Proč se elektromobily v Česku v nejbližší době neprosadí?

  • Elektromobilita v Česku patří spíš k záležitosti pro nadšence
  • Zastoupení elektrifikovaných vozidel se pohybuje v nízkých jednotkách procent
  • Co brání jejímu masivnějšímu rozšíření mezi veřejnost v České republice?
Nabíjení elektromobilu je velice jednoduché

Nabíjení elektromobilu je velice jednoduché, ilustrační obrázek

V Česku je elektromobil skoro jako sprosté slovo. Společnost je většinově přesvědčena, že přechod na elektromobily je nesmysl a nemůže mít budoucnost. O tom je už ale prakticky rozhodnuto a tak vám nezbývá nic jiného, než se s touto skutečností smířit. Proč je tedy elektrický pohon pro české uživatele tak nepřekousnutelný problém?

Vysoká pořizovací cena elektromobilů

Hned na prvním místě, zcela oprávněně, se jako největší problém řadí vysoká cena. Jak nového, tak i ojetého vozu. Nemůžeme ale srovnávat Škodu Fabii v základním provedení za startovací cenu 330 tisíc a celkem slušně vybavený elektromobil stejné kategorie s cenou kolem 800 tisíc.

Pokud zkusíme nakonfigurovat například Peugeot 208 se zhruba stejnými parametry, jako jeho elektrifikovaná verze e-208, dostaneme se na cenu 565 tisíc pro benzínovou verzi s automatickou převodovkou a 885 tisíc za elektrickou variantu. Stále je zde ale rozdíl 320 tisíc korun, což by vám skoro stačilo na jednu novou Fabii v základní výbavě. A to je problém. Nutno podotknout, že benzínová 1.2 PureTech má výkon 74 kW a motor e-208 100 kW, ale výkonnější spalovací verze už není.

Peugeot e-208 s plně elektrickým pohonem | foto: Peugeot

Je řešením nákup ojetého elektromobilu?

Jedno z řešení, jak ušetřit při nákupu vozu, je pořízení z druhé ruky. Můžeme tak snížit pořizovací náklady o desítky procent. V České republice je průměrné stáří automobilu 15,5 roku. Čili všichni si nekupují jenom nová auta každé 4 roky. Trh s ojetými elektromobily se v ČR neustále rozšiřuje a na inzertních serverech dnes naleznete kolem 900 inzerátů. Ale i zde je potřeba uvést druhou stranu mince. Ojetý elektromobil bude zase o něco dražší, než obdobný spalovací vůz.

Malý dojezd

„Elektromobil nikdy, to nikam nedojede!“ Tuto větu jsem slyšel nesčetněkrát a mám pocit, že český národ jezdí dvakrát týdně do Chorvatska na otočku. Z průzkumu poradenské společnosti EY, kterého se u nás v listopadu zúčastnilo 568 lidí vyplývá, že se třetina lidí obává krátkého dojezdu ať už na dlouhých, nebo i krátkých trasách.

Pokud vyrazíte na dovolenou, opravdu i s tím nejlepším elektromobilem neujdete 1000 km na dálnici na jeden zátah. Ale je potřeba si uvědomit, že člověk má určité potřeby a čas od času musí zastavit. Pokud předem plánujete svoji trasu, dnes velmi jednoduše pomocí aplikace jako například A Better Routeplanner, máte návrh cesty i s nabíjením hotov během pár minut.

Co se týče ježdění po městě, tak vám dobrou službu odvedou i starší elektromobily s malou baterií, protože město je pro elektrická auta domovem. Těch pár městských kilometrů, nebo i desítek kilometrů, bude pro každý elektromobil hračkou. Ve městě můžete už dnes využít spoustu nabíjecích bodů na místech, kde se lidé zdržují delší čas – nákupní centra a podobně.

Průzkum společnosti EY na téma hlavních překážek při pořízení elektromobilů | foto: EY

Chybějící infrastruktura

A dostáváme se k dalšímu problému. Většinová část české populace žije v domění, že je u nás jen pár nabíječek, ale neuvědomují si, že u obchodů, na parkovištích, v garážích, na ulici je několik stovek veřejných nabíječek a další rychle přibývají. Dnes je počet veřejných nabíjecích bodů kolem 1 500 na zhruba 800 místech. A to je jenom začátek.

Například Plán udržitelné mobility Prahy a okolí v rámci první vlny výstavby v hlavním městě počítá se zprovozněním alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně, do roku 2025. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic.

O další rozšiřování se starají především ČEZ, PRE a E.ON, ale vše bylo zpomaleno pandemií Covidu-19 a hlavně byrokracií a zdlouhavým stavebním řízením. Vše ale půjde ruku v ruce s rostoucím počtem elektromobilů v provozu.

Hypercharger od společnosti Alpitronic zvládá rychlé dobíjení až 150 kW

Čas na nabíječce

Že nikdo nechce ztrácet čas sezením v autě a čekat, než se auto dobije, je zcela pochopitelné. Ale zde je zapotřebí změnit myšlení a nabíjet, když auto stojí. Alespoň pokud to jde. Nabíjejte nejlépe doma z wallboxu, případně i klasické zásuvky během noci. Využijte čas kdy jste v práci a když je to možné, nabíjejte tam. Choďte nakupovat do obchodů, kde si můžete nabít, často i úplně zadarmo!

Při dlouhých dálničních přesunech plánujte cestu dopředu a využijte čas na oddych, protažení a občerstvení. Po 20 až 30 minutách můžete pokračovat v jízdě. Ani neuvěříte, kolik času zabere jenom odskočit si na toaletu a vypít si kávu. Pokud cestujete ve více lidech, elektromobil bude čekat spíš na vás, než vy na něj.


Čtěte také: Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let


Mentalita lidí a strach z nových věcí

Tohle není výsadou jen Čechů. Většina lidí má strach z nových věcí, které nezná. Elektromobilita je jednou z nich. Přitom je nejjednodušší udělat si názor až po vlastní reálné zkušenosti s elektromobilem. Rozhovor se zkušeným uživatelem taky dokáže mnohé představy vyvrátit. Často tak lidé zjistí, že jízda je neuvěřitelně tichá, pohodlná a že dojezd není tak malý, jak si původně mysleli.

Škoda Enyaq

Škoda Enyqa iV je velmi povedený elektromobil | foto: Škoda

Jak si elektroomobilita stojí?

Zatím bude elektromobil spíše pro bohatší část obyvatel, nebo pro firemní flotily. Bude potřeba rozšiřovat nabíjecí infrastrukturu jak rychlodobíječkami, tak i pomalejší AC variantou. Pokud máte to štěstí a vlastníte dům, spojení fotovoltaiky a elektromobilu je krásná synergie, která při dnešních rekordních cenách energie přináší rychlou návratnost a pak můžete jezdit opravdu zadarmo z energie ze slunce zhruba 8 měsíců v roce.

Vlastnictví elektromobilu je potřeba doprovodit i změnou uvažování a naučit se pravidlo „Když stojím, tak nabíjím“. Využijete tak čas, kdy auto nepoužíváte a připojení vozidla k nabíječce je otázkou několika sekund.

Doufejme, že rozšiřování výrobních kapacit v továrnách na baterie přinese levnější cenu baterií do elektromobilů, které často jsou tou nejdražší součástkou, která právě navyšuje výslednou cenu elektrovozů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč se elektromobily v Česku v nejbližší době neprosadí?

  • Elektromobilita v Česku patří spíš k záležitosti pro nadšence
  • Zastoupení elektrifikovaných vozidel se pohybuje v nízkých jednotkách procent
  • Co brání jejímu masivnějšímu rozšíření mezi veřejnost v České republice?
Nabíjení elektromobilu je velice jednoduché

Nabíjení elektromobilu je velice jednoduché, ilustrační obrázek

V Česku je elektromobil skoro jako sprosté slovo. Společnost je většinově přesvědčena, že přechod na elektromobily je nesmysl a nemůže mít budoucnost. O tom je už ale prakticky rozhodnuto a tak vám nezbývá nic jiného, než se s touto skutečností smířit. Proč je tedy elektrický pohon pro české uživatele tak nepřekousnutelný problém?

Vysoká pořizovací cena elektromobilů

Hned na prvním místě, zcela oprávněně, se jako největší problém řadí vysoká cena. Jak nového, tak i ojetého vozu. Nemůžeme ale srovnávat Škodu Fabii v základním provedení za startovací cenu 330 tisíc a celkem slušně vybavený elektromobil stejné kategorie s cenou kolem 800 tisíc.

Pokud zkusíme nakonfigurovat například Peugeot 208 se zhruba stejnými parametry, jako jeho elektrifikovaná verze e-208, dostaneme se na cenu 565 tisíc pro benzínovou verzi s automatickou převodovkou a 885 tisíc za elektrickou variantu. Stále je zde ale rozdíl 320 tisíc korun, což by vám skoro stačilo na jednu novou Fabii v základní výbavě. A to je problém. Nutno podotknout, že benzínová 1.2 PureTech má výkon 74 kW a motor e-208 100 kW, ale výkonnější spalovací verze už není.

Peugeot e-208 s plně elektrickým pohonem | foto: Peugeot

Je řešením nákup ojetého elektromobilu?

Jedno z řešení, jak ušetřit při nákupu vozu, je pořízení z druhé ruky. Můžeme tak snížit pořizovací náklady o desítky procent. V České republice je průměrné stáří automobilu 15,5 roku. Čili všichni si nekupují jenom nová auta každé 4 roky. Trh s ojetými elektromobily se v ČR neustále rozšiřuje a na inzertních serverech dnes naleznete kolem 900 inzerátů. Ale i zde je potřeba uvést druhou stranu mince. Ojetý elektromobil bude zase o něco dražší, než obdobný spalovací vůz.

Malý dojezd

„Elektromobil nikdy, to nikam nedojede!“ Tuto větu jsem slyšel nesčetněkrát a mám pocit, že český národ jezdí dvakrát týdně do Chorvatska na otočku. Z průzkumu poradenské společnosti EY, kterého se u nás v listopadu zúčastnilo 568 lidí vyplývá, že se třetina lidí obává krátkého dojezdu ať už na dlouhých, nebo i krátkých trasách.

Pokud vyrazíte na dovolenou, opravdu i s tím nejlepším elektromobilem neujdete 1000 km na dálnici na jeden zátah. Ale je potřeba si uvědomit, že člověk má určité potřeby a čas od času musí zastavit. Pokud předem plánujete svoji trasu, dnes velmi jednoduše pomocí aplikace jako například A Better Routeplanner, máte návrh cesty i s nabíjením hotov během pár minut.

Co se týče ježdění po městě, tak vám dobrou službu odvedou i starší elektromobily s malou baterií, protože město je pro elektrická auta domovem. Těch pár městských kilometrů, nebo i desítek kilometrů, bude pro každý elektromobil hračkou. Ve městě můžete už dnes využít spoustu nabíjecích bodů na místech, kde se lidé zdržují delší čas – nákupní centra a podobně.

Průzkum společnosti EY na téma hlavních překážek při pořízení elektromobilů | foto: EY

Chybějící infrastruktura

A dostáváme se k dalšímu problému. Většinová část české populace žije v domění, že je u nás jen pár nabíječek, ale neuvědomují si, že u obchodů, na parkovištích, v garážích, na ulici je několik stovek veřejných nabíječek a další rychle přibývají. Dnes je počet veřejných nabíjecích bodů kolem 1 500 na zhruba 800 místech. A to je jenom začátek.

Například Plán udržitelné mobility Prahy a okolí v rámci první vlny výstavby v hlavním městě počítá se zprovozněním alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně, do roku 2025. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic.

O další rozšiřování se starají především ČEZ, PRE a E.ON, ale vše bylo zpomaleno pandemií Covidu-19 a hlavně byrokracií a zdlouhavým stavebním řízením. Vše ale půjde ruku v ruce s rostoucím počtem elektromobilů v provozu.

Hypercharger od společnosti Alpitronic zvládá rychlé dobíjení až 150 kW

Čas na nabíječce

Že nikdo nechce ztrácet čas sezením v autě a čekat, než se auto dobije, je zcela pochopitelné. Ale zde je zapotřebí změnit myšlení a nabíjet, když auto stojí. Alespoň pokud to jde. Nabíjejte nejlépe doma z wallboxu, případně i klasické zásuvky během noci. Využijte čas kdy jste v práci a když je to možné, nabíjejte tam. Choďte nakupovat do obchodů, kde si můžete nabít, často i úplně zadarmo!

Při dlouhých dálničních přesunech plánujte cestu dopředu a využijte čas na oddych, protažení a občerstvení. Po 20 až 30 minutách můžete pokračovat v jízdě. Ani neuvěříte, kolik času zabere jenom odskočit si na toaletu a vypít si kávu. Pokud cestujete ve více lidech, elektromobil bude čekat spíš na vás, než vy na něj.


Čtěte také: Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let


Mentalita lidí a strach z nových věcí

Tohle není výsadou jen Čechů. Většina lidí má strach z nových věcí, které nezná. Elektromobilita je jednou z nich. Přitom je nejjednodušší udělat si názor až po vlastní reálné zkušenosti s elektromobilem. Rozhovor se zkušeným uživatelem taky dokáže mnohé představy vyvrátit. Často tak lidé zjistí, že jízda je neuvěřitelně tichá, pohodlná a že dojezd není tak malý, jak si původně mysleli.

Škoda Enyaq

Škoda Enyqa iV je velmi povedený elektromobil | foto: Škoda

Jak si elektroomobilita stojí?

Zatím bude elektromobil spíše pro bohatší část obyvatel, nebo pro firemní flotily. Bude potřeba rozšiřovat nabíjecí infrastrukturu jak rychlodobíječkami, tak i pomalejší AC variantou. Pokud máte to štěstí a vlastníte dům, spojení fotovoltaiky a elektromobilu je krásná synergie, která při dnešních rekordních cenách energie přináší rychlou návratnost a pak můžete jezdit opravdu zadarmo z energie ze slunce zhruba 8 měsíců v roce.

Vlastnictví elektromobilu je potřeba doprovodit i změnou uvažování a naučit se pravidlo „Když stojím, tak nabíjím“. Využijete tak čas, kdy auto nepoužíváte a připojení vozidla k nabíječce je otázkou několika sekund.

Doufejme, že rozšiřování výrobních kapacit v továrnách na baterie přinese levnější cenu baterií do elektromobilů, které často jsou tou nejdražší součástkou, která právě navyšuje výslednou cenu elektrovozů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."