U elektromobilu vám vystačí jediný pedál. Proč je to revoluční řešení?

  • Jednou z největších výhod elektromobilů je naprosto pohodlné řízení
  • Běžným řidičům postačí klidně i jediný pedál
  • O zbytek se postará rekuperace energie
Elektromobily by mohly mít v budoucnu jen jeden pedál

Elektromobily by mohly mít v budoucnu jen jeden pedál. Proč?

Po přečtení titulku si možná říkáte, jestli ji něco takového vůbec možné a zda vozy skutečně přijdou o další pedál pro ovládání vozidla a který by to měl být? Nebojte se, dokud budeme vozidla řídit sami, nejméně dva pedály najdete všude. Řeč je o velmi důležité součásti pro elektrický pohon vozidla, ať toho na elektřině závislého nebo i těch, kde elektromotor pomáhá spalovacímu motoru.

Rekuperace jako náhrada brzdového pedálu

Už vás nejspíš napadá o čem je řeč. Tou nedílnou součástí každého takového vozu je rekuperace brzdného účinku. Někdy se o ní hovoří i jako o zpětném chodu elektromotoru. V praxi se s takovým chováním setkáte v moment, kdy již nepotřebujete zrychlovat a sundáte nohu z plynového pedálu.

Dále záleží na nastavení chování vozu. Elektromobil se vždy snaží vracet energii do baterií při každém zpomalování vozidla. V tu chvíli dochází ke zmiňované rekuperaci. O technice rekuperace jsme ale psali v jiném článku. Dnes se zaměříme pouze na praktické využití.

Rekuperace je nedílnou součástí elektromobilů

Rekuperace je nedílnou součástí elektromobilů | foto: Volkswagen

Pracujte se sílou rekuperace

Ve výchozím stavu mívá vůz nastavenou střední míru účinku funkce. Při jízdě bez sešlápnutého plynu cítíte, jak vám vůz začíná zpomalovat. Tím nejen že vrací část energie do baterie, ale především působí jako brzda. A odtud pramení i název článku. Při silnějším nastavení účinku může rekuperace z většiny nahradit brzdový pedál. U mnoha vozidel dochází i k silnějšímu brzdnému projevu než při sešlápnutí brzdového pedálu.

Výrobci totiž počítají s velkým využitím rekuperace a do vozů i záměrně instalují slabší brzdové systémy. Ty mají spíše doplnit vlastnosti elektrického pohonu, nikoliv snížit brzdné schopnosti vozu. Nelekejte se tak, když vám budou brzdy ve voze připadat „vlažné“. O to více byste se měli zaměřit na nastavení a používání potenciálu elektromotoru. Jako příjemným bonusem bude i delší dojezd a nižší spotřeba energie.

Jak funguje rekuperace v elektromobilu?

Jak funguje rekuperace v elektromobilu? | foto: Volkswagen


Čtěte také: Co je to rekuperace, jak funguje a proč je u elektromobilu natolik důležitá?


Vstříc autonomnímu řízení

Spousta vozů umožňuje sílu rekuperace ovládat pádly pod volantem nebo přes tlačítka multifunkčního volantu. Podle aktuální potřeby tak můžete přizpůsobit míru přibrzdění vozu, aniž byste museli sešlápnout brzdový pedál. Brzdu sešlápnete až pro zastavení vozidla. Pokud navíc máte vůz vybavený cestovními asistenty, i o dobrzdění se může postarat vůz sám.

Mohl by tedy zůstat plynový pedál na podlaze vozu osamocený? Spousta řidičů si nedovede představit vůz bez spojkového pedálu a my hovoříme o úbytku dalšího. Do doby plně autonomní jízdy ale k něčemu takovému nejspíš nedojde a my můžeme dále klidně spát s vědomím, že řidiči stále budou mít možnost vůz bezpečně zastavit z vlastní vůle.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

U elektromobilu vám vystačí jediný pedál. Proč je to revoluční řešení?

  • Jednou z největších výhod elektromobilů je naprosto pohodlné řízení
  • Běžným řidičům postačí klidně i jediný pedál
  • O zbytek se postará rekuperace energie
Elektromobily by mohly mít v budoucnu jen jeden pedál

Elektromobily by mohly mít v budoucnu jen jeden pedál. Proč?

Po přečtení titulku si možná říkáte, jestli ji něco takového vůbec možné a zda vozy skutečně přijdou o další pedál pro ovládání vozidla a který by to měl být? Nebojte se, dokud budeme vozidla řídit sami, nejméně dva pedály najdete všude. Řeč je o velmi důležité součásti pro elektrický pohon vozidla, ať toho na elektřině závislého nebo i těch, kde elektromotor pomáhá spalovacímu motoru.

Rekuperace jako náhrada brzdového pedálu

Už vás nejspíš napadá o čem je řeč. Tou nedílnou součástí každého takového vozu je rekuperace brzdného účinku. Někdy se o ní hovoří i jako o zpětném chodu elektromotoru. V praxi se s takovým chováním setkáte v moment, kdy již nepotřebujete zrychlovat a sundáte nohu z plynového pedálu.

Dále záleží na nastavení chování vozu. Elektromobil se vždy snaží vracet energii do baterií při každém zpomalování vozidla. V tu chvíli dochází ke zmiňované rekuperaci. O technice rekuperace jsme ale psali v jiném článku. Dnes se zaměříme pouze na praktické využití.

Rekuperace je nedílnou součástí elektromobilů

Rekuperace je nedílnou součástí elektromobilů | foto: Volkswagen

Pracujte se sílou rekuperace

Ve výchozím stavu mívá vůz nastavenou střední míru účinku funkce. Při jízdě bez sešlápnutého plynu cítíte, jak vám vůz začíná zpomalovat. Tím nejen že vrací část energie do baterie, ale především působí jako brzda. A odtud pramení i název článku. Při silnějším nastavení účinku může rekuperace z většiny nahradit brzdový pedál. U mnoha vozidel dochází i k silnějšímu brzdnému projevu než při sešlápnutí brzdového pedálu.

Výrobci totiž počítají s velkým využitím rekuperace a do vozů i záměrně instalují slabší brzdové systémy. Ty mají spíše doplnit vlastnosti elektrického pohonu, nikoliv snížit brzdné schopnosti vozu. Nelekejte se tak, když vám budou brzdy ve voze připadat „vlažné“. O to více byste se měli zaměřit na nastavení a používání potenciálu elektromotoru. Jako příjemným bonusem bude i delší dojezd a nižší spotřeba energie.

Jak funguje rekuperace v elektromobilu?

Jak funguje rekuperace v elektromobilu? | foto: Volkswagen


Čtěte také: Co je to rekuperace, jak funguje a proč je u elektromobilu natolik důležitá?


Vstříc autonomnímu řízení

Spousta vozů umožňuje sílu rekuperace ovládat pádly pod volantem nebo přes tlačítka multifunkčního volantu. Podle aktuální potřeby tak můžete přizpůsobit míru přibrzdění vozu, aniž byste museli sešlápnout brzdový pedál. Brzdu sešlápnete až pro zastavení vozidla. Pokud navíc máte vůz vybavený cestovními asistenty, i o dobrzdění se může postarat vůz sám.

Mohl by tedy zůstat plynový pedál na podlaze vozu osamocený? Spousta řidičů si nedovede představit vůz bez spojkového pedálu a my hovoříme o úbytku dalšího. Do doby plně autonomní jízdy ale k něčemu takovému nejspíš nedojde a my můžeme dále klidně spát s vědomím, že řidiči stále budou mít možnost vůz bezpečně zastavit z vlastní vůle.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."