Proč si pořídit fotovoltaiku s elektromobilem? Můžete tím dost ušetřit (1. díl)

  • Zvažujete pořízení fotovoltaické elektrárny nebo elektromobilu?
  • V našem novém seriálu článků se dozvíte, proč byste si měli pořídit obojí
  • První díl bude zaměřený na cenovou úsporu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácí fotovoltaice

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácí fotovoltaice | foto: Tesla


V tomto vlastním seriálu Elektrickevozy.cz rozebíráme výhody a nevýhody pořízení fotovoltaiky s elektromobilem. Pokud uvažujete o tom, že by bylo dobré nabíjet auto na baterky pomocí solárních panelů umístěných na střeše vašeho domu, tak se v našich redakčních článcích nejdříve podívejte na to, jaké to má vlastně důvody.


Elektromobily mohou být ekologické, ovšem odpůrci často poukazují na fakt, že je nabíjíme z rozvodné sítě, která získává energii především spalováním fosilních paliv. Ekologický přínos je tedy z tohoto pohledu přinejmenším sporný. Dokonalým řešením je proto nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky. A to nejen ekologickým, ale také ekonomickým, jak vám ukážeme v tomto článku.

Využijte fotovoltaickou elektrárnu na maximum

Představte si, že máte fotovoltaickou elektrárnu (FVE) na střeše svého domu. Může být různě dimenzovaná (s ohledem na spotřebu domácnosti, velikost střechy, apod.), ale zpravidla se nevyhnete tomu, že budete mít po většinu roku přebytky elektřiny, které vaše domácnost v reálném čase nespotřebuje.

Můžete to sice řešit tím, že budete přebytečnou energii posílat do rozvodné sítě, ovšem bude to za nižší výkupní cenu. Nebo je ukládat do bateriového úložiště, či využít k ohřevu TUV (teplé užitkové vody). Ekonomicky však dává velký smysl pomocí přebytků dobíjet elektromobil, a tím výrazně ušetřit za jeho provoz.

Nabíjení elektromobilů u veřejné FVE stanice

Také pro provozovatele veřejných nabíjecích stanic může být perspektivní FVE řešení


Čtěte také: 10 důvodů, proč si pořídit fotovoltaiku


Kolik ušetřím, když budu nabíjet elektromobil z FVE?

Předpokládejme modelový příklad, kdy máte na střeše 20 solárních panelů o výkonu 250 Wp (volíme nižší výkon a vyšší počet panelů, ale můžete mít výkonnější solární panely a tedy jejich nižší počet pro dosažení stejného množství vyrobené energie – pozn. redakce).

U dnešních domácích fotovoltaických elektráren se uvádí návratnost běžně do 10 let, ať už s přispěním dotací, nebo toho, že ceny energií rostou a nejspíše porostou i nadále. V našem příkladu tedy 10 let bude elektrárna na vaší střeše vydělávat sama na sebe a následně můžeme počítat s tím, kolik reálně ušetříte tím, že nebudete potřebovat (tolik) energie ze sítě.

Za rok vyrobí fotovoltaická elektrárna v našem případě přes 5 tisíc kWh (přes 5 MWh), což by dělalo v roce 2022 při průměrné ceně 5 Kč za kilowatthodinu pro domácnosti přes 25 tisíc korun. Reálně však ceny energií nejspíše porostou, takže za 10 let (tedy 10 let na návratnost a až poté těchto 10 let předpokládaných k úsporám za celé řešení) ušetříte více než 250 tisíc korun. Zvolit můžete i výkonnější FVE a dosáhnout tak na vyšší úspory po dosažení návratnosti.

Pokud bychom veškerou vytvořenou energii z naší domácí FVE využili na provoz elektromobilu, tedy jeho dobíjení, tak bychom při spotřebě auta 15 kW/100 km ujeli přes 33 tisíc kilometrů ročně. Úspory za palivo, či nabíjení auta na veřejných nabíjecích stanicích, kde ceny taktéž rostou, tak mohou být velmi významné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč si pořídit fotovoltaiku s elektromobilem? Můžete tím dost ušetřit (1. díl)

  • Zvažujete pořízení fotovoltaické elektrárny nebo elektromobilu?
  • V našem novém seriálu článků se dozvíte, proč byste si měli pořídit obojí
  • První díl bude zaměřený na cenovou úsporu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácí fotovoltaice

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácí fotovoltaice | foto: Tesla


V tomto vlastním seriálu Elektrickevozy.cz rozebíráme výhody a nevýhody pořízení fotovoltaiky s elektromobilem. Pokud uvažujete o tom, že by bylo dobré nabíjet auto na baterky pomocí solárních panelů umístěných na střeše vašeho domu, tak se v našich redakčních článcích nejdříve podívejte na to, jaké to má vlastně důvody.


Elektromobily mohou být ekologické, ovšem odpůrci často poukazují na fakt, že je nabíjíme z rozvodné sítě, která získává energii především spalováním fosilních paliv. Ekologický přínos je tedy z tohoto pohledu přinejmenším sporný. Dokonalým řešením je proto nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky. A to nejen ekologickým, ale také ekonomickým, jak vám ukážeme v tomto článku.

Využijte fotovoltaickou elektrárnu na maximum

Představte si, že máte fotovoltaickou elektrárnu (FVE) na střeše svého domu. Může být různě dimenzovaná (s ohledem na spotřebu domácnosti, velikost střechy, apod.), ale zpravidla se nevyhnete tomu, že budete mít po většinu roku přebytky elektřiny, které vaše domácnost v reálném čase nespotřebuje.

Můžete to sice řešit tím, že budete přebytečnou energii posílat do rozvodné sítě, ovšem bude to za nižší výkupní cenu. Nebo je ukládat do bateriového úložiště, či využít k ohřevu TUV (teplé užitkové vody). Ekonomicky však dává velký smysl pomocí přebytků dobíjet elektromobil, a tím výrazně ušetřit za jeho provoz.

Nabíjení elektromobilů u veřejné FVE stanice

Také pro provozovatele veřejných nabíjecích stanic může být perspektivní FVE řešení


Čtěte také: 10 důvodů, proč si pořídit fotovoltaiku


Kolik ušetřím, když budu nabíjet elektromobil z FVE?

Předpokládejme modelový příklad, kdy máte na střeše 20 solárních panelů o výkonu 250 Wp (volíme nižší výkon a vyšší počet panelů, ale můžete mít výkonnější solární panely a tedy jejich nižší počet pro dosažení stejného množství vyrobené energie – pozn. redakce).

U dnešních domácích fotovoltaických elektráren se uvádí návratnost běžně do 10 let, ať už s přispěním dotací, nebo toho, že ceny energií rostou a nejspíše porostou i nadále. V našem příkladu tedy 10 let bude elektrárna na vaší střeše vydělávat sama na sebe a následně můžeme počítat s tím, kolik reálně ušetříte tím, že nebudete potřebovat (tolik) energie ze sítě.

Za rok vyrobí fotovoltaická elektrárna v našem případě přes 5 tisíc kWh (přes 5 MWh), což by dělalo v roce 2022 při průměrné ceně 5 Kč za kilowatthodinu pro domácnosti přes 25 tisíc korun. Reálně však ceny energií nejspíše porostou, takže za 10 let (tedy 10 let na návratnost a až poté těchto 10 let předpokládaných k úsporám za celé řešení) ušetříte více než 250 tisíc korun. Zvolit můžete i výkonnější FVE a dosáhnout tak na vyšší úspory po dosažení návratnosti.

Pokud bychom veškerou vytvořenou energii z naší domácí FVE využili na provoz elektromobilu, tedy jeho dobíjení, tak bychom při spotřebě auta 15 kW/100 km ujeli přes 33 tisíc kilometrů ročně. Úspory za palivo, či nabíjení auta na veřejných nabíjecích stanicích, kde ceny taktéž rostou, tak mohou být velmi významné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."