Revoluce? Motor ve tvaru donutu může změnit budoucnost elektromobilů

Pavel Škopek
Motor od Donut Lab pro elektromobily | foto: Donut Lab
Motor od Donut Lab pro elektromobily | foto: Donut Lab

Elektromotory od Donut Lab jsou lehké, výkonné a inovativní. Díky tvaru „koblihy“ je lze integrovat přímo do kol, což zlevňuje výrobu elektromobilů.

Elektromobily mají proti autům se spalovacím pohonem jednu zásadní výhodu. Elektromotory jsou mnohem menší než klasické motory a je možné je umístit přímo na nápravy. Finský startup Donut Lab jde ještě mnohem dál. Jeho motory mají tvar koblihy s dírou, podle které má firma své jméno, a je možné je umístit přímo do kola.

Revoluční elektromotor v malém balení

Donut Lab, který sídlí v oblasti Helsinek, je dceřinou společností finského výrobce motocyklů Verge Motorcycles, sídlí v oblasti Helsinek. První „donutový motor“ byl proto vyvinut pro elektrický motocykl Verge TS, který zaujal širokou veřejnost svým unikátním řešením s prázdným středem zadního kola.

Nyní firma adaptovala svou technologii i pro další typy vozidel a tvrdí, že její motory mají nejvyšší točivý moment a hustotu výkonu na světě. Na veletrhu CES 2025 představila hned pětici motorů schopných pohánět osobní automobily, nákladní automobily, motocykly, skútry a dokonce i drony.

Motor určený pro automobily je možné integrovat přímo do kol o průměru 21 palců. Při hmotnosti 40 kilogramů poskytuje výkon 630 kW (845 koní) a točivý moment 4 300 Nm. Verze pro nákladní automobily nabízí výkon 200 kW, pro motocykly 150 kW, pro skútry 15 kW a mini „kobliha“ pro drony 3 kW.

Výkon na rozdávání

Vzhledem k tomu, že při nasazení v elektromobilu by byly použity minimálně dva elektromotory pro každé kolo na nápravě jeden, dostali bychom se u osobního elektromobilu na kombinovaný výkon 1 260 kW. V takovém případě bychom se již pohybovali v kategorii hypersportovních aut. Vždyť takový Rimac Nevera nabízí při použití čtyř vnitřních elektromotorů s permanentními magnety výkon 1 408 kW, což už není tak velký rozdíl.

Donut Lab nabízí motory pro integraci přímo do kola | foto: Donut Lab
Donut Lab nabízí motory pro integraci přímo do kola | foto: Donut Lab

Zlevní nové motory elektromobily?

„Donutové“ motory však nemusí mít uplatnění pouze ve vysoce výkonných sportovních vozech. Díky svému jednoduchému a lehkému designu mají potenciál změnit výrobu elektromobilů jako takovou. Menší aktivní hmotnost umožňuje dosáhnout stejného výkonu s nižšími náklady.

Například v případě kompaktního SUV typu Tesla Model Y by jejich nasazení představovalo úsporu materiálových nákladů až 2 000 dolarů (49 000 korun), redukci hmotnosti o 85 kilogramů a zmenšení prostoru potřebného pro komponenty o 170 litrů.

V neposlední řadě by to pro výrobce znamenalo zkrácení doby potřebné pro montáž o osm hodin a čas jsou peníze. Koncovému spotřebiteli by to tak mohlo přinést dostupnější elektromobily s vyšší účinností, větším prostorem v interiéru a kratšími dodacími lhůtami.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články