15 slov, která by měl znát každý elektromobilista. Jak dobře se vyznáte?

Martin Skořepa
  • Elektromobilita je stále poměrně nové téma
  • Vytvořili jsme slovník pojmů, které by měl znát každý majitel elektromobilu
  • Znáte všechny výrazy?
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Elektromobilita se pomalu, ale jistě rozrůstá. V České republice jsme sice v rámci evropského měřítka velmi pozadu, nicméně počet elektrických aut na českých silnicích je rok od roku větší, s tím, jak jim přichází na chuť další zákazníci.

V dnešním článku jsme dali dohromady všechny výrazy, které by měl znát každý elektromobilista. Je to takový slovník pojmů, který budeme postupně rozšiřovat o další výrazy spjaté s e-mobilitou. Co tedy znát, abyste si s ostatními majiteli elektromobilů rozuměli, nebo to dokázali vysvětlit i těm, kteří ještě nejsou zasvěceni?

Baterie

Trakční baterie

Každý elektromobil má hned 2 baterie. Jednak klasickou (malou) 12V autobaterii pro napájení světel, rádia, apod., ale také tzv. trakční baterii (velkou). Ta slouží pro pohon vozu, je často u nových elektroaut umístěna v podlaze, protože je těžší a zlepšuje vlastnosti vozidla (těžiště), ani by ubírala zavazadlový prostor.

Trakční baterie se skládá z battery-packu, což je označení pro sestavu bateriových modulů, které zase tvoří jednotlivé bateriové články. Na tom je krásně vidět, že trakční baterie je poměrně složitá komponenta, která má ovšem u dnešních aut tu výhodu, že se v případě opravy, či výraznější degradace nemusí měnit a pořizovat celá nová, ale stačí jen její část, zpravidla moduly.

Tesla 4680, strukturální baterie
Tesla 4680, strukturální baterie

Rekuperace

Rekuperace u elektromobilů je proces, při kterém vozidlo využívá kinetickou energii při brzdění nebo zpomalování k regeneraci elektrické energie, která je poté ukládána zpět do baterie. Tímto způsobem se zvyšuje efektivita a dojezd vozidla, zároveň snižuje zátěž na brzdy a umožňuje ekonomičtější provoz.

„Regenerativní brzdění“ přispívá k prodloužení životnosti baterie a snižuje emise škodlivých látek do životního prostředí. U některých elektroaut je možné si volit intenzitu rekuperace, tedy lidově řečeno „jak moc bude auto po sundání nohy z pedálu pro akceleraci“ samo brzdit a „vracet energii zpátky do baterie“.

Jak funguje rekuperace v elektromobilu?
Jak funguje rekuperace v elektromobilu?

Předehřev baterie

Předehřev baterie u elektromobilů je proces, při kterém se baterie vozidla před jízdou zahřívá na optimální pracovní teplotu. To zlepšuje výkon baterie a prodlužuje její životnost, zejména v chladných klimatických podmínkách, kde nízké teploty mohou snižovat účinnost baterie a omezovat dojezd vozidla.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Tepelné čerpadlo

Tepelné čerpadlo u elektromobilů je zařízení, které využívá energii z baterie vozidla k regulaci teploty v interiéru vozidla a k efektivnímu vytápění nebo chlazení baterie, motoru a kabinového prostoru. Tímto způsobem tepelné čerpadlo přispívá k optimalizaci výkonu a dojezdu elektromobilu, zajišťuje komfortní prostředí pro cestující a zároveň snižuje energetickou náročnost provozu vozidla.

Nový elektromobil Tesla Model 3 (2021), interiér
Nový elektromobil Tesla Model 3 (2021), interiér

Nabíjení

Domácí nabíjení (též level 1)

Pokud nabíjíte elektromobil z běžné 230V zásuvky, pak využíváte tzv. domácí nabíjení nazývané též level 1. Je to úplně nejzákladnější způsob dobíjení vozu, který má největší výhodu v kompatibilitě. Můžete přijet i někam, kde nejsou žádné veřejné nabíječky, a vždy můžete využít klasickou zásuvku. Nicméně nevýhodou je nižší výkon, který bývá jen 1,3 až 2,4 kW, takže u elektromobilů s dojezdem přes 300 km už je taková zastávka otázkou i několika dnů.

Elektřina ze sítě
Elektřina ze sítě

Mennekes (též level 2)

Pro nabíjení vozu na domácí nástěnné nabíječce (wallboxu), či na veřejných stanicích využijete v evropských končinách konektor Mennekes (též Typ 2). Běžně jak nabíječka, tak auto podporují v tomto případě výkon až 11 kW, ale jsou i výjimky s vyšším výkonem, či naopak v konfigurátorech může být základem u vozů jen max. 7 kW tzv. palubní nabíječka. Rychlost nabíjení je vyšší než z běžné zásuvky, a to cca 3-5 krát. Elektromobily většinou dobijete na 100 % kapacity v řádu několika hodin, nejdéle však zpravidla přes noc.

Plug-in hybrid DS 7 Performance Line+ E-Tense 300 (2023)
Plug-in hybrid DS 7 Performance Line+ E-Tense 300 (2023)

Rychlonabíjení (level 3)

Rychlonabíjení je způsob, kterým nabíjíte auto na veřejných nabíječkách v případě, kdy jste na cestě a nechcete nechávat vůz připojený zbytečně dlouhou dobu. Za rychlonabíjení se označuje nabíjení výkonem 50 kW a více. Někteří provozovatelé ještě označují rychlejší nabíječky jako hypercharger (75-150 kW), či ultrafast (150-300 kW).

Zastávka s elektromobilem na rychlonabíječce může být otázkou jen pár minut, ale i více než hodiny. Vždy záleží, jaký max. výkon podporuje jak auto, tak nabíjecí stanice. Ale i, jaké je počasí a jak je předehřátá baterie. Čas samozřejmě také něco stojí, a tak i za rychlonabíjení zaplatíte více, než v případě nabíjení přes Mennekes, které je řádově mnohem pomalejší.

Rychlonabíjení elektromobilu
Rychlonabíjení elektromobilu

CSS

CSS je evropský standard pro rychlonabíjení. Jde vlastně v základu o konektor Mennekes, ale rozšířený o spodní část. Pokud si pořídíte elektromobil na evropském trhu, je na 99 % vybavený právě tímto konektorem, přes který budete vůz nabíjet na veřejných rychlonabíječkách. Ve světě se dále používají konektory: japonské CHAdeMO, čínské GB-T/ChaoJi a americké NACS (od Tesly).

Tesla Model 3 a CSS port
Tesla Model 3 a CSS port

AC nabíjení

AC nabíjení u elektromobilů označuje metodu nabíjení, při které se využívá střídavý proud (AC) k dobíjení baterie vozidla. Tato metoda je běžně používána pro domácí nabíjení elektromobilů pomocí standardní domácí elektrické zásuvky nebo wallboxu.

AC nabíjení je poměrně pomalé ve srovnání s rychlonabíjením pomocí stejnosměrného proudu (DC), ale je vhodné pro příležitostné nabíjení přes noc nebo během delšího pobytu vozidla na parkovišti. Tato metoda nabíjení poskytuje pohodlí a flexibilitu pro majitele elektromobilů při dobíjení doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích.

Stav baterie v Peugeotu e-208 na konci testu
Stav baterie v Peugeotu e-208 na konci testu

DC nabíjení

DC nabíjení u elektromobilů je proces rychlého dobíjení baterie, při kterém se využívá stejnosměrný proud (DC) a speciální nabíjecí stanice. Tato metoda nabíjení umožňuje mnohem vyšší výkon dobíjení než tradiční AC nabíjení, což znamená rychlejší dobíjení a kratší dobu strávenou na nabíjecí stanici.

DC nabíjení je často využíváno na veřejných nabíjecích stanicích a je ideální pro situace, kdy je potřeba rychle doplnit energii do baterie elektromobilu, například při dlouhých cestách nebo v případě nouzového dobíjení.

Hyundai Kona Electric (2024) test
Hyundai Kona Electric (2024) test

Palubní nabíječka

Palubní nabíječka u elektromobilů je zařízení integrované přímo do vozidla, které umožňuje nabíjení baterie z běžných domácích elektrických zásuvek. Tato nabíječka je obvykle součástí standardní výbavy vozidla a poskytuje uživatelům možnost dobíjení svého elektromobilu přímo z domova nebo z jakéhokoli místa, kde je k dispozici elektrická zásuvka.

Při výběru elektromobilu si dejte pozor na to, abyste měli pořízený wallbox např. s výkonem 11 kW a palubní nabíječku v autě taktéž s až 11 kW. Pokud jedno z toho bude mít maximální výkon nižší, nebudete schopni nabíjet vozidlo vyšším výkonem, i kdyby jej auto nebo naopak wallbox podporovaly.

Nabíjení elektromobilu z wallboxu
Nabíjení elektromobilu z wallboxu

Wallbox

Wallbox je nabíjecí jednotka, která je instalována na stěnu, obvykle v domácím garáži nebo na venkovní zdi domu. Tato jednotka poskytuje rychlejší a bezpečnější nabíjení než běžné domácí zásuvky, protože je navržena speciálně pro nabíjení elektromobilů.


Technika

Volič směru jízdy

Elektromobily nemají řadicí páku, kterou znáte ze spalovacích aut, ale tzv. volič směru jízdy. Mechanicky totiž není potřeba zpřevodovat motor, ale stačí jen změnit polaritu a v tu chvíli motor „jede“ opačným směrem. Pomocí voliče (páčky pod volantem, či tlačítek na středovém tunelu mezi předními sedadly) je pak snadné vybrat směr pohybu vozidla – buď vpřed nebo vzad.

Renault Austral mild-hybrid test
Renault Austral mild-hybrid test

Jednopedálová jízda

Ovládání elektrického auta může být opravdu jednoduše geniální. Tzv. jednopedálovou jízdou nazýváme možnost, kdy vůz dokáže v tomto režimu velmi intenzivně zpomalovat (a rekuperovat) okamžitě po sebemenším „sundání“ nohy z pedálu pro akceleraci, čímž není potřeba ve většině případů vůbec používat brzdový pedál.

Tento způsob jízdy je možné zapnout například u elektromobilů Tesla, kde sundáním nohy z pedálu pro akceleraci vůz dokáže dokonce zcela zastavit. Některé elektromobily jiných značek mají například dva stupně pro nastavení intenzity rekuperace, ovšem nikoliv přímo jednopedálovou jízdu.

Tesla Cybertruck a 800V architektura
Tesla Cybertruck a 800V architektura

Frunk

Frunk (front trunk) je přední kufr, tedy zavazadlový prostor. Elektromobily totiž mají v případě ryze elektrické platformy možnost mít v přední části vozu prostor, protože elektromotory jsou mnohem menší a umístěné přímo u nápravy. Tento prostor se hodí například na převážení dobíjecích kabelů, či různých drobností.

Tesla Model Y a její přední kufr, tzv. frunk
Tesla Model Y a její přední kufr, tzv. frunk

Jsou některé z výrazů, se kterými jste se potkali ve světě elektromobility a nevíte, co znamenají? Zeptejte se nás v diskuzi pod článkem.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články