Revoluční zinko-vzdušná baterie? Nové řešení nepotřebuje drahé kovy

  • Nová ZnO2 baterie odbourává závislost na drahých kovech a materiálech
  • Katoda je tvořena vzdušnou složkou
  • Článek má vyšší hustotu než Li-Ion, zatím ale trpí na degradaci katody
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Australští vědci z univerzity Edith Cowan zkoumají nové složení baterií. Jejich objev se prý jeví jako lepší alternativa za masově používané lithium-iontové baterie (Li-Ion). Článek na zinko-vzdušném (ZnO2) spojení nabízí zajímavé parametry, delší životnost i lepší výkon.

Jde to lépe i bez drahého lithia

Baterie funguje na principu negativní elektrody vyrobené ze zinku a pozitivní elektrody ze vzduchu. Doposud neměla tato kombinace příliš zajímavé výsledky, a to především kvůli špatným vlastnostem a limitovanému výkonu vzdušné katody. Výzkumníci nyní ale přišli na nový objev, který vylepšuje vlastnosti baterie skrze nové sloučeniny uhlíku, levnějších slitin železa nebo minerálů založených na kobaltu.

Nový typ baterie má vyšší hustotu než tradiční Li-Ion článek. Dokáží tedy uchovat více energie na menší ploše. I jejich výroba je citelně levnější a méně náročná. Trio výhod pak zakončuje delší životnost článků. Autor studie, Dr. Muhammad Rizwan Azhar, dodává, že vzhledem k rapidně se zvyšující potřebě nové generace baterií nabízí kombinace zinko-vzdušné baterie zajímavou a lepší alternativu k současným typům článků.

Revoluční baterie StoreDot

Revoluční baterie StoreDot


Čtěte také: Cementová baterie? Vědci objevili revoluční způsob pro ukládání energie


Katoda časem degraduje. Je třeba ještě vychytat mouchy

Ani nový článek ale není dokonalý. I zinko-vzdušný typ se potýká s určitými neduhy. Tím hlavním je degradace vzdušné katody. S jejím úbytkem bude klesat i účinnost baterie. Článek se navíc nemůže pyšnit dobrou efektivitou při nižších teplotách. Stále je tedy co vylepšovat do doby, než může být baterie ve velkém přijata do produkce a nasazení do vozidel i dalších spotřebních přístrojů.

Studie je stále v rané fázi. Vědci z univerzity zůstávají velmi optimističtí, že se nevýhody podaří usměrnit a snížit a že celý výzkum povede ke komerční výrobě a nasazení zinko-vzdušných baterií do elektrických vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Revoluční zinko-vzdušná baterie? Nové řešení nepotřebuje drahé kovy

  • Nová ZnO2 baterie odbourává závislost na drahých kovech a materiálech
  • Katoda je tvořena vzdušnou složkou
  • Článek má vyšší hustotu než Li-Ion, zatím ale trpí na degradaci katody
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Australští vědci z univerzity Edith Cowan zkoumají nové složení baterií. Jejich objev se prý jeví jako lepší alternativa za masově používané lithium-iontové baterie (Li-Ion). Článek na zinko-vzdušném (ZnO2) spojení nabízí zajímavé parametry, delší životnost i lepší výkon.

Jde to lépe i bez drahého lithia

Baterie funguje na principu negativní elektrody vyrobené ze zinku a pozitivní elektrody ze vzduchu. Doposud neměla tato kombinace příliš zajímavé výsledky, a to především kvůli špatným vlastnostem a limitovanému výkonu vzdušné katody. Výzkumníci nyní ale přišli na nový objev, který vylepšuje vlastnosti baterie skrze nové sloučeniny uhlíku, levnějších slitin železa nebo minerálů založených na kobaltu.

Nový typ baterie má vyšší hustotu než tradiční Li-Ion článek. Dokáží tedy uchovat více energie na menší ploše. I jejich výroba je citelně levnější a méně náročná. Trio výhod pak zakončuje delší životnost článků. Autor studie, Dr. Muhammad Rizwan Azhar, dodává, že vzhledem k rapidně se zvyšující potřebě nové generace baterií nabízí kombinace zinko-vzdušné baterie zajímavou a lepší alternativu k současným typům článků.

Revoluční baterie StoreDot

Revoluční baterie StoreDot


Čtěte také: Cementová baterie? Vědci objevili revoluční způsob pro ukládání energie


Katoda časem degraduje. Je třeba ještě vychytat mouchy

Ani nový článek ale není dokonalý. I zinko-vzdušný typ se potýká s určitými neduhy. Tím hlavním je degradace vzdušné katody. S jejím úbytkem bude klesat i účinnost baterie. Článek se navíc nemůže pyšnit dobrou efektivitou při nižších teplotách. Stále je tedy co vylepšovat do doby, než může být baterie ve velkém přijata do produkce a nasazení do vozidel i dalších spotřebních přístrojů.

Studie je stále v rané fázi. Vědci z univerzity zůstávají velmi optimističtí, že se nevýhody podaří usměrnit a snížit a že celý výzkum povede ke komerční výrobě a nasazení zinko-vzdušných baterií do elektrických vozidel.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."