Revoluce na železnici. V Česku poprvé použili umělohmotné pražce

Umělohmotné mostovky byly poprvé použity na Šumavě

Umělohmotné mostovky byly poprvé použity na Šumavě | foto: x.com/Správa železnic

Na českých železnicích se běžně setkáváme s tradičními dřevěnými pražci nebo vyrobenými z betonu. Správa železnic při aktuální rekonstrukci mostu v oblasti Černého kříže na Šumavě sáhla po úplně jiném materiálu. Poprvé použila mostnice vyrobené z umělého polymeru podobného dřevu. Podle firmy se jedná o ekologickou revoluci v železniční infrastruktuře.

Životnost přes půl století

„Materiál, známý jako tzv. umělé dřevo, se vyrábí technologií pultruze, při které jsou skleněná vlákna impregnována speciálním polyuretanovým systémem a vytvrzena při zvýšené teplotě. Díky tomu je extrémně odolný vůči vlhkosti, olejům, mazivům a nečistotám a vydrží více než 50 let,“ uvedla Správa železnic (SŽ) na sociální síti X.

Umělé dřevo je přitom stejně opracovatelné jako to přírodní jen je trochu tvrdší. Podle Správy železnic nabízí stejné možnosti využití nejen u přímého vedení. V případě menších oblouků se dá jednoduše seříznout a když je potřeba větší převýšení, je možné z něj vyrobit i klíny.

U dnes používaných dřevěných mostnic je problematická jejich impregnace oleji vyrobenými z uhelného dehtu. Díky ní jsou sice velice odolné, ale na druhou stranu nejsou příliš ekologické. „Svému účelu slouží s ohledem na materiál spolehlivě. Vzhledem k trendu omezování těchto látek se ale zabýváme možnými alternativami. Jednou z nich je právě použití mostnic polymerových,“ řekl pro server zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

S umělohmotnými mostnicemi se dá pracovat stejně jako s dřevěnými

S umělohmotnými mostnicemi se dá pracovat stejně jako s dřevěnými | foto: x.com/Správa železnic

Nový most má potvrdit přednosti umělého dřeva

Šumavský most s novým typem mostnic bude sloužit jako testovací objekt pro sledování odolnosti a nákladů na údržbu. Již nyní lze podle Gavendy předpokládat, že nový materiál vydrží mnohem déle než dřevo a bude vyžadovat méně náročnou údržbu.

Přestože se kvůli vyšším pořizovacím nákladům zatím vyplatí použít jej pouze ve specifických případech, s postupným zaváděním alternativních materiálů na evropské trhy a růstem konkurence lze očekávat pokles jejich cen. V budoucnu bychom se tak mohli dočkat širšího rozšíření umělohmotných mostnic i na dalších českých tratích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Revoluce na železnici. V Česku poprvé použili umělohmotné pražce

Umělohmotné mostovky byly poprvé použity na Šumavě

Umělohmotné mostovky byly poprvé použity na Šumavě | foto: x.com/Správa železnic

Na českých železnicích se běžně setkáváme s tradičními dřevěnými pražci nebo vyrobenými z betonu. Správa železnic při aktuální rekonstrukci mostu v oblasti Černého kříže na Šumavě sáhla po úplně jiném materiálu. Poprvé použila mostnice vyrobené z umělého polymeru podobného dřevu. Podle firmy se jedná o ekologickou revoluci v železniční infrastruktuře.

Životnost přes půl století

„Materiál, známý jako tzv. umělé dřevo, se vyrábí technologií pultruze, při které jsou skleněná vlákna impregnována speciálním polyuretanovým systémem a vytvrzena při zvýšené teplotě. Díky tomu je extrémně odolný vůči vlhkosti, olejům, mazivům a nečistotám a vydrží více než 50 let,“ uvedla Správa železnic (SŽ) na sociální síti X.

Umělé dřevo je přitom stejně opracovatelné jako to přírodní jen je trochu tvrdší. Podle Správy železnic nabízí stejné možnosti využití nejen u přímého vedení. V případě menších oblouků se dá jednoduše seříznout a když je potřeba větší převýšení, je možné z něj vyrobit i klíny.

U dnes používaných dřevěných mostnic je problematická jejich impregnace oleji vyrobenými z uhelného dehtu. Díky ní jsou sice velice odolné, ale na druhou stranu nejsou příliš ekologické. „Svému účelu slouží s ohledem na materiál spolehlivě. Vzhledem k trendu omezování těchto látek se ale zabýváme možnými alternativami. Jednou z nich je právě použití mostnic polymerových,“ řekl pro server zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

S umělohmotnými mostnicemi se dá pracovat stejně jako s dřevěnými

S umělohmotnými mostnicemi se dá pracovat stejně jako s dřevěnými | foto: x.com/Správa železnic

Nový most má potvrdit přednosti umělého dřeva

Šumavský most s novým typem mostnic bude sloužit jako testovací objekt pro sledování odolnosti a nákladů na údržbu. Již nyní lze podle Gavendy předpokládat, že nový materiál vydrží mnohem déle než dřevo a bude vyžadovat méně náročnou údržbu.

Přestože se kvůli vyšším pořizovacím nákladům zatím vyplatí použít jej pouze ve specifických případech, s postupným zaváděním alternativních materiálů na evropské trhy a růstem konkurence lze očekávat pokles jejich cen. V budoucnu bychom se tak mohli dočkat širšího rozšíření umělohmotných mostnic i na dalších českých tratích.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."