Porsche Taycan: pošle spalováky do důchodu?

Luboš Srb

Nejen Tesla, ale už i Audi, Porsche, Mercedes-Benz, Lexus, nebo třeba Mustang. Automobilky přicházejí s elektromobily, které dávno nejsou pro smích, ale naopak spíše dokážou poslat do důchodu konkurenční spalovací auta. Jasným důkazem je i supermoderní a plně elektrické Porsche Taycan.

„Taycan znamená energický, mladý kůň v nespecifikovaném euroasijském dialektu. Německý autovýrobce ze Stuttgartu tak pokračuje ve své tradici, kdy se snaží nová auta „pokřtít“ jmény s určitým významem.“

První plně elektrické Porsche

Doba elektrická je tady a automobilka, která stále nejde tímto směrem, jako by byla sto let za opicemi. V Porsche se snažili zúročit dlouholeté zkušenosti a navázat na historii svých legendárních sportovních vozů. Elektromobil Taycan, který měl pracovní název Mission E, přichází rovnou ve třech provedeních – základní verze Taycan 4S, vyšší varianta Taycan Turbo, nejvyšší a nejdražší model Taycan Turbo S. Všechny tři kousky vypadají na oko stejně, ovšem pod kapotou najdeme poměrně hodně rozdílů. A projeví se to samozřejmě i u vaší peněženky.

Žihadlo tělem i duší

Taycan je moderní superkára, za kterou se budou lidé na ulici otáčet. Výrazné přední 4-bodové LED světlomety, speciální boční otvory pro přístup vzduchu podobně jako u žraloků, automatické integrované dveřní kliky, sexy zadek s výraznou a přitom minimalistickou linkou zadního osvětlení, nebo třeba i aktivní zadní spoiler, který se v závislosti na situaci při jízdě vysouvá, aby zlepšil jízdní vlastnosti vozu. A co teprve uměle dodaný zvuk elektromotoru, který zní jako z budoucnosti…

A že zdání neklame, dokazují specifikace Taycanu na papíře – celkový výkon díky dvojici elektromotorů (u varianty Turbo a Turbo S) s pohonem všech kol se vyšplhal u té nejsportovnější verze Turbo S až na 560 kW (761 koní), okamžitý točivý moment je až 1 050 Nm, díky čemuž pro zrychlení z 0 na 100 km/hod stačí jen 2,8 sekundy, z 0 na 200 km/hod pak 9,8 sekund, a maximální rychlost činí 260 km/hod. Varianty 4S a Turbo mají o něco méně výkonu, ovšem i tak budou patřit na silnici k těm největším predátorům.

Ve výbavě zaujmou i takové věci, jako je podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením, speciálně vyvinutá automatická 2-stupňová převodovka na zadní nápravě pro citelně vyšší dynamiku, nebo používání vysoce výkonných brzd, které byste našli v motoristickém sportu.

Dojezd až 450 km a ultrarychlé nabíjení

O dojezd až 450 km na jedno nabití dle normy WLTP se u elektromobilu Porsche Taycan postará Li-Ion baterie s kapacitou 93,4 kWh (83,7kWh využitelných). Je zabudovaná v podlaze vozu a díky unikátní architektuře 800 V (namísto dosud obvyklých 400 V) umožňuje vyšší nabíjecí výkon (až 270 kW) současně při použití nabíjecích kabelů o rozumnějším menším průměru, než jaký by měly kabely u elektromobilů s architekturou 400 V.

Ultrarychlé nabíjení na 270kW stanici bude probíhat přes evropský standard CCS a během 5 minut lze za optimálních podmínek dobít baterii pro dojezd až 100 km. Nabití z 5 na 80 % to pak zabere cca 22,5 minut, přičemž získáte dojezd někde kolem 400 km. Na dnešních 400V stanicích pak Taycan může využít se svou palubní nabíječkou max. 150 kW. Při nabíjení střídavým proudem max. 11 kW, což postačí pro dobití elektromobilu na domácím Wallboxu přes noc.

Stejně jako v případě koncernového Audi e-tron i Taycan je vybaven nabíjecím konektorem zleva i zprava, ovšem rychlonabíjení zvládá jen pravý slot, což může být občas limitující. Nicméně ohromnou výhodou sportovního Porsche je, že díky pokročilejšímu systému rekuperace získá až 90 % energie zpátky (rekuperační výkon činí až 265 kW), což pro představu znamená, že v případě zpomalování s rekuperací z 200 km/hod a 0 km/hod získáte zpět elektrickou energii až na 4 km dojezdu. Při sportovněji laděné jízdě tak můžete zpátky baterii dobít až na třetinu ujeté vzdálenosti energií, která by v případě spalovacích aut byla nenávratně ztracena.

Aplikace, přední kufr, prohnutý displej

Taycan je elektromobil nejen pro největší fanoušky nejrychlejších aut, ale také těch nejvíc supermoderních. S pomocí smartphonu můžete Porsche ovládat i z druhého konce světa a například nastavovat některé vlastnosti a režimy, naplánovat vytopení či vyklimatizování kabiny, nebo třeba sledovat informace o dojezdu či průběh nabíjení. Praktický je také přední kufr, tzv. trunk s objemem 81 l, který doplňuje zavazadlový prostor vzadu s hodnotou 366 l. V interiéru si pak všimnete 16,8palcového prohnutého displeje za volantem, na kterém uvidíte veškeré důležité informace, případně můžete využít další dvojici dotykových displejů na palubní desce vedle. Samozřejmostí jsou i jízdní asistenti pro zvýšení bezpečnosti.

Cena a dostupnost

Plně elektrické Porsche Taycan by se mělo k prvním zákazníkům dostat začátkem roku 2020. V České republice startuje cena na částce 2 890 000 Kč a jde o základní a nejméně vybavený model Taycan 4S – stovka za 4 sekundy, výkon 390 kW (530 koní), dojezd až 407 km. Vyšší varianty jsou s tučným příplatkem. Za model Taycan Turbo dáte 4 160 000 Kč – stovka za 3,2 sekundy, výkon 500 kW (680 koní), dojezd až 450 km, resp. za nejvýkonnější model Taycan Turbo S pak dokonce částku 5 070 000 Kč – stovka za 2,8 sekundy, výkon 560 kW (761 koní), dojezd až 412 km.

Náš videotest

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články