Elon Musk oznámil, že Tesla v červnu 2025 spustí první „nesupervizovanou“ autonomní službu v texaském Austinu. Půjde o placenou robotaxi flotilu.
Ostrý start autonomního řízení od Tesly se blíží
Během hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí 2024 oznámil Elon Musk, že Tesla v červnu 2025 spustí svou první skutečně „nesupervizovanou“autonomní službu řízení, a to v texaském Austinu. „Tesly budou jezdit bez řidičů už v červnu v Austinu,“ uvedl Musk a dodal, že se nebude jednat o funkci dostupnou běžným uživatelům, ale o placenou službu robotaxi. Město Austin přitom zmínil konkrétně, namísto širšího označení Texas, což naznačuje, že služba bude omezena na konkrétní oblast.
Musk uvedl, že hlavním důvodem postupného nasazení je bezpečnost. „Nejde o to, že bychom tu řešili štěpení atomu. Jen je třeba zajistit, aby celý systém fungoval efektivně,“ vysvětlil. Tesla plánuje nejprve provozovat flotilu vlastních vozů v rámci pilotního programu, přičemž rozšíření do dalších amerických měst by mělo následovat ještě letos. Celosvětová dostupnost by podle Muska mohla nastat do konce roku 2026, avšak bude záležet na regulačních schváleních jednotlivých zemí.
Přestože Tesla už dříve avizovala plně autonomní řízení, Musk zdůraznil, že k jeho spuštění dojde teprve tehdy, až bude systém „mnohem bezpečnější než lidský řidič“. Vedoucí vývoje autonomního řízení v Tesle, Ashok Elluswamy, uvedl, že cílem je dosáhnout spolehlivosti odpovídající lidskému řidiči, což podle statistik amerického Národního úřadu pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) znamená průměrně 670 000 mil (1 078 000 km) mezi nehodami. Současná data však ukazují, že Tesla zatím dosahuje pouze 500 mil (805 km) mezi nutnými zásahy.
Historie slibů a technologické výzvy
Klíčovou výhodou řešení autonomního řízení od Tesly má být podle Muska fakt, že její systém nevyžaduje detailní mapování ani drahé senzory jako konkurence. Server InsideEVs připomněl v této souvislosti Muskův výrok: „Naše řešení je univerzální AI technologie, nepotřebujeme vysoce přesné mapy každé lokality.“
Přesto přetrvávají pochybnosti ohledně funkčnosti této strategie. Tesla sází výhradně na kamery a neuronové sítě, zatímco konkurenti spoléhají i na lidar a radar. Musk označil lidar za „nesmyslný“ a uvedl, že Tesla dokonce vypnula i radar ve svých vozech. „Lidé přece také neřídí s lasery střílejícími z očí,“ argumentoval. Kritici však namítají, že lidské oko je stále mnohem vyspělejší než současné kamery a že autonomní řízení vyžaduje nejen kvalitní senzory, ale také výpočetní výkon srovnatelný s lidským mozkem.
Dalším faktorem, který vzbuzuje skepticismus, je Muskova historie plná nesplněných slibů. Už od roku 2016 slibuje plně autonomní řízení „do roka nebo dvou“, přičemž termíny se neustále posouvají. Přesto je letošní červen zatím nejkonkrétnějším oznámeným datem. Na rozdíl od minulých let je navíc koncept robotaxi už prověřený konkurencí – Waymo a Cruise již své služby provozují, i když s vyššími náklady na hardware. Očekává se, že Tesla půjde agresivnější cestou a nasazení uspíší, ale stále zbývá prokázat, že její software umožní plně autonomní jízdu bez zásadních omezení.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.