Když Porsche před pár lety vstoupilo do světa elektromobility, vzbudilo značný rozruch. Ani ne tak z důvodu, že se k něčemu takovému německý výrobce sportovních aut vůbec odhodlal, protože dekádu nazpět o tom nechtěl vůbec slyšet, jako spíš proto, protože na některé věci má zkrátka svůj pohled. A ten je specifický i v otázce pohonného ústrojí.
Když tento aspekt pojmu velmi lapidárně, tak jistě budete souhlasit, že v zásadě na řízení elektromobilů není nic složitého. Jistě, mají sice volič, ale tím si jen vyberete, zda pojedete dopředu či dozadu a elektromotor „se podle toho točí“ jedním, nebo druhým směrem.
Na nějakou klasickou převodovku můžete zapomenout. Proč? Protože na rozdíl od klasických spalováků jsou elektromotory účinné v rámci širokého rozptylu otáček. A také zvládnou vysoký „krouťák“ i při nízkých otáčkách. Když už vyrazíte na cestu, odmyslíte si pár další detailů, přenesete se přes relativní ticho, nejspíš vás začne strašit dojezd. Ten je samozřejmě různý. Záleží na konkrétním elektromobilu stejně jako výši pořizovací ceny.
Čtěte také: U elektromobilu vám vystačí jediný pedál. Proč je to revoluční řešení?
Snaha o jeho maximalizaci není jen otázkou kapacity baterií, ale jedním z důležitých, ne-li nejdůležitějších faktorů je rekuperace brzdné energie, se kterou je přímo spjato tzv. ovládání jedním pedálem.
Vlastní vynucování se v závislosti na konkrétní značce nebo modelu různí, ale principiálně jde o to, že jakmile sundáte nohu z plynu, je mechanismus schopen elektromobil zpomalit nebo úplně zastavit, aniž by bylo třeba šlapat na brzdy.
Tento způsob však Porsche kritizuje. Server InsideEVs píše, že experti automobilky nepovažují takovýto způsob za dlouhodobě přínosný. Poukazují na to, že v běžném provozu se vyplatí nechat vůz tzv. plachtit než rekuperovat.
„Při jízdě setrvačností se elektromotor odpojí, sníží se aerodynamický odpor a spotřeba energie je naprosto minimální,“ říká Martin Reichenecker, senior manažer ve společnosti Porsche Engineering. Dále zdůraznil, že účinnější rekuperace, potažmo generování většího množství energie, automobilka naopak vidí ve spojení s provozními brzdami.
Když Porsche před pár lety vstoupilo do světa elektromobility, vzbudilo značný rozruch. Ani ne tak z důvodu, že se k něčemu takovému německý výrobce sportovních aut vůbec odhodlal, protože dekádu nazpět o tom nechtěl vůbec slyšet, jako spíš proto, protože na některé věci má zkrátka svůj pohled. A ten je specifický i v otázce pohonného ústrojí.
Když tento aspekt pojmu velmi lapidárně, tak jistě budete souhlasit, že v zásadě na řízení elektromobilů není nic složitého. Jistě, mají sice volič, ale tím si jen vyberete, zda pojedete dopředu či dozadu a elektromotor „se podle toho točí“ jedním, nebo druhým směrem.
Na nějakou klasickou převodovku můžete zapomenout. Proč? Protože na rozdíl od klasických spalováků jsou elektromotory účinné v rámci širokého rozptylu otáček. A také zvládnou vysoký „krouťák“ i při nízkých otáčkách. Když už vyrazíte na cestu, odmyslíte si pár další detailů, přenesete se přes relativní ticho, nejspíš vás začne strašit dojezd. Ten je samozřejmě různý. Záleží na konkrétním elektromobilu stejně jako výši pořizovací ceny.
Čtěte také: U elektromobilu vám vystačí jediný pedál. Proč je to revoluční řešení?
Snaha o jeho maximalizaci není jen otázkou kapacity baterií, ale jedním z důležitých, ne-li nejdůležitějších faktorů je rekuperace brzdné energie, se kterou je přímo spjato tzv. ovládání jedním pedálem.
Vlastní vynucování se v závislosti na konkrétní značce nebo modelu různí, ale principiálně jde o to, že jakmile sundáte nohu z plynu, je mechanismus schopen elektromobil zpomalit nebo úplně zastavit, aniž by bylo třeba šlapat na brzdy.
Tento způsob však Porsche kritizuje. Server InsideEVs píše, že experti automobilky nepovažují takovýto způsob za dlouhodobě přínosný. Poukazují na to, že v běžném provozu se vyplatí nechat vůz tzv. plachtit než rekuperovat.
„Při jízdě setrvačností se elektromotor odpojí, sníží se aerodynamický odpor a spotřeba energie je naprosto minimální,“ říká Martin Reichenecker, senior manažer ve společnosti Porsche Engineering. Dále zdůraznil, že účinnější rekuperace, potažmo generování většího množství energie, automobilka naopak vidí ve spojení s provozními brzdami.