PRE má nabíječky na místě, kde musí řidiči riskovat pokutu za parkování

Matouš Vrchota
  • Nabíječka bez parkovacího stání je prakticky nepoužitelná
  • Není legální cesty, jak takové místo využít
  • Pražský distributor energií musí pro stanice najít nové umístění
Na tomhle místě vůz legálně nedobijete!
Na tomhle místě vůz legálně nedobijete!

Pražská energetika se snaží jít příkladem v rozmisťování nabíjecích stanic i na sídlištích a dalších veřejných prostorách. Majitelé elektromobilů takový krok vítají, občas jsou ale stojany nevhodně instalované a nelze u nich správně zaparkovat. Bohužel se taková místa množí. Rozvoj infrastruktury je důležitý, tohle ale není správný směr.

Jak nabíjet bez parkovacích míst?

Každý nabíjecí stojan by z logiky věci měl mít vedle sebe i plnohodnotné místo pro vozidlo, které bude těchto služeb využívat. Jak se zdá, součinnost distributora nejde vždy v souladu s městskou částí. Jedním příkladem mohou být i stojany na Praze 5 v ulici Na Pláni. PRE zde využilo své existující distribuční sítě a na stěnu trafostanice umístila dvojici AC nabíječek.

Ty jsou na místě osazeny již déle než dva roky. I když prý v době instalace probíhaly debaty s vedením městské části o zřízení dvou parkovacích míst, ke kladnému vyřízení nakonec nikdy nedošlo. Ulice následně prošla rozsáhlou rekonstrukcí s výstavbou nového chodníku, který vede přímo kolem stěny s nabíječkami. Dopravní značka navíc zakazuje na této ulici zastavení. Profil vozovky i umístění trafostanice v blízkosti zatáčky pak dále znemožňují odstavení vozu za účelem nabíjení.

Zákazová značka v bezprostřední blízkosti nabíjecí stanice PRE
Zákazová značka v bezprostřední blízkosti nabíjecí stanice PRE

Čtěte také: Číňané mají lepší technologie. Tento elektromobil nabijete již za 11 minut


Výběr míst není dostatečně konzultován s místní samosprávou

Existuje v tomto případě vůbec legální možnost, jak zde elektrický vůz nabít? V současné chvíli nikoliv. Pražská energetika se proto rozhodla, že lokalitu pro nabíjení elektromobilů změní. V dalších týdnech plánuje demontáž ze současného místa. Kdo tedy vlastně může za špatné umístění? Poskytovatel služby či místní samospráva. Zřizovatel by si měl před zahájením výstavby zařídit kladné stanovisko i součinnost městské části. Pokud ta s umístěním parkovacích míst nesouhlasí, má stavebník často smůlu.

Kvůli nesprávnému umístění ale nebude pokutovaný distributor, nýbrž zoufalí majitelé elektrických vozidel, kteří budou muset v nouzi porušit hned několik zákonů. Odstavit vozidlo na takovém místě je ale hazardní a kvůli úzké ulici by mohlo v případě nouze či zásahu složkami IZS dojít i k odtahu vozidla. I když ani motocykly nesmí stát chodníku, nejvíce mohou z umístění stanic profitovat právě majitelé jednostopých elektrických vozidel.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články