V Česku je elektromobil skoro jako sprosté slovo. Společnost je většinově přesvědčena, že přechod na elektromobily je nesmysl a nemůže mít budoucnost. O tom je už ale prakticky rozhodnuto a tak vám nezbývá nic jiného, než se s touto skutečností smířit. Proč je tedy elektrický pohon pro české uživatele tak nepřekousnutelný problém?
Hned na prvním místě, zcela oprávněně, se jako největší problém řadí vysoká cena. Jak nového, tak i ojetého vozu. Nemůžeme ale srovnávat Škodu Fabii v základním provedení za startovací cenu 330 tisíc a celkem slušně vybavený elektromobil stejné kategorie s cenou kolem 800 tisíc.
Pokud zkusíme nakonfigurovat například Peugeot 208 se zhruba stejnými parametry, jako jeho elektrifikovaná verze e-208, dostaneme se na cenu 565 tisíc pro benzínovou verzi s automatickou převodovkou a 885 tisíc za elektrickou variantu. Stále je zde ale rozdíl 320 tisíc korun, což by vám skoro stačilo na jednu novou Fabii v základní výbavě. A to je problém. Nutno podotknout, že benzínová 1.2 PureTech má výkon 74 kW a motor e-208 100 kW, ale výkonnější spalovací verze už není.
Jedno z řešení, jak ušetřit při nákupu vozu, je pořízení z druhé ruky. Můžeme tak snížit pořizovací náklady o desítky procent. V České republice je průměrné stáří automobilu 15,5 roku. Čili všichni si nekupují jenom nová auta každé 4 roky. Trh s ojetými elektromobily se v ČR neustále rozšiřuje a na inzertních serverech dnes naleznete kolem 900 inzerátů. Ale i zde je potřeba uvést druhou stranu mince. Ojetý elektromobil bude zase o něco dražší, než obdobný spalovací vůz.
„Elektromobil nikdy, to nikam nedojede!“ Tuto větu jsem slyšel nesčetněkrát a mám pocit, že český národ jezdí dvakrát týdně do Chorvatska na otočku. Z průzkumu poradenské společnosti EY, kterého se u nás v listopadu zúčastnilo 568 lidí vyplývá, že se třetina lidí obává krátkého dojezdu ať už na dlouhých, nebo i krátkých trasách.
Pokud vyrazíte na dovolenou, opravdu i s tím nejlepším elektromobilem neujdete 1000 km na dálnici na jeden zátah. Ale je potřeba si uvědomit, že člověk má určité potřeby a čas od času musí zastavit. Pokud předem plánujete svoji trasu, dnes velmi jednoduše pomocí aplikace jako například A Better Routeplanner, máte návrh cesty i s nabíjením hotov během pár minut.
Co se týče ježdění po městě, tak vám dobrou službu odvedou i starší elektromobily s malou baterií, protože město je pro elektrická auta domovem. Těch pár městských kilometrů, nebo i desítek kilometrů, bude pro každý elektromobil hračkou. Ve městě můžete už dnes využít spoustu nabíjecích bodů na místech, kde se lidé zdržují delší čas – nákupní centra a podobně.
A dostáváme se k dalšímu problému. Většinová část české populace žije v domění, že je u nás jen pár nabíječek, ale neuvědomují si, že u obchodů, na parkovištích, v garážích, na ulici je několik stovek veřejných nabíječek a další rychle přibývají. Dnes je počet veřejných nabíjecích bodů kolem 1 500 na zhruba 800 místech. A to je jenom začátek.
Například Plán udržitelné mobility Prahy a okolí v rámci první vlny výstavby v hlavním městě počítá se zprovozněním alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně, do roku 2025. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic.
O další rozšiřování se starají především ČEZ, PRE a E.ON, ale vše bylo zpomaleno pandemií Covidu-19 a hlavně byrokracií a zdlouhavým stavebním řízením. Vše ale půjde ruku v ruce s rostoucím počtem elektromobilů v provozu.
Že nikdo nechce ztrácet čas sezením v autě a čekat, než se auto dobije, je zcela pochopitelné. Ale zde je zapotřebí změnit myšlení a nabíjet, když auto stojí. Alespoň pokud to jde. Nabíjejte nejlépe doma z wallboxu, případně i klasické zásuvky během noci. Využijte čas kdy jste v práci a když je to možné, nabíjejte tam. Choďte nakupovat do obchodů, kde si můžete nabít, často i úplně zadarmo!
Při dlouhých dálničních přesunech plánujte cestu dopředu a využijte čas na oddych, protažení a občerstvení. Po 20 až 30 minutách můžete pokračovat v jízdě. Ani neuvěříte, kolik času zabere jenom odskočit si na toaletu a vypít si kávu. Pokud cestujete ve více lidech, elektromobil bude čekat spíš na vás, než vy na něj.
Čtěte také: Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let
Tohle není výsadou jen Čechů. Většina lidí má strach z nových věcí, které nezná. Elektromobilita je jednou z nich. Přitom je nejjednodušší udělat si názor až po vlastní reálné zkušenosti s elektromobilem. Rozhovor se zkušeným uživatelem taky dokáže mnohé představy vyvrátit. Často tak lidé zjistí, že jízda je neuvěřitelně tichá, pohodlná a že dojezd není tak malý, jak si původně mysleli.
Zatím bude elektromobil spíše pro bohatší část obyvatel, nebo pro firemní flotily. Bude potřeba rozšiřovat nabíjecí infrastrukturu jak rychlodobíječkami, tak i pomalejší AC variantou. Pokud máte to štěstí a vlastníte dům, spojení fotovoltaiky a elektromobilu je krásná synergie, která při dnešních rekordních cenách energie přináší rychlou návratnost a pak můžete jezdit opravdu zadarmo z energie ze slunce zhruba 8 měsíců v roce.
Vlastnictví elektromobilu je potřeba doprovodit i změnou uvažování a naučit se pravidlo „Když stojím, tak nabíjím“. Využijete tak čas, kdy auto nepoužíváte a připojení vozidla k nabíječce je otázkou několika sekund.
Doufejme, že rozšiřování výrobních kapacit v továrnách na baterie přinese levnější cenu baterií do elektromobilů, které často jsou tou nejdražší součástkou, která právě navyšuje výslednou cenu elektrovozů.
V Česku je elektromobil skoro jako sprosté slovo. Společnost je většinově přesvědčena, že přechod na elektromobily je nesmysl a nemůže mít budoucnost. O tom je už ale prakticky rozhodnuto a tak vám nezbývá nic jiného, než se s touto skutečností smířit. Proč je tedy elektrický pohon pro české uživatele tak nepřekousnutelný problém?
Hned na prvním místě, zcela oprávněně, se jako největší problém řadí vysoká cena. Jak nového, tak i ojetého vozu. Nemůžeme ale srovnávat Škodu Fabii v základním provedení za startovací cenu 330 tisíc a celkem slušně vybavený elektromobil stejné kategorie s cenou kolem 800 tisíc.
Pokud zkusíme nakonfigurovat například Peugeot 208 se zhruba stejnými parametry, jako jeho elektrifikovaná verze e-208, dostaneme se na cenu 565 tisíc pro benzínovou verzi s automatickou převodovkou a 885 tisíc za elektrickou variantu. Stále je zde ale rozdíl 320 tisíc korun, což by vám skoro stačilo na jednu novou Fabii v základní výbavě. A to je problém. Nutno podotknout, že benzínová 1.2 PureTech má výkon 74 kW a motor e-208 100 kW, ale výkonnější spalovací verze už není.
Jedno z řešení, jak ušetřit při nákupu vozu, je pořízení z druhé ruky. Můžeme tak snížit pořizovací náklady o desítky procent. V České republice je průměrné stáří automobilu 15,5 roku. Čili všichni si nekupují jenom nová auta každé 4 roky. Trh s ojetými elektromobily se v ČR neustále rozšiřuje a na inzertních serverech dnes naleznete kolem 900 inzerátů. Ale i zde je potřeba uvést druhou stranu mince. Ojetý elektromobil bude zase o něco dražší, než obdobný spalovací vůz.
„Elektromobil nikdy, to nikam nedojede!“ Tuto větu jsem slyšel nesčetněkrát a mám pocit, že český národ jezdí dvakrát týdně do Chorvatska na otočku. Z průzkumu poradenské společnosti EY, kterého se u nás v listopadu zúčastnilo 568 lidí vyplývá, že se třetina lidí obává krátkého dojezdu ať už na dlouhých, nebo i krátkých trasách.
Pokud vyrazíte na dovolenou, opravdu i s tím nejlepším elektromobilem neujdete 1000 km na dálnici na jeden zátah. Ale je potřeba si uvědomit, že člověk má určité potřeby a čas od času musí zastavit. Pokud předem plánujete svoji trasu, dnes velmi jednoduše pomocí aplikace jako například A Better Routeplanner, máte návrh cesty i s nabíjením hotov během pár minut.
Co se týče ježdění po městě, tak vám dobrou službu odvedou i starší elektromobily s malou baterií, protože město je pro elektrická auta domovem. Těch pár městských kilometrů, nebo i desítek kilometrů, bude pro každý elektromobil hračkou. Ve městě můžete už dnes využít spoustu nabíjecích bodů na místech, kde se lidé zdržují delší čas – nákupní centra a podobně.
A dostáváme se k dalšímu problému. Většinová část české populace žije v domění, že je u nás jen pár nabíječek, ale neuvědomují si, že u obchodů, na parkovištích, v garážích, na ulici je několik stovek veřejných nabíječek a další rychle přibývají. Dnes je počet veřejných nabíjecích bodů kolem 1 500 na zhruba 800 místech. A to je jenom začátek.
Například Plán udržitelné mobility Prahy a okolí v rámci první vlny výstavby v hlavním městě počítá se zprovozněním alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně, do roku 2025. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic.
O další rozšiřování se starají především ČEZ, PRE a E.ON, ale vše bylo zpomaleno pandemií Covidu-19 a hlavně byrokracií a zdlouhavým stavebním řízením. Vše ale půjde ruku v ruce s rostoucím počtem elektromobilů v provozu.
Že nikdo nechce ztrácet čas sezením v autě a čekat, než se auto dobije, je zcela pochopitelné. Ale zde je zapotřebí změnit myšlení a nabíjet, když auto stojí. Alespoň pokud to jde. Nabíjejte nejlépe doma z wallboxu, případně i klasické zásuvky během noci. Využijte čas kdy jste v práci a když je to možné, nabíjejte tam. Choďte nakupovat do obchodů, kde si můžete nabít, často i úplně zadarmo!
Při dlouhých dálničních přesunech plánujte cestu dopředu a využijte čas na oddych, protažení a občerstvení. Po 20 až 30 minutách můžete pokračovat v jízdě. Ani neuvěříte, kolik času zabere jenom odskočit si na toaletu a vypít si kávu. Pokud cestujete ve více lidech, elektromobil bude čekat spíš na vás, než vy na něj.
Čtěte také: Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let
Tohle není výsadou jen Čechů. Většina lidí má strach z nových věcí, které nezná. Elektromobilita je jednou z nich. Přitom je nejjednodušší udělat si názor až po vlastní reálné zkušenosti s elektromobilem. Rozhovor se zkušeným uživatelem taky dokáže mnohé představy vyvrátit. Často tak lidé zjistí, že jízda je neuvěřitelně tichá, pohodlná a že dojezd není tak malý, jak si původně mysleli.
Zatím bude elektromobil spíše pro bohatší část obyvatel, nebo pro firemní flotily. Bude potřeba rozšiřovat nabíjecí infrastrukturu jak rychlodobíječkami, tak i pomalejší AC variantou. Pokud máte to štěstí a vlastníte dům, spojení fotovoltaiky a elektromobilu je krásná synergie, která při dnešních rekordních cenách energie přináší rychlou návratnost a pak můžete jezdit opravdu zadarmo z energie ze slunce zhruba 8 měsíců v roce.
Vlastnictví elektromobilu je potřeba doprovodit i změnou uvažování a naučit se pravidlo „Když stojím, tak nabíjím“. Využijete tak čas, kdy auto nepoužíváte a připojení vozidla k nabíječce je otázkou několika sekund.
Doufejme, že rozšiřování výrobních kapacit v továrnách na baterie přinese levnější cenu baterií do elektromobilů, které často jsou tou nejdražší součástkou, která právě navyšuje výslednou cenu elektrovozů.