Revoluce volá. Nissan ukázal továrnu na převratné solid-state baterie

Matouš Vrchota
  • Nissan staví novou továrnu
  • Vyrábět se v ni budou převratné solid-state baterie
  • Změní tato nová technologie svět elektrických automobilů?
QuantumScape, solid-state baterie
QuantumScape, solid-state baterie

Nissan zatím na elektrickém trhu příliš neexceluje. Je to odraz i zatím jediného aktuálně prodávaného modelu s bateriovým pohonem. To ovšem neznamená, že by japonský výrobce zahálel. S trendy i vývojem se snaží držet krok, a proto ukazuje své revoluční výrobní linky pro výrobu solid-state baterií.

Další japonská automobilka si vyvine vlastní baterie

Tuto továrnu budou provozovat na domácí půdě v Yokohamě. Kromě samotných baterií se plánuje i výroba celých vozidel. Nový druh baterií má nabídnout nesrovnatelné výhody oproti všem dosavadním kombinacím. Při stejných rozměrech bude dojezd dosahovat i dvojnásobných délek a nabíjení se násobně zkrátí na jednotky minut. Aspoň takové jsou ambice všech velkých výrobců. Nissan by se tak chtěl zařadit po bok Toyoty, skupiny Stellantis nebo čínského giganta CATL, který se na baterie zaměřuje v první řadě.

V případě Nissanu směřují k představení produkční verze v roce 2028. To je zhruba o dva roky dříve, než se počítá s celosvětovým masovým rozšířením. Některé automobilky, například Nio, ovšem dokazují, že první produkční verze solid-state baterií se na trh dostanou již v letošním roce. Kromě dřívější dostupnosti a zmíněných výhod navíc ve prospěch pevného elektrolytu hovoří i zvýšená bezpečnost a eventuální nižší pořizovací náklady. Mají se stát klíčovou součástí v cestě za levnými a dosažitelnými elektromobily.

Nová továrna Nissanu v japonské Yokohamě
Nová továrna Nissanu v japonské Yokohamě

Čtěte také: Proč platit za elektromobil více než za spalovací auto? Nissan to chce změnit


Kompletní vývoj solid-state baterií zůstává na domácí půdě

Zatím by se dalo hovořit, že Nissan nejde s křížkem po funuse, ale i tak jej čeká těžké období v honu za předními průkopníky, kteří vývoj solid-state baterií oznámili vloni či dokonce o rok dříve. Japonští vývojáři ovšem berou celou záležitost velmi důkladně. Nekupují menší společnosti, neotevírají nová partnerství. Celý proces si projdou sami od píky. Proto kromě technologie řeší i inovativní materiály a lepší postupy výroby.

Počítá se s nasazením do vozidel všech kategorií. Současný elektrický model Ariya se pevných baterií ve své první generaci nejspíše nedočká, je ale pravděpodobné, že druhá generace, pokud se bude plánovat, by tuto technologii již používat mohla. A to minimálně ve fázi prototypu a dlouhodobého testování. Je toto strategie Nissanu? Zpomalit počet modelů současné generace a zabrat více ve vývoji baterií a jejich následném použití v dalších generacích elektrických modelů?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články