Proč se u dnešních elektromobilů používají různé typy elektromotorů?

  • Není elektromotor jako elektromotor
  • U elektromobilů najdeme synchronní a asynchronní motor
  • Víte, jaké reálné výhody má který z těchto typů?
Elektromobil

Elektromobil

U elektromobilů se pořád dokola řeší především baterie a dojezd, ovšem neméně důležitý je i elektromotor. Ten bychom podle fyziologie mohli označit jako samotné srdce elektrických aut, což už samo o sobě svědčí o tom, že může být alfou a omegou celého elektroauta.

Ať už použijete jakýkoliv z typů elektromotorů, dostanete se s účinností na více než 90 %, tedy pro představu asi 2-3x vyšší účinnost než u spalovacích motorů. Navíc je skvělou vlastností, že elektromotor umí fungovat i jako generátor, a tedy při zpomalování vozu vrací energii zpět do baterie.

Není elektromotor jako elektromotor

Nicméně hodně záleží na typu elektromotoru, který u elektromobilu najdete. Není tedy elektromotor jako elektromotor, a nejde teď o výkon či cenu, ale i jiné odlišnosti. Nebudeme zabíhat do technických detailů, jak přesně funguje elektromotor, ale zjednodušeně jde o interakci statoru s rotorem, který může využívat různé principy a součástky.


Čtěte také: VW vyrobí až 1,4 milionů elektromotorů, které se vejdou do tašky


Elektromotor z Volkswagenu ID.3 se vejde do tašky

Elektromotor z Volkswagenu ID.3

Synchronní elektromotor

Synchronní motory, dnes nejčastěji používané konkrétně třífázové často s permanentními magnety, kdy se rotor otáčí přesně synchronně s točivým polem statoru, mají rychlost otáčení přímo úměrnou frekvenci proudu, který pohání motor.

Jejich účinnost je vyšší, zhruba 95-98 %. Díky tomu je synchronní motor ideální pro městskou jízdu, která obvykle vyžaduje pravidelné zastavení a rozjezd při nízkých rychlostech.

Audi RS e-tron GT, elektromobil

Audi RS e-tron GT

Tento typ elektromotoru u svých elektromobilů využívá například Volkswagen, Renault, ale i Tesla, u které je to však ještě trochu složitější. Stejně tak najdeme synchronní motor u nového nejvýkonnějšího Audi e-tron GT, protože má vyšší kroutící moment vztažený na hmotnost stroje a také vyšší momentovou přetížitelnost.

Kvůli jízdním vlastnostem se u elektromobilu zpravidla vyplatí umístit synchronní motor na zadní nápravu, což je případ Tesly Model 3 či Audi e-tron GT, u kterých ve verzi s pohonem všech kol najdeme vzadu synchronní a vpředu asynchronní pohonnou jednotku, přičemž elektronika pak vybírá, co je kdy lepší využívat.

Asynchronní elektromotor

Za vynálezem asynchronního motoru, taktéž přezdívaného indukčního elektromotoru, stojí slavný Nikola Tesla. Není tedy divu, že jej využívaly a stále využívají elektromobily Tesla.


Čtěte také: 10 věcí, které rozhodně musíte vědět o značce Tesla


Tesla Model 3

Tesla Model 3

Pro vznik točivého momentu používá asynchronní motor točivé magnetické pole vznikající ve statoru pro indukci elektrického proudu v rotoru, a proto musí mít otáčky o něco nižší, než je rychlost točivého magnetického pole. Proto se nazývá asynchronní.

Výhodou tohoto typu elektromotoru je jednoduchá konstrukce a dlouhá životnost, ale i například to, že vyžaduje použití méně kovů nebo slitin, jako je neodym nebo dysprosium narozdíl od synchronního motoru. Využívá se u elektromobilů, u kterých se jezdí vyšší rychlostí po delší dobu, tedy na delší vzdálenosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč se u dnešních elektromobilů používají různé typy elektromotorů?

  • Není elektromotor jako elektromotor
  • U elektromobilů najdeme synchronní a asynchronní motor
  • Víte, jaké reálné výhody má který z těchto typů?
Elektromobil

Elektromobil

U elektromobilů se pořád dokola řeší především baterie a dojezd, ovšem neméně důležitý je i elektromotor. Ten bychom podle fyziologie mohli označit jako samotné srdce elektrických aut, což už samo o sobě svědčí o tom, že může být alfou a omegou celého elektroauta.

Ať už použijete jakýkoliv z typů elektromotorů, dostanete se s účinností na více než 90 %, tedy pro představu asi 2-3x vyšší účinnost než u spalovacích motorů. Navíc je skvělou vlastností, že elektromotor umí fungovat i jako generátor, a tedy při zpomalování vozu vrací energii zpět do baterie.

Není elektromotor jako elektromotor

Nicméně hodně záleží na typu elektromotoru, který u elektromobilu najdete. Není tedy elektromotor jako elektromotor, a nejde teď o výkon či cenu, ale i jiné odlišnosti. Nebudeme zabíhat do technických detailů, jak přesně funguje elektromotor, ale zjednodušeně jde o interakci statoru s rotorem, který může využívat různé principy a součástky.


Čtěte také: VW vyrobí až 1,4 milionů elektromotorů, které se vejdou do tašky


Elektromotor z Volkswagenu ID.3 se vejde do tašky

Elektromotor z Volkswagenu ID.3

Synchronní elektromotor

Synchronní motory, dnes nejčastěji používané konkrétně třífázové často s permanentními magnety, kdy se rotor otáčí přesně synchronně s točivým polem statoru, mají rychlost otáčení přímo úměrnou frekvenci proudu, který pohání motor.

Jejich účinnost je vyšší, zhruba 95-98 %. Díky tomu je synchronní motor ideální pro městskou jízdu, která obvykle vyžaduje pravidelné zastavení a rozjezd při nízkých rychlostech.

Audi RS e-tron GT, elektromobil

Audi RS e-tron GT

Tento typ elektromotoru u svých elektromobilů využívá například Volkswagen, Renault, ale i Tesla, u které je to však ještě trochu složitější. Stejně tak najdeme synchronní motor u nového nejvýkonnějšího Audi e-tron GT, protože má vyšší kroutící moment vztažený na hmotnost stroje a také vyšší momentovou přetížitelnost.

Kvůli jízdním vlastnostem se u elektromobilu zpravidla vyplatí umístit synchronní motor na zadní nápravu, což je případ Tesly Model 3 či Audi e-tron GT, u kterých ve verzi s pohonem všech kol najdeme vzadu synchronní a vpředu asynchronní pohonnou jednotku, přičemž elektronika pak vybírá, co je kdy lepší využívat.

Asynchronní elektromotor

Za vynálezem asynchronního motoru, taktéž přezdívaného indukčního elektromotoru, stojí slavný Nikola Tesla. Není tedy divu, že jej využívaly a stále využívají elektromobily Tesla.


Čtěte také: 10 věcí, které rozhodně musíte vědět o značce Tesla


Tesla Model 3

Tesla Model 3

Pro vznik točivého momentu používá asynchronní motor točivé magnetické pole vznikající ve statoru pro indukci elektrického proudu v rotoru, a proto musí mít otáčky o něco nižší, než je rychlost točivého magnetického pole. Proto se nazývá asynchronní.

Výhodou tohoto typu elektromotoru je jednoduchá konstrukce a dlouhá životnost, ale i například to, že vyžaduje použití méně kovů nebo slitin, jako je neodym nebo dysprosium narozdíl od synchronního motoru. Využívá se u elektromobilů, u kterých se jezdí vyšší rychlostí po delší dobu, tedy na delší vzdálenosti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."