Rychlost nabíjení je zatím stále největší Achillovou patou elektrických vozidel. Pro mnoho zájemců je právě toto tou největší překážkou, proč se brání přechodu na elektrický pohon. I když se rychlost nabíjení za poslední roky citelně zlepšuje, majitelé stále tráví desítky minut i na těch nejrychlejších stojanech. Jaká doba nabíjení konečně zatraktivní vozy pro masy?
Velmi dobře našlápnutu k tomuto cíli má nyní čínský Zeekr. V rámci omlazení svého prvního modelu Zeekr 001 přináší velmi výrazné vylepšení efektivity baterie i rychlost nabíjení. Díky přítomné 800V architektuře může vůz naplno využít druhou generaci baterií výrobce CATL o kapacitě 95 kWh. K nabití 70 % baterie mu stačí pouhých 11 minut a 28 sekund. Za tuto dobu vám v baterii přibude 294 km dojezdu. Během pěti minut nabíjení ujedete dalších 264 km.
Abyste ovšem takové rychlosti dosáhli, musíte vůz nabít na adekvátním stojanu. Ty nejrychlejší nabízí až 600 kW výkonu. Zeekr během testu dosáhl výkonu 546,4 kW. Důležité ovšem je, že výkonu přes 540 kW vůz dosáhl mezi 10 a 35 procenty stavu baterie. Často se špičkový výkon podaří udržet pouze po krátkou dobu. Právě v tomto ohledu má čínský výrobce velký náskok a výhodu.
Čtěte také: Revoluční solid-state baterie půjde vyrábět ve velkém měřítku. Tohle může být zajímavé
Nejprodávanější elektromobily dnes dobíjí mnohem pomalejší rychlostí. Často za to může i slabší 400V palubní architektura. Vůz pak fyzicky není schopný dosáhnout vysokých nabíjecích výkonu. I Tesly, které se řadí mezi vozy s rychlejším nabíjením, doplní zhruba 250 km během 15 minut. Naprostá většina moderních elektromobilů dobíjí výkonem maximálně 200 kW. V lepších případech jsou schopné dosáhnout výkonu až 350 kW, takových vozidel je stále velmi málo.
V kontrastu nabíjecích rychlostí je tankování konvenčních spalovacích či hybridních vozidel stále mnohem rychlejší. Běžný vůz natankujete během pěti minut, a to i při zohlednění čekání na čerpacích stanic s větší vytížeností. Další cestou, jak urychlit nabíjení baterie, je jejich výměna. Touto cestou se vydává například automobilka Nio. I zde ovšem trvá výměna baterie mezi 5 a 10 minutami.
Rychlost nabíjení je zatím stále největší Achillovou patou elektrických vozidel. Pro mnoho zájemců je právě toto tou největší překážkou, proč se brání přechodu na elektrický pohon. I když se rychlost nabíjení za poslední roky citelně zlepšuje, majitelé stále tráví desítky minut i na těch nejrychlejších stojanech. Jaká doba nabíjení konečně zatraktivní vozy pro masy?
Velmi dobře našlápnutu k tomuto cíli má nyní čínský Zeekr. V rámci omlazení svého prvního modelu Zeekr 001 přináší velmi výrazné vylepšení efektivity baterie i rychlost nabíjení. Díky přítomné 800V architektuře může vůz naplno využít druhou generaci baterií výrobce CATL o kapacitě 95 kWh. K nabití 70 % baterie mu stačí pouhých 11 minut a 28 sekund. Za tuto dobu vám v baterii přibude 294 km dojezdu. Během pěti minut nabíjení ujedete dalších 264 km.
Abyste ovšem takové rychlosti dosáhli, musíte vůz nabít na adekvátním stojanu. Ty nejrychlejší nabízí až 600 kW výkonu. Zeekr během testu dosáhl výkonu 546,4 kW. Důležité ovšem je, že výkonu přes 540 kW vůz dosáhl mezi 10 a 35 procenty stavu baterie. Často se špičkový výkon podaří udržet pouze po krátkou dobu. Právě v tomto ohledu má čínský výrobce velký náskok a výhodu.
Čtěte také: Revoluční solid-state baterie půjde vyrábět ve velkém měřítku. Tohle může být zajímavé
Nejprodávanější elektromobily dnes dobíjí mnohem pomalejší rychlostí. Často za to může i slabší 400V palubní architektura. Vůz pak fyzicky není schopný dosáhnout vysokých nabíjecích výkonu. I Tesly, které se řadí mezi vozy s rychlejším nabíjením, doplní zhruba 250 km během 15 minut. Naprostá většina moderních elektromobilů dobíjí výkonem maximálně 200 kW. V lepších případech jsou schopné dosáhnout výkonu až 350 kW, takových vozidel je stále velmi málo.
V kontrastu nabíjecích rychlostí je tankování konvenčních spalovacích či hybridních vozidel stále mnohem rychlejší. Běžný vůz natankujete během pěti minut, a to i při zohlednění čekání na čerpacích stanic s větší vytížeností. Další cestou, jak urychlit nabíjení baterie, je jejich výměna. Touto cestou se vydává například automobilka Nio. I zde ovšem trvá výměna baterie mezi 5 a 10 minutami.