Revoluční motor pro elektromobily?

Martin Skořepa

Účinnost elektromotorů u dnešních elektromobilů je přes 90 % a je to zhruba 5x více, než v případě spalovacích motorů. Nicméně stále je tady prostor pro další zlepšování elektromobilů, které prý může vést k ještě vyšší efektivitě.

TIP: Proč elektromotoru stačí jeden převodový stupeň?

Řekla si to očividně i firma Linear Labs, která vznikla jako projekt otce a syna. Zaměřuje se na výrobu a vývoj elektromotorů, u kterých se popravdě od vynálezu Nikoly Tesly příliš mnoho nezměnilo. Nicméně firma z Texasu vlastnící 25 patentů kolem elektromotorů přichází s novým vynálezem, tzv. Hunstable Electric Turbine, který by mohl přinést revoluci.

HET slibuje lepší vlastnosti, než když se u elektromotoru použije převodovka. Ta je již při vyšších rychlostech vzhledem k otřesům elektromotoru potřebná pro zachování co nejlepší funkčnosti.

Vylepšení má přinést až 3x větší točivý moment (který je u elektromobilů vždy okamžitý a díky tomu dokážou doslova vystřelit při uvádění do pohybu) a až 2x větší výkon, než v případě jakýkoliv jiných elektromotorů na trhu. A to již při velmi nízkých otáčkách, při stejné velikosti, hmotnosti, i objemu, ale také stejném množství vstupní energie.

Jak to funguje

Pro správné pochopení je třeba uvést, že u dnešního elektromotoru s radiálním indukčním tokem se složka točí uvnitř druhé. V uspořádání s axiálním indukčním tokem se komponenty elektromotoru otáčejí vedle sebe jako dva setrvačníky po stranách střední stacionární desky. Americká firma však vytvořila kombinaci obou těchto konstrukcí v jednom motoru.

HET tvoří čtyři rotory kolem statoru. Jeden rotor se točí uvnitř statoru a vytváří jeden zdroj toku. Druhý rotor se točí mimo stator a vytváří druhý zdroj toku. Na levém a pravém konci statoru leží dva další rotory, které v podstatě tvoří motor s axiálním tokem. V podstatě jde o dva soustředné radiální motory mezi dvěma axiálními.

K čemu to bude dobré?

Podle společnosti Linear Labs by jejich řešení mohlo vést k tomu, že u elektromobilů budete potřebovat menší baterii, protože elektromotor se obejde bez převodovky a celé řešení bude mít nižší hmotnost a tedy auto tím dosáhne nižší spotřeby. Nebo naopak použijete větší baterii, protože bude v autě více místa, a tím dojezd prodloužíte, cca o 10 %.

Nicméně HET je komplikované řešení, které si vyžádá podstatné konstrukční změny celých pohonných jednotek, takže by nakonec nemuselo jít o levnější a celkově výhodnější řešení, než je elektromotor s převodovkou.

V roce 2020 se má řešení objevit u některých elektroskútrů a elektrokol a v roce 2021 pak možná i u prvních elektromobilů.

zdroj: Interesting Engineering

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články