Proč jsou hybridní auta pro spoustu Čechů lepší volbou, než elektromobily?

  • Elektromobily nemají v Česku na růžích ustláno
  • V dnešním názorovém článku si řekneme, proč jsou možná lepší volbou hybridy
  • Neplatí to rozhodně pro každého člověka, ale pro dost lidí zřejmě ano
Toyota Corolla Hybrid 1.8 test

Toyota Corolla | foto: vlastní

Elektromobilita je slovo, která v Česku stále spoustu lidí spíše značně pobuřuje, než v nich vyvolává hezké pocity. Těžko říct, čím přesně je to způsobené, protože v jiných zemích tomu tak není a situace v naší zemi je opravdu skoro bychom mohli říct až extrémistická. Důvodů je více, ale o tom se dnes bavit nebudeme.

Elektromobil, nebo radši hybrid?

Pojďme rovnou k tématu. Elektromobil je samozřejmě technicky pokročilejší a dokáže být zhruba 2-3× efektivnější, než spalovací automobil, takže snižuje emise (a to i v případě, kdy by byl nabíjený energií z uhelné elektrárny – pozn. redakce) a platí, že čím více kilometrů s ním najezdíme, tím je jeho ekologická stopa menší. Ale musíte s ním opravdu dost jezdit, obvykle desítky tisíc kilometrů ročně a nejlépe mít takový model, u kterého nebudete měnit baterii (což byl případ spíše jen u některých starších vozů, ale ne u moderních elektroaut typu Tesla).

U elektromobilů je však několik nevýhod, kvůli kterým zatím není pro každého a nejspíše se to v dohledné době nezmění. Především jde o nabíjení. Kdo nemá možnost domácího dobíjení nejlépe v garáži přes wallbox, ten se musí spoléhat například na nabíjení v práci, či na cestách, kde nikdy nemáte jistotu volného místa pro nabíjení a v případě rychlonabíječek stále platí, že tankování je rychlejší a obvykle i levnější, než ultrarychlé nabíjení. A to je prostě problém.

Když nemusíte řešit nabíjení a ještě ušetříte

Hybridy tedy mohou dávat v současné době mnohem větší smysl, protože je nemusíte dobíjet přes kabel, ale také stojí mnohem méně, než elektromobily (tedy v případě, kdy porovnáváme jen pořizovací ceny, protože celkové náklady včetně servisu a provozu mohou být u elektromobilů naopak nižší). A oproti klasickým spalovacím autům se vám odvděčí zpravidla nižší spotřebou (obvykle ve městech), protože využíváte rozjezdy na elektrický pohon a plachtění s vypnutým motorem, ale také získáváte část energie při brzdění díky rekuperaci zpátky do baterie. U konvenčních aut se tato energie jen přemění v teplo.

Ano, hybridní automobily nejsou lokálně bezemisní jako jsou bateriové elektromobily, ale dokud nedojde k takzvané cenově paritě mezi elektromobily a spalovacími auty (kdy budou stát obě technologie stejně díky snížení nákladů při velkovýrobě elektromobilů) a nebude výrazně posilněna dobíjecí infrastruktura, pak pro spoustu lidí, kteří nežijí ve svém domě s nabíječkou (přes 3 miliony Čechů žijí v panelácích), nebude elektromobilita tím nejlepším (ekonomickým) řešením. A hybridy také dokáží částečně snižovat emise, ale ne za vyšší cenu pro koncové zákazníky. O to tady jde.

Nová Dacia Spring 2024

Nabíjení elektromobilu Dacia Spring (2024)


Čtěte také: Přední výrobce baterií, který je i dodavatelem Tesly, už láká na revoluční baterie


Elektromobily ještě nejsou na pořadu dne

Zatímco elektromobilita představuje technologicky pokročilou a ekologičtější alternativu k tradičním spalovacím automobilům, stále čelí několika výzvám, které brání její masové adopci. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura a vyšší pořizovací náklady elektromobilů mohou být překážkou pro mnoho lidí, zejména pro ty, kteří nemají možnost nabíjet svá vozidla doma.

V této situaci mohou hybridní vozy nabízet pragmatičtější a ekonomicky dostupnější alternativu. Bez potřeby dobíjení nabízejí sníženou spotřebu paliva a nižší emise ve městském provozu, čímž pomáhají omezovat dopady automobilového provozu na životní prostředí.

Bez obřích investic to nepůjde

Avšak aby byla elektromobilita skutečně dostupná pro všechny, je nezbytné investovat do rozvoje nabíjecí infrastruktury a snížit pořizovací náklady na elektromobily. Také je třeba zvýšit povědomí veřejnosti o výhodách elektromobility a podpořit inovace v oblasti bateriových technologií.

Nakonec je klíčové najít rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými ohledy, aby bylo možné nabídnout udržitelná a dostupná dopravní řešení pro budoucnost. Hybridy mohou být důležitým krokem na cestě k elektromobilní budoucnosti, zatímco se technologie a infrastruktura postupně vyvíjejí a stávají se více dostupnými pro všechny.

A jak vidíte budoucnost elektromobility vy? Myslíte si, že je teď pro Čechy správná doba pro pořízení hybridu, nebo už i elektromobilu?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč jsou hybridní auta pro spoustu Čechů lepší volbou, než elektromobily?

  • Elektromobily nemají v Česku na růžích ustláno
  • V dnešním názorovém článku si řekneme, proč jsou možná lepší volbou hybridy
  • Neplatí to rozhodně pro každého člověka, ale pro dost lidí zřejmě ano
Toyota Corolla Hybrid 1.8 test

Toyota Corolla | foto: vlastní

Elektromobilita je slovo, která v Česku stále spoustu lidí spíše značně pobuřuje, než v nich vyvolává hezké pocity. Těžko říct, čím přesně je to způsobené, protože v jiných zemích tomu tak není a situace v naší zemi je opravdu skoro bychom mohli říct až extrémistická. Důvodů je více, ale o tom se dnes bavit nebudeme.

Elektromobil, nebo radši hybrid?

Pojďme rovnou k tématu. Elektromobil je samozřejmě technicky pokročilejší a dokáže být zhruba 2-3× efektivnější, než spalovací automobil, takže snižuje emise (a to i v případě, kdy by byl nabíjený energií z uhelné elektrárny – pozn. redakce) a platí, že čím více kilometrů s ním najezdíme, tím je jeho ekologická stopa menší. Ale musíte s ním opravdu dost jezdit, obvykle desítky tisíc kilometrů ročně a nejlépe mít takový model, u kterého nebudete měnit baterii (což byl případ spíše jen u některých starších vozů, ale ne u moderních elektroaut typu Tesla).

U elektromobilů je však několik nevýhod, kvůli kterým zatím není pro každého a nejspíše se to v dohledné době nezmění. Především jde o nabíjení. Kdo nemá možnost domácího dobíjení nejlépe v garáži přes wallbox, ten se musí spoléhat například na nabíjení v práci, či na cestách, kde nikdy nemáte jistotu volného místa pro nabíjení a v případě rychlonabíječek stále platí, že tankování je rychlejší a obvykle i levnější, než ultrarychlé nabíjení. A to je prostě problém.

Když nemusíte řešit nabíjení a ještě ušetříte

Hybridy tedy mohou dávat v současné době mnohem větší smysl, protože je nemusíte dobíjet přes kabel, ale také stojí mnohem méně, než elektromobily (tedy v případě, kdy porovnáváme jen pořizovací ceny, protože celkové náklady včetně servisu a provozu mohou být u elektromobilů naopak nižší). A oproti klasickým spalovacím autům se vám odvděčí zpravidla nižší spotřebou (obvykle ve městech), protože využíváte rozjezdy na elektrický pohon a plachtění s vypnutým motorem, ale také získáváte část energie při brzdění díky rekuperaci zpátky do baterie. U konvenčních aut se tato energie jen přemění v teplo.

Ano, hybridní automobily nejsou lokálně bezemisní jako jsou bateriové elektromobily, ale dokud nedojde k takzvané cenově paritě mezi elektromobily a spalovacími auty (kdy budou stát obě technologie stejně díky snížení nákladů při velkovýrobě elektromobilů) a nebude výrazně posilněna dobíjecí infrastruktura, pak pro spoustu lidí, kteří nežijí ve svém domě s nabíječkou (přes 3 miliony Čechů žijí v panelácích), nebude elektromobilita tím nejlepším (ekonomickým) řešením. A hybridy také dokáží částečně snižovat emise, ale ne za vyšší cenu pro koncové zákazníky. O to tady jde.

Nová Dacia Spring 2024

Nabíjení elektromobilu Dacia Spring (2024)


Čtěte také: Přední výrobce baterií, který je i dodavatelem Tesly, už láká na revoluční baterie


Elektromobily ještě nejsou na pořadu dne

Zatímco elektromobilita představuje technologicky pokročilou a ekologičtější alternativu k tradičním spalovacím automobilům, stále čelí několika výzvám, které brání její masové adopci. Nedostatečná nabíjecí infrastruktura a vyšší pořizovací náklady elektromobilů mohou být překážkou pro mnoho lidí, zejména pro ty, kteří nemají možnost nabíjet svá vozidla doma.

V této situaci mohou hybridní vozy nabízet pragmatičtější a ekonomicky dostupnější alternativu. Bez potřeby dobíjení nabízejí sníženou spotřebu paliva a nižší emise ve městském provozu, čímž pomáhají omezovat dopady automobilového provozu na životní prostředí.

Bez obřích investic to nepůjde

Avšak aby byla elektromobilita skutečně dostupná pro všechny, je nezbytné investovat do rozvoje nabíjecí infrastruktury a snížit pořizovací náklady na elektromobily. Také je třeba zvýšit povědomí veřejnosti o výhodách elektromobility a podpořit inovace v oblasti bateriových technologií.

Nakonec je klíčové najít rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými ohledy, aby bylo možné nabídnout udržitelná a dostupná dopravní řešení pro budoucnost. Hybridy mohou být důležitým krokem na cestě k elektromobilní budoucnosti, zatímco se technologie a infrastruktura postupně vyvíjejí a stávají se více dostupnými pro všechny.

A jak vidíte budoucnost elektromobility vy? Myslíte si, že je teď pro Čechy správná doba pro pořízení hybridu, nebo už i elektromobilu?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."