Provoz elektromobilu v zimě. Budete překvapeni, kolik teď stojí kilometr jízdy
- Jak se zvyšování cen energií podepisuje na ceně provozu elektromobilu?
- Ceny elektřiny zdražují, přesto je domácí nabíjení stále výhodné
- Náklady na ujetý kilometr ale závisí na rychlosti nabíjení

Čtěte také: Revoluce v nabíjení elektromobilů?! Hybridní baterie se dobije za 72 sekund
Náklady se výrazně liší podle míry vašeho spěchu
Vůz ale nabíjíte i na veřejné síti, Pokud vezmeme v potaz aktuální ceník skupiny ČEZ, jakožto jedné z nejrozšířenějších veřejných nabíjecích sítí, při pomalém střídavém nabíjení na tom budete o čtvrtinu hůře než při domácím nabíjení. Jedna kWh vás vyjde na 8 korun, cena za kilometr tak poskočí zhruba o 40 halířů. Jestliže je pro vás čas drahý, za rychlé DC nabíjení do 50 kW připlatíte další korunu.
Například Hyundai Ioniq 5 s pohonem jedné nápravy a delším dojezdem se tak z domácího „levného“ proudu (cca 1,15 Kč/km) přes pomalé AC (1,52 Kč/km) vyšplhá až na 2,47 Kč za jeden kilometr. A vzhledem k tomu, že tento vůz se umí nabíjet až výkonem 350 kW, můžete naplno využít potenciál ultra rychlých nabíječek, například ze sítě Ionity. Zde vás ale jeden kWh energie vyjde na 21 korun. Cena za kilometr se tak těsně vejde pod hranici 4 Kč.

Zdarma nabijete elektromobil už jen na pár místech
Další možností je využít bezplatné sítě, kterou nabízí vybrané obchodní řetězce. Jestliže máte ve svém okolí obchod Bauhaus nebo Billa, můžete si na vybraných pobočkách těchto společností dobít elektromobil zdarma střídavým proudem. Ověřte si ale dopředu, zda se nabíječka u dané provozovny nachází. Obě sítě instalují stojany u vybraných provozoven. V Praze na Vinohradech potom spouští PRE pilotní provoz nabíjecích lamp veřejného osvětlení. Aktuálně je jejich provoz bezplatný.
Jak vidíte, náklady na provoz elektromobilu se mohou velmi lišit v závislosti na použitém zdroji nabíjení. Stále také zůstává platným pravidlem, že domácí nabíjení může výrazně ušetřit na provozu. Pokud spalovací vůz natankujete palivem o pět korun dražším, vzroste vám cena za kilometr o pár desítek haléřů. Rychlost tankování přitom bude na různých benzínkách úplně stejná, pokud nepočítáme fronty ke stojanu, či u pokladny. Stále tak zůstávají velké rozdíly mezi konvenčními a lokálně bezemisními vozidly.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.