Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let

  • Společnost Intrum Czech provedla průzkum, ve kterém se zaměřila na měsíčně ušetřené částky
  • Z výzkumu vyplývá, že si průměrný Čech měsíčně naspoří přibližně 3750 korun
  • Proto jsou i základní modely elektromobilů pro většinu Čechů nedosažitelný luxus
Tesla Model 3 vs Škoda Octavia Combi

Tesla Model 3 (vpravo) vs Škoda Octavia Combi (vlevo) | ilustrace: vlastní

Víte, jaký je největší problém elektromobility a co jí vlastně brání v rozšíření mezi širokou veřejnost? V současné době je to především cena. Náklady na výrobu baterií jsou zkrátka moc vysoké a tyto částky se na finální sumě zákonitě musí odrazit. Dle nového průzkumu společnosti Intrum Czech šetří průměrný Evropan na ojetou Octavii až 6 let, co teprve na elektromobil za miliony?

Mohou si Češi dovolit elektromobil?

Celoevropský průzkum společnosti Intrum Czech ukázal vcelku zajímavé výsledky. V tuzemsku je většina lidí schopna uspořit alespoň část svých příjmů. U žen se toto číslo pohybuje okolo 83 % a u mužů dokonce 93 %.

Necelá polovina dotazovaných uvedla, že je schopna odložit si z výplaty maximálně 10 % celkových příjmů. To při průměrné mzdě za 3. čtvrtletí letošního roku (37 499 Kč) činí přibližně 3750 korun měsíčně. Zkuste si tedy vydělit částku průměrného elektromobilu touto sumou a vyjde vám vskutku nehezký výsledek.

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Toyota chce uvést na trh elektrický sedan, jehož cena potěší i zaryté odpůrce


Elektroauta jsou v Česku těžko dosažitelným milníkem

Ceny vozů s plně elektrickým pohonem se přitom velmi často pohybují okolo milionových částek a i na nejlevnějšího zástupce tohoto segmentu Dacii Spring, bychom tímto tempem šetřili přibližně 10 let. Tuzemské Škody Enyaq, základního modelu Ioniq 5 nebo Volkswagenu ID.3 se zase dočkáte za více než 20 let poctivého šetření.

Můžeme tak pouze doufat, že v budoucnu se výroba lithium-iontových baterií zefektivní natolik, žeceny plně elektrických vozů budou srovnatelné se spalovacími motory. Vzhledem k tomu, že plány s rozšířením alternativních pohonů jsou takové, jaké jsou, by redukce jejich ceny byla více než vítanou. V opačném případě bychom za pár let nejspíš sháněli nejbližší zastávku hromadné dopravy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč se u nás elektromobily neprosadí? Češi šetří na obyčejnou ojetinu dlouhých 6 let

  • Společnost Intrum Czech provedla průzkum, ve kterém se zaměřila na měsíčně ušetřené částky
  • Z výzkumu vyplývá, že si průměrný Čech měsíčně naspoří přibližně 3750 korun
  • Proto jsou i základní modely elektromobilů pro většinu Čechů nedosažitelný luxus
Tesla Model 3 vs Škoda Octavia Combi

Tesla Model 3 (vpravo) vs Škoda Octavia Combi (vlevo) | ilustrace: vlastní

Víte, jaký je největší problém elektromobility a co jí vlastně brání v rozšíření mezi širokou veřejnost? V současné době je to především cena. Náklady na výrobu baterií jsou zkrátka moc vysoké a tyto částky se na finální sumě zákonitě musí odrazit. Dle nového průzkumu společnosti Intrum Czech šetří průměrný Evropan na ojetou Octavii až 6 let, co teprve na elektromobil za miliony?

Mohou si Češi dovolit elektromobil?

Celoevropský průzkum společnosti Intrum Czech ukázal vcelku zajímavé výsledky. V tuzemsku je většina lidí schopna uspořit alespoň část svých příjmů. U žen se toto číslo pohybuje okolo 83 % a u mužů dokonce 93 %.

Necelá polovina dotazovaných uvedla, že je schopna odložit si z výplaty maximálně 10 % celkových příjmů. To při průměrné mzdě za 3. čtvrtletí letošního roku (37 499 Kč) činí přibližně 3750 korun měsíčně. Zkuste si tedy vydělit částku průměrného elektromobilu touto sumou a vyjde vám vskutku nehezký výsledek.

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV | foto: Škoda Auto


Čtěte také: Toyota chce uvést na trh elektrický sedan, jehož cena potěší i zaryté odpůrce


Elektroauta jsou v Česku těžko dosažitelným milníkem

Ceny vozů s plně elektrickým pohonem se přitom velmi často pohybují okolo milionových částek a i na nejlevnějšího zástupce tohoto segmentu Dacii Spring, bychom tímto tempem šetřili přibližně 10 let. Tuzemské Škody Enyaq, základního modelu Ioniq 5 nebo Volkswagenu ID.3 se zase dočkáte za více než 20 let poctivého šetření.

Můžeme tak pouze doufat, že v budoucnu se výroba lithium-iontových baterií zefektivní natolik, žeceny plně elektrických vozů budou srovnatelné se spalovacími motory. Vzhledem k tomu, že plány s rozšířením alternativních pohonů jsou takové, jaké jsou, by redukce jejich ceny byla více než vítanou. V opačném případě bychom za pár let nejspíš sháněli nejbližší zastávku hromadné dopravy.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."