Totální havárie elektromobilu ještě nemusí znamenat jeho konec. Přesvědčil se o tom například automechanik Max z kanadského Vancouveru, jehož zcela zničená Tesla Model Y Performance se jako zázrakem reinkarnovala na válkou sužované Ukrajině. Případ Maxovy Tesly přitom není neobvyklý, většina repasovaných elektromobilů na Ukrajině pochází ze Severní Ameriky a mnoho z nich bylo dovezeno ve značně poškozeném stavu.
Přestože na Ukrajině prodává nová elektrická vozidla jen málo automobilek, mezi nově registrovanými vozy dnes tvoří 9 %. Jejich podíl je tak přibližně stejný jako ve Spojených státech a téměř dvojnásobný proti Polsku nebo České republice. Podle dostupných dat byla v roce 2021 mezi třemi hlavními destinacemi pro ojetá americká auta odeslaná do zahraničí, hned za Nigérií a Spojenými arabskými emiráty.
Ukrajinští automechanici si přitom troufnou i na těžce poškozené vozy, které americké a kanadské opravny a pojišťovny považují za nebezpečnější a obtížněji opravitelné. Jedním z nich je i Ivan Malachovskyj, jehož firma, kterou založil před pěti lety ve východoukrajinském Dnipru, opraví ročně kolem 100 vozidel Tesla. Právě Tesla se stala mezi ukrajinskými opravci vraků velice oblíbená i proto, že její údržba je levná.
„Máme problémy ve svých životech a dokážeme je vyřešit, ať jde o baterii, anebo invazi. Elektrická auta, baterie pro elektromobily, to není problém,“ říká Malachovskyj. Ani v případech, že už jsou elektromobily neopravitelné, nepřichází nazmar. Velké baterie z elektrických aut mohou po rozebrání ještě posloužit k pohonu elektrických skútrů nebo dokonce vojenských dronů.
Čtěte také: Řidič Tesly přechytračil teroristy, kteří se ho střelbou snažili zastavit
Podle údajů ukrajinské výzkumné skupiny Automotive Market Research Institute se počet elektromobilů na ukrajinských silnicích zdvojnásobil. Probíhající válečný konflikt místo toho, aby tento trend přinejmenším zbrzdil, ho ještě naopak posílil.
Válka totiž zdražila pohonné hmoty, takže se elektrické vozy staly atraktivnějším. Podle Volodymyra Ivanova ze společnosti Nissan Motor Ukrajina v současnosti existuje v zemi přibližně 11 tisíc veřejných nabíjecích stanic. To je více, než má americký stát New York a dvakrát víc než sousední Polsko. „Jeden vtip praví, že všichni chudáci jezdí v elektromobilech a všichni boháči v benzinových autech,“ komentoval současný stav Malachovskyj.
Totální havárie elektromobilu ještě nemusí znamenat jeho konec. Přesvědčil se o tom například automechanik Max z kanadského Vancouveru, jehož zcela zničená Tesla Model Y Performance se jako zázrakem reinkarnovala na válkou sužované Ukrajině. Případ Maxovy Tesly přitom není neobvyklý, většina repasovaných elektromobilů na Ukrajině pochází ze Severní Ameriky a mnoho z nich bylo dovezeno ve značně poškozeném stavu.
Přestože na Ukrajině prodává nová elektrická vozidla jen málo automobilek, mezi nově registrovanými vozy dnes tvoří 9 %. Jejich podíl je tak přibližně stejný jako ve Spojených státech a téměř dvojnásobný proti Polsku nebo České republice. Podle dostupných dat byla v roce 2021 mezi třemi hlavními destinacemi pro ojetá americká auta odeslaná do zahraničí, hned za Nigérií a Spojenými arabskými emiráty.
Ukrajinští automechanici si přitom troufnou i na těžce poškozené vozy, které americké a kanadské opravny a pojišťovny považují za nebezpečnější a obtížněji opravitelné. Jedním z nich je i Ivan Malachovskyj, jehož firma, kterou založil před pěti lety ve východoukrajinském Dnipru, opraví ročně kolem 100 vozidel Tesla. Právě Tesla se stala mezi ukrajinskými opravci vraků velice oblíbená i proto, že její údržba je levná.
„Máme problémy ve svých životech a dokážeme je vyřešit, ať jde o baterii, anebo invazi. Elektrická auta, baterie pro elektromobily, to není problém,“ říká Malachovskyj. Ani v případech, že už jsou elektromobily neopravitelné, nepřichází nazmar. Velké baterie z elektrických aut mohou po rozebrání ještě posloužit k pohonu elektrických skútrů nebo dokonce vojenských dronů.
Čtěte také: Řidič Tesly přechytračil teroristy, kteří se ho střelbou snažili zastavit
Podle údajů ukrajinské výzkumné skupiny Automotive Market Research Institute se počet elektromobilů na ukrajinských silnicích zdvojnásobil. Probíhající válečný konflikt místo toho, aby tento trend přinejmenším zbrzdil, ho ještě naopak posílil.
Válka totiž zdražila pohonné hmoty, takže se elektrické vozy staly atraktivnějším. Podle Volodymyra Ivanova ze společnosti Nissan Motor Ukrajina v současnosti existuje v zemi přibližně 11 tisíc veřejných nabíjecích stanic. To je více, než má americký stát New York a dvakrát víc než sousední Polsko. „Jeden vtip praví, že všichni chudáci jezdí v elektromobilech a všichni boháči v benzinových autech,“ komentoval současný stav Malachovskyj.