Řidiči v Česku stále podceňují tuto naprostou pitomost. Děláte ji také?

  • Na českých silnicích vloni zemřelo 455 osob
  • Nejčastější příčinou nehod je nevěnování se plně řízení
  • Jde o nešvar dnešní doby, který vás napadne na první dobrou?
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Není žádným tajemstvím, že nedbalost při řízení motorového vozidla představuje jednu z hlavních příčin dopravních nehod. Podle statistik za rok 2023 bylo v České republice nevěnování se plně řízení hlavním faktorem mnoha tragických událostí na silnicích. A co je ještě horší, nejčastěji se tato nedbalost projevuje v okamžiku, kdy řidič vezme do ruky svůj mobilní telefon, což je opravdu velký nešvar dnešní doby.

Za držení telefonu v ruce hrozí vyšší pokuta

Pokuta za držení mobilu při řízení může dosáhnout až 10 000 korun, což je výrazně vyšší částka než v minulosti. Navíc je možné, že policie udělí blokovou pokutu přímo na místě ve výši až 3 500 korun. Tato nová opatření mají jasný cíl: motivovat řidiče k tomu, aby se plně věnovali řízení a minimalizovali riziko nehod.

Ale to není všechno. Nový bodový systém, který byl zaveden současně s těmito trestními opatřeními pro rok 2024, uděluje řidičům, kteří porušují zákaz držení mobilního telefonu, 4 trestné body. Tato opatření mají posílit odstrašující efekt a přesvědčit řidiče, že nedbalost za volantem není přijatelná.

Používání mobilního telefonu za volantem

Používání mobilního telefonu za volantem, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Dopravní značky 2024 – Už jste na ně připraveni a znáte je všechny?


Proč je držení mobilu během řízení tak nebezpečné?

Studie ukazují, že pokud řidič vezme do ruky telefon, jeho pozornost se od silnice a provozu na ni zásadně odvrací. To může způsobit zpoždění reakčních časů, nepřesné řízení a zvýšené riziko kolizí. I krátká chvíle, kdy je pozornost odvedena od silnice, může mít fatální následky.

Je třeba si uvědomit, že za volantem není prostor pro žádné rozptýlení. Řízení motorového vozidla je zodpovědností, která vyžaduje plnou koncentraci a pozornost. Držení mobilu při řízení je nejenom nezodpovědné, ale také nelegální.

Je naší společnou povinností zajistit bezpečnost na silnicích pro všechny účastníky provozu. Respektování nových pravidel a zákazů je klíčové pro snížení počtu dopravních nehod a ochranu životů. Buďme zodpovědní za své jednání za volantem a nedovolme, aby nás rozptýlení stálo životy.

Zákonodárci a policie nezůstávají pasivní v boji proti nedbalosti řidičů. Nová opatření mají jasný cíl: zajistit, aby naše silnice byly bezpečnější pro všechny. Je na čase, abychom jako společnost přijali tyto změny a přispěli k vytvoření bezpečnějšího prostředí na silnicích.


Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel

1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla – 18 458 případů (23,6 % nehod)
2. Nesprávné otáčení nebo couvání – 9 193 případů (11,8 %)
3. Vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu – 6 118 případů (7,8 % nehod)
4. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 5 560 případů
5. Nezvládnutí řízení vozidla – 5 236 případů
6. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 4 642 případů
7. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – 3 585 případů
8. Nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ – 3 366 případů
9. Přejetí do protisměru – 2 651 případů
10. Bezohledná, agresivní, neohleduplná jízda – 2 452 případů

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Řidiči v Česku stále podceňují tuto naprostou pitomost. Děláte ji také?

  • Na českých silnicích vloni zemřelo 455 osob
  • Nejčastější příčinou nehod je nevěnování se plně řízení
  • Jde o nešvar dnešní doby, který vás napadne na první dobrou?
Řízení automobilu

Řízení automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Není žádným tajemstvím, že nedbalost při řízení motorového vozidla představuje jednu z hlavních příčin dopravních nehod. Podle statistik za rok 2023 bylo v České republice nevěnování se plně řízení hlavním faktorem mnoha tragických událostí na silnicích. A co je ještě horší, nejčastěji se tato nedbalost projevuje v okamžiku, kdy řidič vezme do ruky svůj mobilní telefon, což je opravdu velký nešvar dnešní doby.

Za držení telefonu v ruce hrozí vyšší pokuta

Pokuta za držení mobilu při řízení může dosáhnout až 10 000 korun, což je výrazně vyšší částka než v minulosti. Navíc je možné, že policie udělí blokovou pokutu přímo na místě ve výši až 3 500 korun. Tato nová opatření mají jasný cíl: motivovat řidiče k tomu, aby se plně věnovali řízení a minimalizovali riziko nehod.

Ale to není všechno. Nový bodový systém, který byl zaveden současně s těmito trestními opatřeními pro rok 2024, uděluje řidičům, kteří porušují zákaz držení mobilního telefonu, 4 trestné body. Tato opatření mají posílit odstrašující efekt a přesvědčit řidiče, že nedbalost za volantem není přijatelná.

Používání mobilního telefonu za volantem

Používání mobilního telefonu za volantem, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Dopravní značky 2024 – Už jste na ně připraveni a znáte je všechny?


Proč je držení mobilu během řízení tak nebezpečné?

Studie ukazují, že pokud řidič vezme do ruky telefon, jeho pozornost se od silnice a provozu na ni zásadně odvrací. To může způsobit zpoždění reakčních časů, nepřesné řízení a zvýšené riziko kolizí. I krátká chvíle, kdy je pozornost odvedena od silnice, může mít fatální následky.

Je třeba si uvědomit, že za volantem není prostor pro žádné rozptýlení. Řízení motorového vozidla je zodpovědností, která vyžaduje plnou koncentraci a pozornost. Držení mobilu při řízení je nejenom nezodpovědné, ale také nelegální.

Je naší společnou povinností zajistit bezpečnost na silnicích pro všechny účastníky provozu. Respektování nových pravidel a zákazů je klíčové pro snížení počtu dopravních nehod a ochranu životů. Buďme zodpovědní za své jednání za volantem a nedovolme, aby nás rozptýlení stálo životy.

Zákonodárci a policie nezůstávají pasivní v boji proti nedbalosti řidičů. Nová opatření mají jasný cíl: zajistit, aby naše silnice byly bezpečnější pro všechny. Je na čase, abychom jako společnost přijali tyto změny a přispěli k vytvoření bezpečnějšího prostředí na silnicích.


Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel

1. Řidič se plně nevěnoval řízení vozidla – 18 458 případů (23,6 % nehod)
2. Nesprávné otáčení nebo couvání – 9 193 případů (11,8 %)
3. Vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu – 6 118 případů (7,8 % nehod)
4. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 5 560 případů
5. Nezvládnutí řízení vozidla – 5 236 případů
6. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 4 642 případů
7. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – 3 585 případů
8. Nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ – 3 366 případů
9. Přejetí do protisměru – 2 651 případů
10. Bezohledná, agresivní, neohleduplná jízda – 2 452 případů

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."