Řidič elektromobilu čelí kuriózní pokutě. Policisté ho zastavili za hlučný „výfuk“

Pavel Škopek
Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé | foto: Dodge
Dodge Charger Daytona EV (2024), kupé | foto: Dodge

Elektromobil Dodge Charger Daytona EV dostal pokutu za hlučný výfuk, který ve skutečnosti nemá. Syntetický zvuk se stal právní šedou zónou.

Elektrický svalovec se „zvukem“ výfuku

Hlučný výfuk bez výfuku? Zní to jako vtip, ale přesně kvůli tomu dostal pokutu majitel elektromobilu v Minnesotě. Jeho Dodge Charger Daytona EV zaujal policistu natolik, že mu udělil pokutu za rušení veřejného pořádku i přes to, že vůz žádný skutečný výfuk nemá. V éře syntetických zvuků a přísných vyhlášek se i elektromobil může dostat do problémů.

Incident se odehrál ve městě Stillwater, které má přísnou hlukovou vyhlášku. Řidič Mike jel v koloně automobilových nadšenců, když jedno z aut vpředu prudce odstartovalo na zelenou. Mike zůstal stát na červené, naproti hlídkujícímu policistovi. Ten ho následně zastavil a obvinil z rušení klidu, hlučného výfuku a chybějící přední SPZ. Mike opakovaně vysvětloval, že jeho Charger je elektromobil bez motoru i výfukového systému, ale policista diskuzi odmítl.

Dodge vybavil model Charger Daytona EV systémem Fratzonic Chambered Exhaust, který generuje umělý zvuk podobný spalovacímu motoru. Hluk dosahuje až 126 decibelů, ale podle Mikea měl vůz nastaven režim Auto, který tyto zvuky omezuje. Přesný původ zvuku tak zůstává nejasný.

Dodge Charger Daytona EV (2024)
Dodge Charger Daytona EV (2024)

Právní šedá zóna umělého hluku

Událost poukazuje na napětí mezi inovací a legislativou. Syntetické zvuky mají navodit emoce tradičních muscle cars, ale právní rámec s nimi zatím nepočítá. Pokud vůz „zní hlučně“, i když hluk vzniká pouze elektronicky, může být pokutován stejně jako spalovací auto s otevřeným výfukem.

Některé obce zpřísňují hlukové normy, čímž chtějí omezit excesy pouličních závodníků. Problém je, že policisté pak musí rozhodovat rychle, často podle dojmu. Při rychlém zásahu proto pro ně nemusí být snadné určit skutečný zdroj hluku. V případě Mikeova Chargera situaci zkomplikoval i jeho design, který věrně napodobuje tradiční spalovací vozy.

Pro automobilky to znamená výzvu. Umělý hluk může být marketingovým tahákem, ale současně právním rizikem. Zásah v Minnesotě ukazuje, že nová generace vozidel si žádá i nový přístup k regulaci. Jinak může pokuta padnout i za něco, co reálně neexistuje.

Zdroje:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články