Elektromobilita je slovo, která v Česku stále spoustu lidí spíše značně pobuřuje, než v nich vyvolává hezké pocity. Těžko říct, čím přesně je to způsobené, protože v jiných zemích tomu tak není a situace v naší zemi je opravdu skoro bychom mohli říct až extrémistická. Důvodů je více, ale o tom se dnes bavit nebudeme.
Pojďme rovnou k tématu. Elektromobil je samozřejmě technicky pokročilejší a dokáže být zhruba 2-3× efektivnější, než spalovací automobil, takže snižuje emise (a to i v případě, kdy by byl nabíjený energií z uhelné elektrárny – pozn. redakce) a platí, že čím více kilometrů s ním najezdíme, tím je jeho ekologická stopa menší. Ale musíte s ním opravdu dost jezdit, obvykle desítky tisíc kilometrů ročně a nejlépe mít takový model, u kterého nebudete měnit baterii (což byl případ spíše jen u některých starších vozů, ale ne u moderních elektroaut typu Tesla).
U elektromobilů je však několik nevýhod, kvůli kterým zatím není pro každého a nejspíše se to v dohledné době nezmění. Především jde o nabíjení. Kdo nemá možnost domácího dobíjení nejlépe v garáži přes wallbox, ten se musí spoléhat například na nabíjení v práci, či na cestách, kde nikdy nemáte jistotu volného místa pro nabíjení a v případě rychlonabíječek stále platí, že tankování je rychlejší a obvykle i levnější, než ultrarychlé nabíjení. A to je prostě problém.
Hybridy tedy mohou dávat v současné době mnohem větší smysl, protože je nemusíte dobíjet přes kabel, ale také stojí mnohem méně, než elektromobily (tedy v případě, kdy porovnáváme jen pořizovací ceny, protože celkové náklady včetně servisu a provozu mohou být u elektromobilů naopak nižší). A oproti klasickým spalovacím autům se vám odvděčí zpravidla nižší spotřebou (obvykle ve městech), protože využíváte rozjezdy na elektrický pohon a plachtění s vypnutým motorem, ale také získáváte část energie při brzdění díky rekuperaci zpátky do baterie. U konvenčních aut se tato energie jen přemění v teplo.
Ano, hybridní automobily nejsou lokálně bezemisní jako jsou bateriové elektromobily, ale dokud nedojde k takzvané cenově paritě mezi elektromobily a spalovacími auty (kdy budou stát obě technologie stejně díky snížení nákladů při velkovýrobě elektromobilů) a nebude výrazně posilněna dobíjecí infrastruktura, pak pro spoustu lidí, kteří nežijí ve svém domě s nabíječkou (přes 3 miliony Čechů žijí v panelácích), nebude elektromobilita tím nejlepším (ekonomickým) řešením. A hybridy také dokáží částečně snižovat emise, ale ne za vyšší cenu pro koncové zákazníky. O to tady jde.
Čtěte také: Přední výrobce baterií, který je i dodavatelem Tesly, už láká na revoluční baterie
Zatímco elektromobilita představuje technologicky pokročilou a ekologičtější alternativu k tradičním spalovacím automobilům, stále čelí několika výzvám, které brání její masové adopci. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura a vyšší pořizovací náklady elektromobilů mohou být překážkou pro mnoho lidí, zejména pro ty, kteří nemají možnost nabíjet svá vozidla doma.
V této situaci mohou hybridní vozy nabízet pragmatičtější a ekonomicky dostupnější alternativu. Bez potřeby dobíjení nabízejí sníženou spotřebu paliva a nižší emise ve městském provozu, čímž pomáhají omezovat dopady automobilového provozu na životní prostředí.
Avšak aby byla elektromobilita skutečně dostupná pro všechny, je nezbytné investovat do rozvoje nabíjecí infrastruktury a snížit pořizovací náklady na elektromobily. Také je třeba zvýšit povědomí veřejnosti o výhodách elektromobility a podpořit inovace v oblasti bateriových technologií.
Nakonec je klíčové najít rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými ohledy, aby bylo možné nabídnout udržitelná a dostupná dopravní řešení pro budoucnost. Hybridy mohou být důležitým krokem na cestě k elektromobilní budoucnosti, zatímco se technologie a infrastruktura postupně vyvíjejí a stávají se více dostupnými pro všechny.
A jak vidíte budoucnost elektromobility vy? Myslíte si, že je teď pro Čechy správná doba pro pořízení hybridu, nebo už i elektromobilu?
Elektromobilita je slovo, která v Česku stále spoustu lidí spíše značně pobuřuje, než v nich vyvolává hezké pocity. Těžko říct, čím přesně je to způsobené, protože v jiných zemích tomu tak není a situace v naší zemi je opravdu skoro bychom mohli říct až extrémistická. Důvodů je více, ale o tom se dnes bavit nebudeme.
Pojďme rovnou k tématu. Elektromobil je samozřejmě technicky pokročilejší a dokáže být zhruba 2-3× efektivnější, než spalovací automobil, takže snižuje emise (a to i v případě, kdy by byl nabíjený energií z uhelné elektrárny – pozn. redakce) a platí, že čím více kilometrů s ním najezdíme, tím je jeho ekologická stopa menší. Ale musíte s ním opravdu dost jezdit, obvykle desítky tisíc kilometrů ročně a nejlépe mít takový model, u kterého nebudete měnit baterii (což byl případ spíše jen u některých starších vozů, ale ne u moderních elektroaut typu Tesla).
U elektromobilů je však několik nevýhod, kvůli kterým zatím není pro každého a nejspíše se to v dohledné době nezmění. Především jde o nabíjení. Kdo nemá možnost domácího dobíjení nejlépe v garáži přes wallbox, ten se musí spoléhat například na nabíjení v práci, či na cestách, kde nikdy nemáte jistotu volného místa pro nabíjení a v případě rychlonabíječek stále platí, že tankování je rychlejší a obvykle i levnější, než ultrarychlé nabíjení. A to je prostě problém.
Hybridy tedy mohou dávat v současné době mnohem větší smysl, protože je nemusíte dobíjet přes kabel, ale také stojí mnohem méně, než elektromobily (tedy v případě, kdy porovnáváme jen pořizovací ceny, protože celkové náklady včetně servisu a provozu mohou být u elektromobilů naopak nižší). A oproti klasickým spalovacím autům se vám odvděčí zpravidla nižší spotřebou (obvykle ve městech), protože využíváte rozjezdy na elektrický pohon a plachtění s vypnutým motorem, ale také získáváte část energie při brzdění díky rekuperaci zpátky do baterie. U konvenčních aut se tato energie jen přemění v teplo.
Ano, hybridní automobily nejsou lokálně bezemisní jako jsou bateriové elektromobily, ale dokud nedojde k takzvané cenově paritě mezi elektromobily a spalovacími auty (kdy budou stát obě technologie stejně díky snížení nákladů při velkovýrobě elektromobilů) a nebude výrazně posilněna dobíjecí infrastruktura, pak pro spoustu lidí, kteří nežijí ve svém domě s nabíječkou (přes 3 miliony Čechů žijí v panelácích), nebude elektromobilita tím nejlepším (ekonomickým) řešením. A hybridy také dokáží částečně snižovat emise, ale ne za vyšší cenu pro koncové zákazníky. O to tady jde.
Čtěte také: Přední výrobce baterií, který je i dodavatelem Tesly, už láká na revoluční baterie
Zatímco elektromobilita představuje technologicky pokročilou a ekologičtější alternativu k tradičním spalovacím automobilům, stále čelí několika výzvám, které brání její masové adopci. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura a vyšší pořizovací náklady elektromobilů mohou být překážkou pro mnoho lidí, zejména pro ty, kteří nemají možnost nabíjet svá vozidla doma.
V této situaci mohou hybridní vozy nabízet pragmatičtější a ekonomicky dostupnější alternativu. Bez potřeby dobíjení nabízejí sníženou spotřebu paliva a nižší emise ve městském provozu, čímž pomáhají omezovat dopady automobilového provozu na životní prostředí.
Avšak aby byla elektromobilita skutečně dostupná pro všechny, je nezbytné investovat do rozvoje nabíjecí infrastruktury a snížit pořizovací náklady na elektromobily. Také je třeba zvýšit povědomí veřejnosti o výhodách elektromobility a podpořit inovace v oblasti bateriových technologií.
Nakonec je klíčové najít rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými ohledy, aby bylo možné nabídnout udržitelná a dostupná dopravní řešení pro budoucnost. Hybridy mohou být důležitým krokem na cestě k elektromobilní budoucnosti, zatímco se technologie a infrastruktura postupně vyvíjejí a stávají se více dostupnými pro všechny.
A jak vidíte budoucnost elektromobility vy? Myslíte si, že je teď pro Čechy správná doba pro pořízení hybridu, nebo už i elektromobilu?