V prosinci 2023 zaznamenal evropský automobilový trh meziroční pokles o 3,3 % a dosáhl prodeje 867 052 vozidel. Ztrátu lze přičíst vysokým prodejům v prosinci 2022, kdy bylo prodáno 896 241 vozidel. Prosinec 2023 se také stál prvním měsícem poklesu prodejů za 16 po sobě jdoucích měsíců růstu.
Výrazný nárůst (prosincových) prodejů byl zaznamenán na velkých evropských automobilových trzích jako je Francie (+14,5 %) a Španělsko (+ 10,6 %). Naproti tomu prodeje na německém automobilovém trhu v prosinci poklesly o výrazných 23 %. V porovnání s rokem 2022 prosincové prodeje v České republice lehce vzrostly ze 14 553 (12/2022) na 15 125 (12/2023) prodaných automobilů.
Automobilový trh Evropské unie uzavřel v roce 2023 solidní expanzi 13,9 % v porovnání s rokem 2022 a dosáhl celoročního objemu 10,5 milionu kusů. Všechny trhy Evropské unie v minulém roce rostly kromě Maďarska (-3,4 %). Na většině trhů včetně tří největších byl zaznamenán dvouciferný nárůst prodejů: Itálie (+18,9%), Španělsko (+16,7 %) a Francie (+16,1 %). Naopak Německo uvádí meziročně mnohem mírnější růst o pouhých 7,3 %, který byl ovlivněný slabší prosincovou výkonností trhu.
Elektromobily (BEV) se v roce 2023 staly třetí nejoblíbenější volbou kupujících. V prosinci jejich podíl na trhu vzrostl na 18,5 %, což přispělo k 14,6% podílu za celý rok. Elektromobily tak překonaly naftová vozidla, která zůstávají stabilně na 13,6 %,. Svůj náskok si udržely benzínové motory (35,3 %), na druhém místě prodejního žebříčku se umístily hybridní automobily s tržním podílem 25,8 %.
Evropská asociace výrobců automobilů ACEA uvádí, že v prosinci 2023 se prodeje nových bateriových elektromobilů (BEV) poprvé od dubna 2020 (kdy nastal vrchol pandemie Covid-19) snížily o 16,9 % na 160 700 kusů. Tento pokles lze přičíst srovnatelně robustnímu nárůstu v prosinci 2022 a výraznému poklesu na německém trhu (-47,6 %), který je největším trhem pro tento zdroj energie. Navzdory tomu celkový objem prodejů za rok 2023 přesáhl 1,5 milionu kusů, co znamená podstatný 37% nárůst ve srovnání s rokem 2022.
V prosinci také vzrostly nové registrace hybridních elektromobilů v rámci EU o 26 % což bylo způsobeno výraznými prodeji na třech ze 4 největších trzích: v Německu (+38 %), ve Francii (+32,6 %) a Španělsku (+24,3 %). To přispělo ke kumulativnímu nárůstu 29,5 % v roce 2023 a k více než 2,7 milionů prodaných kusů v roce 2023.
Naproti tomu prodeje plug-in hybridních elektromobilů zakončily rok sestupným trendem a v prosinci 2023 klesly o výrazných 40,2 % na 71 546 kusů. Nárůsty na klíčových trzích v Belgii (+19,7 %) a ve Francii (+17,3 %) nestačily k vyrovnání podstatného poklesu v Německu (-74,4 %). Důsledkem toho se evropský trh s plug-in hybridními elektromobily snížil oproti roku 2022 o 7 % a nyní představuje 7,7% z podílu na trhu.
V prosinci 2023 rostl celoevropský trh s benzínovými auty o 5,1 %, k čemuž přispěly významné trhy jako je Itálie (+24,9 %) a Německo (+16,1 %). To celkově vedlo k prodeji 3,7 milionů kusů, což je o 10,6 % více než předchozím roce. Navzdory udržení náskoku s 35,3% podílem na trhu za celý rok 2023 zaznamenaly benzínové vozy mírný pokles oproti roku 2022, kdy měly 36,4% podíl na trhu.
Evropský trh s naftovými auty pokračoval v prosinci v sestupné trajektorii a klesl o 9,1 %. Pokles byl patrný na několika klíčových trzích včetně tři největších: Španělsko (-26,5%), Francie (-22,2 %) a Itálie (-19,7 %). Německo se však od tohoto trendu odklonilo růstem o 10,3 %. V roce 2023 dosáhl prodej dieselových vozů 1,4 milionu kusů, což představuje 13,6% podíl na trhu (pokles z 16,4 % v roce 2022).
V prosinci 2023 zaznamenal evropský automobilový trh meziroční pokles o 3,3 % a dosáhl prodeje 867 052 vozidel. Ztrátu lze přičíst vysokým prodejům v prosinci 2022, kdy bylo prodáno 896 241 vozidel. Prosinec 2023 se také stál prvním měsícem poklesu prodejů za 16 po sobě jdoucích měsíců růstu.
Výrazný nárůst (prosincových) prodejů byl zaznamenán na velkých evropských automobilových trzích jako je Francie (+14,5 %) a Španělsko (+ 10,6 %). Naproti tomu prodeje na německém automobilovém trhu v prosinci poklesly o výrazných 23 %. V porovnání s rokem 2022 prosincové prodeje v České republice lehce vzrostly ze 14 553 (12/2022) na 15 125 (12/2023) prodaných automobilů.
Automobilový trh Evropské unie uzavřel v roce 2023 solidní expanzi 13,9 % v porovnání s rokem 2022 a dosáhl celoročního objemu 10,5 milionu kusů. Všechny trhy Evropské unie v minulém roce rostly kromě Maďarska (-3,4 %). Na většině trhů včetně tří největších byl zaznamenán dvouciferný nárůst prodejů: Itálie (+18,9%), Španělsko (+16,7 %) a Francie (+16,1 %). Naopak Německo uvádí meziročně mnohem mírnější růst o pouhých 7,3 %, který byl ovlivněný slabší prosincovou výkonností trhu.
Elektromobily (BEV) se v roce 2023 staly třetí nejoblíbenější volbou kupujících. V prosinci jejich podíl na trhu vzrostl na 18,5 %, což přispělo k 14,6% podílu za celý rok. Elektromobily tak překonaly naftová vozidla, která zůstávají stabilně na 13,6 %,. Svůj náskok si udržely benzínové motory (35,3 %), na druhém místě prodejního žebříčku se umístily hybridní automobily s tržním podílem 25,8 %.
Evropská asociace výrobců automobilů ACEA uvádí, že v prosinci 2023 se prodeje nových bateriových elektromobilů (BEV) poprvé od dubna 2020 (kdy nastal vrchol pandemie Covid-19) snížily o 16,9 % na 160 700 kusů. Tento pokles lze přičíst srovnatelně robustnímu nárůstu v prosinci 2022 a výraznému poklesu na německém trhu (-47,6 %), který je největším trhem pro tento zdroj energie. Navzdory tomu celkový objem prodejů za rok 2023 přesáhl 1,5 milionu kusů, co znamená podstatný 37% nárůst ve srovnání s rokem 2022.
V prosinci také vzrostly nové registrace hybridních elektromobilů v rámci EU o 26 % což bylo způsobeno výraznými prodeji na třech ze 4 největších trzích: v Německu (+38 %), ve Francii (+32,6 %) a Španělsku (+24,3 %). To přispělo ke kumulativnímu nárůstu 29,5 % v roce 2023 a k více než 2,7 milionů prodaných kusů v roce 2023.
Naproti tomu prodeje plug-in hybridních elektromobilů zakončily rok sestupným trendem a v prosinci 2023 klesly o výrazných 40,2 % na 71 546 kusů. Nárůsty na klíčových trzích v Belgii (+19,7 %) a ve Francii (+17,3 %) nestačily k vyrovnání podstatného poklesu v Německu (-74,4 %). Důsledkem toho se evropský trh s plug-in hybridními elektromobily snížil oproti roku 2022 o 7 % a nyní představuje 7,7% z podílu na trhu.
V prosinci 2023 rostl celoevropský trh s benzínovými auty o 5,1 %, k čemuž přispěly významné trhy jako je Itálie (+24,9 %) a Německo (+16,1 %). To celkově vedlo k prodeji 3,7 milionů kusů, což je o 10,6 % více než předchozím roce. Navzdory udržení náskoku s 35,3% podílem na trhu za celý rok 2023 zaznamenaly benzínové vozy mírný pokles oproti roku 2022, kdy měly 36,4% podíl na trhu.
Evropský trh s naftovými auty pokračoval v prosinci v sestupné trajektorii a klesl o 9,1 %. Pokles byl patrný na několika klíčových trzích včetně tři největších: Španělsko (-26,5%), Francie (-22,2 %) a Itálie (-19,7 %). Německo se však od tohoto trendu odklonilo růstem o 10,3 %. V roce 2023 dosáhl prodej dieselových vozů 1,4 milionu kusů, což představuje 13,6% podíl na trhu (pokles z 16,4 % v roce 2022).