Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Prototyp Na-Ion baterie překvapil životností. Ale má jednu chybu

  |  Martin Skořepa  |  6 komentářů

Pokud čekáte na revoluční baterii, která konečně spasí celý technologický svět, můžete čekat dál.

Ilustrační obrázek baterie | foto: vlastní

TIP: Nukleární baterie má 10x vyšší kapacitu. Prototyp už existuje

Vědci vyvíjejí různé typy baterií

Vědci se snaží vyvinout nejen pokročilé baterie s co největší energetickou hustotou, které by dokázaly například prodloužit dojezd elektromobilů, ale také hledají taková chemická složení baterií, kde by se využívalo běžných prvků, které se v přírodě vyskytují v hojnějším počtu než v případě vzácných kovů, což je právě případ současných, moderních Li-Ion baterií.

Jedním z příkladů je využití sodíku (Na), u kterého ovšem baterie s touto komponentou vždy měly problémy. Nový prototyp vytvořený týmem Imperial College London ale dokázal většinu z nedostatků odstranit, až na jeden celkem zásadní – nízkou energetickou hustotu, se kterou se samozřejmě pojí i výsledná kapacita a negativně to pak ovlivňuje i dojezdy elektroaut.

Sodíko-iontová baterie (Na-Ion) využívá makrocyklické molekuly vyrobené z vodíku a uhlíku, je tedy částečně organická. Jde o cyklofany, jejichž nejlepší vlastností, zde konkrétně paracyklofanu-1,9,17,25-tetraenu, je přizpůsobení velkých sodných iontů v jakési síti, kterou vědci raději nazývají kruhovou strukturou.

Výhody a nevýhody Na-Ion baterie

A teď v čem že vlastně spočívá výhoda Na-Ion baterie? Zatímco běžné Li-Ion baterie s narůstajícím počtem nabíjecích cyklů stárnou a ztrácejí na kapacitě, prototyp sodíkovo-iontové baterie vykazoval i po 500 cyklech plného nabití a vybití stále stejnou kapacitu 100 %. Výhodou je také to, že zvládají nabíjení 2x rychlejší než běžné baterie, což by se u elektromobilů taktéž hodilo.

Akorát problém s nižší energetickou hustotou se jeví jako zásadní, takže vědci budou muset bádat dál…

zdroj: insideevs

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Pepek VyskocMiroslavRomanHJoeTom256 Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Venca
Venca

Pokud bude nízká cena, tak je to ideální baterie do stacionárního uložiště.

Tom256
Tom256

Přesně, ne všechny baterie musí splňovat nároky pro elektroauta. Baterie pro uložení energie ze solárů budou čím dál více žádány.

Joe
Joe

Jak nízkou?

RomanH
RomanH

Energetická hustota je jen jeden z parametrů. Tedy pokud bude tato baterie využívána jako zálohování energie u RD nebo v podnicích, není zásadní. Není nutné vše vztahovat jen k elektromobilitě. Postatnější je skladování elektřiny pro průmysl.

Miroslav
Miroslav

Sorry, ale to je článek jako stehno. Nějaké detailnější informace by nebyly? Třeba parametry a porovnání parametrů.

Pepek Vyskoc
Pepek Vyskoc

A mohli bysme se dozvedet tu hustotu prosim???

Mobilní zobrazení