Klenot ze světa spalováků. Bugatti Tourbillon má 4 motory a výkon 1 775 koní

  • Nové Bugatti se designově odkazuje na svojí historii
  • Pod kapotou ale duní neskutečná bestie s partou tichých pomocníků
  • Hybridní model Tourbillon se vyrovná i nejlepších elektrickým hypersportům
Bugatti Tourbillon

Bugatti Tourbillon | foto: Bugatti

Je to neuvěřitelné. Ikonické Bugatti Veyron letos slaví dvacet let od svého uvedení na trh. Právě proto se tato hypersportovní značka rozhodla představit dalšího nástupce své vrcholné řady. Chiron se tak chystá do důchodu a nahradí jej hybridní šestnáctiválcový Tourbillon. Jak je již zvykem, vůz se chce stát nejrychlejších silničním vozem.

Precizní jako špičkové hodinky

Název pochází z precizního mechanizmu mechanických hodinek. Ten vyrovnává rozdíly chodu ostatních komponent při pohybu a různých polohách hodinek. Celý model se má v tomto duchu preciznosti nést. Tak jej charakterizuje i výkonný ředitel, Mate Rimac. Doslovně nové Bugatti nazývá uměleckým dílem na kolech. I když se Bugatti před akvizicí Rimacem úzce zaměřovalo na vývoj elektrického kupé, ředitel si prosadil svou a značce zůstal přisouzen našlapaný šestnáctiválec. Vůz se přesto hybridizaci nevyhnul.

Obrovský spalovací motor je již od dob vlastnictví Volkswagenu uložen ve tvaru W. Tak tomu bylo alespoň doposud. Hybridní pohon si ale vyžádal změnu, a tak je 8,3 litru v šestnácti válcích uloženo ve standardním véčku. Vývoj byl dlouhý, ale přinesl kýžené ovoce. Váží jen 252 kilogramů a v základu vygeneruje 986 koňských sil. Již v této konfiguraci jde o jeden z nejvýkonnějších spalovacích motorů umístěného do legálního silničního vozu.


Čtěte také: Čínské MG se nezdá! Na souboj vyzývá i chorvatský hypercar Rimac Nevera


Dvojité W nahradilo standardní V s trojicí elektromotorů

Jenže tím pohonná výbava nekončí. Rimac vozu dodal trojici doplňkových elektromotorů. Dva jsou umístěné na přední nápravě a třetí na zadní. Dohromady poskytují dalších 789 koní, takže celkově má vůz k dispozici 1 775 koní. Výkonem jsou na tom lépe již jen tři elektrické hypersporty, a to o nepatrných 100 koní. Jedním z nich je i Rimac Nevera. Aby ale celý elektrický systém vůz příliš nezatížil, je k dispozici baterie o nízké kapacitě 25 kWh. Čistě elektricky by tak Tourbillon mohl ujet zhruba 60 kilometrů. To ale není jeho primární účel. Elektřina bude vykrývat výkonové mezery při řazení a vylepší reakci vozu na plynový pedál.

Nezvyklostí u plug-in hybridního pohonu je přítomnost 800V palubní architektury. Díky tomu doplníte zcela prázdnou baterii do 80 procent kapacity za neskutečných dvanáct minut. Předběžná maximální rychlost byla stanovena na 444 kilometrů v hodině. Ředitel se s takovou hodnotou ale definitivně spokojit nehodlá. V nuly na sto to dá Tourbillon za rovné dvě sekundy. Na dvoustovku se dostane pod pět sekund.

Bugatti tělem i duší. Tady je svět ještě v pořádku

Vůz si i nadále při pohledu z profilu nese vysekané tvary písmene C. Identifikace značky podkovou nesmí na přední masce chybět, stejně tak i dvoutónové zbarvení karoserie. Čelní pohled dává jasně najevo svůj odkaz a stále zde lze ve velké míře pozorovat prvky z Chironu. Preciznost zpracování a lícování je naprosto dokonalá. Jen tak je možné dosáhnout rychlostních cílů, které si Bugatti předsevzalo. Aerodynamika zde hraje neskutečně důležitou roli.

V přehnaně digitální době budete naprosto unešeni analogovým pojetím interiéru. Pro někoho to bude už přespříliš, v celkovém měřítku je vůz ale elegantní naprosto stejně jako špičkové Breitlingy nebo Rolexy. Přirovnání s hodinkami přitom není náhodné. O vzhled budíků a i doplňkových ovladačů se postarala švýcarská hodinářská společnost. Vyrobeny jsou z více než 600 jednotlivých součástí včetně titanu, safíru a rubínů. Budíky jsou připevněné na sloupku řízení a volant postrádá tradiční ramena, ta vedou ke sloupku právě až za budíky, proto jsou vždy plně viditelné i při natočení volantu. I když zde analog hraje hlavní roli, nabízí vůz skrytý malý dotykový displej schopný zrcadlení Apple CarPlay. Zobrazí se ale jen na přání řidiče.

Tohle je jednoduše „masterpiece“

Je neskutečné, že i při přítomnosti čtyřech pohonných jednotkách je vůz lehčí než jeho plně spalovací předchůdce. Tourbillon váží 1 995 kilogramů. Velkou část dokázali vývojáři odlehčit díky použití karbonu. Mnoho dílů bylo vyrobeno metodou 3D tisku včetně hliníkového uložení tlumičů. Tyto podpůrné prvky váží sotva polovinu toho co na modelu Chiron. Přítomnost elektromotorů na přední nápravě si vyžádala velkou míru inovací. Díky tomu ale podařilo zvětšit přední zavazadlový prostor. Designérům se navíc podařilo odstranit standardní hydraulické zadní křídlo. To je nyní schované, funguje velmi nenápadně a v jeho funkci mu pomáhá aktivní difuzor s využitím Venturiho kanálů.

Cena a dostupnost

Nové Bugatii Tourbillon má pro první vyvolené dorazit v roce 2026, a to pouze v omezené sérii čítající 250 exemplářů. Cena je v přepočtu zhruba 90 milionů korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Klenot ze světa spalováků. Bugatti Tourbillon má 4 motory a výkon 1 775 koní

  • Nové Bugatti se designově odkazuje na svojí historii
  • Pod kapotou ale duní neskutečná bestie s partou tichých pomocníků
  • Hybridní model Tourbillon se vyrovná i nejlepších elektrickým hypersportům
Bugatti Tourbillon

Bugatti Tourbillon | foto: Bugatti

Je to neuvěřitelné. Ikonické Bugatti Veyron letos slaví dvacet let od svého uvedení na trh. Právě proto se tato hypersportovní značka rozhodla představit dalšího nástupce své vrcholné řady. Chiron se tak chystá do důchodu a nahradí jej hybridní šestnáctiválcový Tourbillon. Jak je již zvykem, vůz se chce stát nejrychlejších silničním vozem.

Precizní jako špičkové hodinky

Název pochází z precizního mechanizmu mechanických hodinek. Ten vyrovnává rozdíly chodu ostatních komponent při pohybu a různých polohách hodinek. Celý model se má v tomto duchu preciznosti nést. Tak jej charakterizuje i výkonný ředitel, Mate Rimac. Doslovně nové Bugatti nazývá uměleckým dílem na kolech. I když se Bugatti před akvizicí Rimacem úzce zaměřovalo na vývoj elektrického kupé, ředitel si prosadil svou a značce zůstal přisouzen našlapaný šestnáctiválec. Vůz se přesto hybridizaci nevyhnul.

Obrovský spalovací motor je již od dob vlastnictví Volkswagenu uložen ve tvaru W. Tak tomu bylo alespoň doposud. Hybridní pohon si ale vyžádal změnu, a tak je 8,3 litru v šestnácti válcích uloženo ve standardním véčku. Vývoj byl dlouhý, ale přinesl kýžené ovoce. Váží jen 252 kilogramů a v základu vygeneruje 986 koňských sil. Již v této konfiguraci jde o jeden z nejvýkonnějších spalovacích motorů umístěného do legálního silničního vozu.


Čtěte také: Čínské MG se nezdá! Na souboj vyzývá i chorvatský hypercar Rimac Nevera


Dvojité W nahradilo standardní V s trojicí elektromotorů

Jenže tím pohonná výbava nekončí. Rimac vozu dodal trojici doplňkových elektromotorů. Dva jsou umístěné na přední nápravě a třetí na zadní. Dohromady poskytují dalších 789 koní, takže celkově má vůz k dispozici 1 775 koní. Výkonem jsou na tom lépe již jen tři elektrické hypersporty, a to o nepatrných 100 koní. Jedním z nich je i Rimac Nevera. Aby ale celý elektrický systém vůz příliš nezatížil, je k dispozici baterie o nízké kapacitě 25 kWh. Čistě elektricky by tak Tourbillon mohl ujet zhruba 60 kilometrů. To ale není jeho primární účel. Elektřina bude vykrývat výkonové mezery při řazení a vylepší reakci vozu na plynový pedál.

Nezvyklostí u plug-in hybridního pohonu je přítomnost 800V palubní architektury. Díky tomu doplníte zcela prázdnou baterii do 80 procent kapacity za neskutečných dvanáct minut. Předběžná maximální rychlost byla stanovena na 444 kilometrů v hodině. Ředitel se s takovou hodnotou ale definitivně spokojit nehodlá. V nuly na sto to dá Tourbillon za rovné dvě sekundy. Na dvoustovku se dostane pod pět sekund.

Bugatti tělem i duší. Tady je svět ještě v pořádku

Vůz si i nadále při pohledu z profilu nese vysekané tvary písmene C. Identifikace značky podkovou nesmí na přední masce chybět, stejně tak i dvoutónové zbarvení karoserie. Čelní pohled dává jasně najevo svůj odkaz a stále zde lze ve velké míře pozorovat prvky z Chironu. Preciznost zpracování a lícování je naprosto dokonalá. Jen tak je možné dosáhnout rychlostních cílů, které si Bugatti předsevzalo. Aerodynamika zde hraje neskutečně důležitou roli.

V přehnaně digitální době budete naprosto unešeni analogovým pojetím interiéru. Pro někoho to bude už přespříliš, v celkovém měřítku je vůz ale elegantní naprosto stejně jako špičkové Breitlingy nebo Rolexy. Přirovnání s hodinkami přitom není náhodné. O vzhled budíků a i doplňkových ovladačů se postarala švýcarská hodinářská společnost. Vyrobeny jsou z více než 600 jednotlivých součástí včetně titanu, safíru a rubínů. Budíky jsou připevněné na sloupku řízení a volant postrádá tradiční ramena, ta vedou ke sloupku právě až za budíky, proto jsou vždy plně viditelné i při natočení volantu. I když zde analog hraje hlavní roli, nabízí vůz skrytý malý dotykový displej schopný zrcadlení Apple CarPlay. Zobrazí se ale jen na přání řidiče.

Tohle je jednoduše „masterpiece“

Je neskutečné, že i při přítomnosti čtyřech pohonných jednotkách je vůz lehčí než jeho plně spalovací předchůdce. Tourbillon váží 1 995 kilogramů. Velkou část dokázali vývojáři odlehčit díky použití karbonu. Mnoho dílů bylo vyrobeno metodou 3D tisku včetně hliníkového uložení tlumičů. Tyto podpůrné prvky váží sotva polovinu toho co na modelu Chiron. Přítomnost elektromotorů na přední nápravě si vyžádala velkou míru inovací. Díky tomu ale podařilo zvětšit přední zavazadlový prostor. Designérům se navíc podařilo odstranit standardní hydraulické zadní křídlo. To je nyní schované, funguje velmi nenápadně a v jeho funkci mu pomáhá aktivní difuzor s využitím Venturiho kanálů.

Cena a dostupnost

Nové Bugatii Tourbillon má pro první vyvolené dorazit v roce 2026, a to pouze v omezené sérii čítající 250 exemplářů. Cena je v přepočtu zhruba 90 milionů korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."