Ceny fosilních paliv se dostaly po deseti měsících na původní hodnoty. Některé zdroje dokonce uvádí, že by se pár desítek haléřů na litru Naturalu a Dieselu ještě ušetřit dalo. Motoristům to dělá radost, opět se dostávají na své předchozí hodnoty, kdy se spalovacími vozidly podle své spotřeby jezdí průměrně za 2 až 3 koruny na kilometr. Jak si ale stojí elektromobilisté? Zde už ta „tankovací“ situace tak přívětivá není.
Podobně, jako můžete na různých čerpacích stanicích natankovat za odlišné ceny, stejný model platí i pro nabíjení elektrických aut. Proto se vám bude lišit cena na nabíjení doma i na nabíječkách různých poskytovatelů. Jak si vlastně majitelé elektromobilů aktuálně stojí v porovnání se spalovacími auty?
Od nového roku začnou platit státem zastropované ceny pro čerpání elektrické energie z distribuční sítě. Pokud tedy nabíjíte doma automobil, a máte distribuční sazbu D57d nebo přímo vyhrazenou sazbu pro majitele elektromobilu D27d, přijde vás jedna kWh na 6,05 koruny. Nyní je průměrná cena elektřiny pro domácnosti v Česku 5,91 Kč za kWh, takže prakticky na stejné hodnotě, jaká bude zastropovaná pro příští rok.
Průměrně vás tak vyjde kilometr jízdy s elektromobilem v současném chladnějším počasí mezi 1,00 Kč a 1,30 Kč, tedy v závislosti na zvoleném elektrickém autu, ale i stylu jízdy a dalších okolnostech. Hodnoty spotřeby jsme převzali ze serveru ev-database.org pro chladné počasí. Pro tyto výpočty nebereme v potaz ztráty při přenosu energie ze sítě do baterie. Ilustrační ceny za kilometr jízdy s elektromobilem v zimě najdete v následující tabulce.
Čtěte také: Revoluce v nabíjení elektromobilů?! Hybridní baterie se dobije za 72 sekund
Vůz ale nabíjíte i na veřejné síti, Pokud vezmeme v potaz aktuální ceník skupiny ČEZ, jakožto jedné z nejrozšířenějších veřejných nabíjecích sítí, při pomalém střídavém nabíjení na tom budete o čtvrtinu hůře než při domácím nabíjení. Jedna kWh vás vyjde na 8 korun, cena za kilometr tak poskočí zhruba o 40 halířů. Jestliže je pro vás čas drahý, za rychlé DC nabíjení do 50 kW připlatíte další korunu.
Například Hyundai Ioniq 5 s pohonem jedné nápravy a delším dojezdem se tak z domácího „levného“ proudu (cca 1,15 Kč/km) přes pomalé AC (1,52 Kč/km) vyšplhá až na 2,47 Kč za jeden kilometr. A vzhledem k tomu, že tento vůz se umí nabíjet až výkonem 350 kW, můžete naplno využít potenciál ultra rychlých nabíječek, například ze sítě Ionity. Zde vás ale jeden kWh energie vyjde na 21 korun. Cena za kilometr se tak těsně vejde pod hranici 4 Kč.
Další možností je využít bezplatné sítě, kterou nabízí vybrané obchodní řetězce. Jestliže máte ve svém okolí obchod Bauhaus nebo Billa, můžete si na vybraných pobočkách těchto společností dobít elektromobil zdarma střídavým proudem. Ověřte si ale dopředu, zda se nabíječka u dané provozovny nachází. Obě sítě instalují stojany u vybraných provozoven. V Praze na Vinohradech potom spouští PRE pilotní provoz nabíjecích lamp veřejného osvětlení. Aktuálně je jejich provoz bezplatný.
Jak vidíte, náklady na provoz elektromobilu se mohou velmi lišit v závislosti na použitém zdroji nabíjení. Stále také zůstává platným pravidlem, že domácí nabíjení může výrazně ušetřit na provozu. Pokud spalovací vůz natankujete palivem o pět korun dražším, vzroste vám cena za kilometr o pár desítek haléřů. Rychlost tankování přitom bude na různých benzínkách úplně stejná, pokud nepočítáme fronty ke stojanu, či u pokladny. Stále tak zůstávají velké rozdíly mezi konvenčními a lokálně bezemisními vozidly.
Ceny fosilních paliv se dostaly po deseti měsících na původní hodnoty. Některé zdroje dokonce uvádí, že by se pár desítek haléřů na litru Naturalu a Dieselu ještě ušetřit dalo. Motoristům to dělá radost, opět se dostávají na své předchozí hodnoty, kdy se spalovacími vozidly podle své spotřeby jezdí průměrně za 2 až 3 koruny na kilometr. Jak si ale stojí elektromobilisté? Zde už ta „tankovací“ situace tak přívětivá není.
Podobně, jako můžete na různých čerpacích stanicích natankovat za odlišné ceny, stejný model platí i pro nabíjení elektrických aut. Proto se vám bude lišit cena na nabíjení doma i na nabíječkách různých poskytovatelů. Jak si vlastně majitelé elektromobilů aktuálně stojí v porovnání se spalovacími auty?
Od nového roku začnou platit státem zastropované ceny pro čerpání elektrické energie z distribuční sítě. Pokud tedy nabíjíte doma automobil, a máte distribuční sazbu D57d nebo přímo vyhrazenou sazbu pro majitele elektromobilu D27d, přijde vás jedna kWh na 6,05 koruny. Nyní je průměrná cena elektřiny pro domácnosti v Česku 5,91 Kč za kWh, takže prakticky na stejné hodnotě, jaká bude zastropovaná pro příští rok.
Průměrně vás tak vyjde kilometr jízdy s elektromobilem v současném chladnějším počasí mezi 1,00 Kč a 1,30 Kč, tedy v závislosti na zvoleném elektrickém autu, ale i stylu jízdy a dalších okolnostech. Hodnoty spotřeby jsme převzali ze serveru ev-database.org pro chladné počasí. Pro tyto výpočty nebereme v potaz ztráty při přenosu energie ze sítě do baterie. Ilustrační ceny za kilometr jízdy s elektromobilem v zimě najdete v následující tabulce.
Čtěte také: Revoluce v nabíjení elektromobilů?! Hybridní baterie se dobije za 72 sekund
Vůz ale nabíjíte i na veřejné síti, Pokud vezmeme v potaz aktuální ceník skupiny ČEZ, jakožto jedné z nejrozšířenějších veřejných nabíjecích sítí, při pomalém střídavém nabíjení na tom budete o čtvrtinu hůře než při domácím nabíjení. Jedna kWh vás vyjde na 8 korun, cena za kilometr tak poskočí zhruba o 40 halířů. Jestliže je pro vás čas drahý, za rychlé DC nabíjení do 50 kW připlatíte další korunu.
Například Hyundai Ioniq 5 s pohonem jedné nápravy a delším dojezdem se tak z domácího „levného“ proudu (cca 1,15 Kč/km) přes pomalé AC (1,52 Kč/km) vyšplhá až na 2,47 Kč za jeden kilometr. A vzhledem k tomu, že tento vůz se umí nabíjet až výkonem 350 kW, můžete naplno využít potenciál ultra rychlých nabíječek, například ze sítě Ionity. Zde vás ale jeden kWh energie vyjde na 21 korun. Cena za kilometr se tak těsně vejde pod hranici 4 Kč.
Další možností je využít bezplatné sítě, kterou nabízí vybrané obchodní řetězce. Jestliže máte ve svém okolí obchod Bauhaus nebo Billa, můžete si na vybraných pobočkách těchto společností dobít elektromobil zdarma střídavým proudem. Ověřte si ale dopředu, zda se nabíječka u dané provozovny nachází. Obě sítě instalují stojany u vybraných provozoven. V Praze na Vinohradech potom spouští PRE pilotní provoz nabíjecích lamp veřejného osvětlení. Aktuálně je jejich provoz bezplatný.
Jak vidíte, náklady na provoz elektromobilu se mohou velmi lišit v závislosti na použitém zdroji nabíjení. Stále také zůstává platným pravidlem, že domácí nabíjení může výrazně ušetřit na provozu. Pokud spalovací vůz natankujete palivem o pět korun dražším, vzroste vám cena za kilometr o pár desítek haléřů. Rychlost tankování přitom bude na různých benzínkách úplně stejná, pokud nepočítáme fronty ke stojanu, či u pokladny. Stále tak zůstávají velké rozdíly mezi konvenčními a lokálně bezemisními vozidly.