatský Rimac se poslední dobou velmi činí. Před pár dny představil nové Bugatti Tourbillon s vlastní řadou elektromotorů a nyní láká své fanoušky na nové elektrické vozítko. S hypersportovním modelem Nevera má ale společné jen pramálo. Tenhle podivný hatchback bude chtít soupeřit s robotickou novinkou od Tesly, s autonomním taxi. Název Verne dostává po dobrodružném spisovateli Julesi Verneovi.

Rimac Verne má být drobný třídveřový vůz pro jednoho až dva pasažéry. Rimac se nechce spoléhat na řešení ostatních společností, proto si pro robotaxi vyvíjí vlastní platformu včetně autonomního řízení. Nechce se totiž spokojit s kompromisy a nevýhodami cizích systémů. Ty prý pramení z toho, že vozy nemohou být s plně autonomním řízením vyvíjené od počátku, jestliže je mají dočasně provozovat lidští řidiči.

Žádné kompromisy. Rimac si vše postaví sám!

Jediné, co Rimac přebírá od dodavatelů, jsou snímače. Společnost MobilEye dodává lidary pro snímání na velké vzdálenosti. Ve voze budou tři. Dalších šest najde uplatnění na středně dlouhých vzdálenostech. Celý systém snímání doplní třináct optických kamer. Systém prý pracuje velmi spolehlivě bez rozdílu povětrnostních podmínek. Na tom si Rimac zakládá. Kromě této zcela jistě drahé složky chce společnost udržet výrobní cenu co nejníže. Jen tak je možné hovořit o udržitelném a dlouhodobém provozu flotily robotických taxi.

Elektromotor nabídne střídmý výkon 150 kW a doplní jej LFP baterie o kapacitě 60 kWh. Dojezd by se měl pohybovat kolem 240 kilometrů. Vzhledem k primární oblasti provozování v centrech měst by taková porce kilometrů měla vozu dostačovat. Větší dojezd i baterie by pak zbytečně prodražovaly cenu i provozní náklady. Vozy by se navíc neměly nabíjet z běžné veřejné sítě nabíječek. Alespoň jednou za den by zajely na dobití, mytí a kontrolu do své „mateřské lodi“. Mělo by jít o takový centrální hub, který zajistí bezproblémový chod celé flotily.


Čtěte také: Proč se Tesla žene za technologií robotaxi? Vydělat na tom může majlant


Upravte si taxi podle svého vkusu

Modularity by se měl dočkat i interiér. Vzhledem k plánu autonomní kontroly v hubu by i sedačky v interiéru měly být vyměnitelné v řádu jednotek minut. Kromě sedadel by vlastně uvnitř vozu měl zůstat jen dotykový displej. Ani v počáteční fázi Rimac neplánuje do vozů umístit záložní volant či pedály. Vozy včetně centrály mají vytvořit vlastní ekosystém Mobility Service Platform. Zákazníci získají přístup ke všem službám prostřednictvím mobilní aplikace Verne.

Ta zákazníkům nabídne více než jen běžné objednání vozu na čas a konkrétní místo. Mohou si dopředu navolit stupeň komfortu, barvu ambientního osvětlení, teplotu nebo si vybrat z nabídky vůní. Služba má co nejvíce navodit pocit, jako by vám vozidlo patřilo. Mezi první trhy, které se vozů Verne v roce 2026 dočkají, mají být s domovským Záhřebem i velká města v Německu, Velké Británii a na Blízkém Východě. Hlavní město Chorvatska se také stane domovem nové továrny, ve které se mají tyto vozy vyrábět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Rimac předběhl Teslu. Převratné robotaxi od Chorvatů nemá volant ani pedály

  • Rimac se připravuje na autonomní budoucnost
  • Nečekejte autonomní hypersport, tento mini hatchback vás sveze jako taxi
  • Kratší dojezd a zvolená technologie baterií mají udržet nízkou cenu
Autonomní taxi Rimac Verne

Autonomní taxi Rimac Verne | foto: Rimac

Chorvatský Rimac se poslední dobou velmi činí. Před pár dny představil nové Bugatti Tourbillon s vlastní řadou elektromotorů a nyní láká své fanoušky na nové elektrické vozítko. S hypersportovním modelem Nevera má ale společné jen pramálo. Tenhle podivný hatchback bude chtít soupeřit s robotickou novinkou od Tesly, s autonomním taxi. Název Verne dostává po dobrodružném spisovateli Julesi Verneovi.

Rimac Verne má být drobný třídveřový vůz pro jednoho až dva pasažéry. Rimac se nechce spoléhat na řešení ostatních společností, proto si pro robotaxi vyvíjí vlastní platformu včetně autonomního řízení. Nechce se totiž spokojit s kompromisy a nevýhodami cizích systémů. Ty prý pramení z toho, že vozy nemohou být s plně autonomním řízením vyvíjené od počátku, jestliže je mají dočasně provozovat lidští řidiči.

Žádné kompromisy. Rimac si vše postaví sám!

Jediné, co Rimac přebírá od dodavatelů, jsou snímače. Společnost MobilEye dodává lidary pro snímání na velké vzdálenosti. Ve voze budou tři. Dalších šest najde uplatnění na středně dlouhých vzdálenostech. Celý systém snímání doplní třináct optických kamer. Systém prý pracuje velmi spolehlivě bez rozdílu povětrnostních podmínek. Na tom si Rimac zakládá. Kromě této zcela jistě drahé složky chce společnost udržet výrobní cenu co nejníže. Jen tak je možné hovořit o udržitelném a dlouhodobém provozu flotily robotických taxi.

Elektromotor nabídne střídmý výkon 150 kW a doplní jej LFP baterie o kapacitě 60 kWh. Dojezd by se měl pohybovat kolem 240 kilometrů. Vzhledem k primární oblasti provozování v centrech měst by taková porce kilometrů měla vozu dostačovat. Větší dojezd i baterie by pak zbytečně prodražovaly cenu i provozní náklady. Vozy by se navíc neměly nabíjet z běžné veřejné sítě nabíječek. Alespoň jednou za den by zajely na dobití, mytí a kontrolu do své „mateřské lodi“. Mělo by jít o takový centrální hub, který zajistí bezproblémový chod celé flotily.


Čtěte také: Proč se Tesla žene za technologií robotaxi? Vydělat na tom může majlant


Upravte si taxi podle svého vkusu

Modularity by se měl dočkat i interiér. Vzhledem k plánu autonomní kontroly v hubu by i sedačky v interiéru měly být vyměnitelné v řádu jednotek minut. Kromě sedadel by vlastně uvnitř vozu měl zůstat jen dotykový displej. Ani v počáteční fázi Rimac neplánuje do vozů umístit záložní volant či pedály. Vozy včetně centrály mají vytvořit vlastní ekosystém Mobility Service Platform. Zákazníci získají přístup ke všem službám prostřednictvím mobilní aplikace Verne.

Ta zákazníkům nabídne více než jen běžné objednání vozu na čas a konkrétní místo. Mohou si dopředu navolit stupeň komfortu, barvu ambientního osvětlení, teplotu nebo si vybrat z nabídky vůní. Služba má co nejvíce navodit pocit, jako by vám vozidlo patřilo. Mezi první trhy, které se vozů Verne v roce 2026 dočkají, mají být s domovským Záhřebem i velká města v Německu, Velké Británii a na Blízkém Východě. Hlavní město Chorvatska se také stane domovem nové továrny, ve které se mají tyto vozy vyrábět.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."