Německý Opel pod křídly francouzského PSA (resp. nově už koncernu Stellantis – pozn. redakce) v posledních letech pořádně rozkvétá. Pokud se podíváme na jeho nejnovější model Mokka, můžeme to brát jako takové potvrzení. „Méně šedi, více Mokka“ je slogan, který přesně vystihuje nejen nový stylový crossover, ale rovnou celou automobilku.
Nový Opel Mokka přichází poprvé jako elektromobil, ale zůstává i ve spalovacích variantách. Díky výrazným barvám a krásné kombinace s černou střechou zase dokáže ulovit zákazníky, kteří mohou ohrnovat nos nad usedlou Corsou. Je to tedy trefa do černého a může výrobce očekávat slibné zítřky?
Konstrukce | crossover, rozměry: 4150 × 1750 × 1525 mm, hmotnost: 1550 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon předních kol |
Výkon | výkon elektromotoru 100 kW, točivý moment 260 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 100 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 12-25 kWh/100 km, dojezd až 322 km dle WLTP |
Cena | od 859 990 Kč |
Pokud jsem u prvního elektromobilu od Opelu říkal, že působí opravdu až hodně konzervativně a usedle, což zajisté může být pro mnohé zákazníky výhodou, pak u nového crossoveru Mokka-e musím říct přesný opak. Tohle je prostě frajer, který se toho nebojí. Jen se podívejte na ty šaty, kterými zaujme na kilometry daleko.
Teď ale trochu té poetičnosti ubereme, protože elektrická Mokka vlastně staví na stejných základech jako sesterská Corsa-e. Ano, vůz je postavený na platformě e-CMP, od které už člověk jezdící s francouzskými elektromobily předem ví, co přesně čekat. A co rozhodně nečekejte, je brutální odvaz, ale o tom až v další kapitole.
Každopádně Opel Mokka-e je takový stylový crossover do města, který se už na první pohled jasně odlišuje od konkurence. Má výraznou masku s předními světlomety celkem minimalistického tvaru, ale na důležitosti a ostrosti pak vozu přidává jeho celkový tvar s výraznou kapotou a muskulaturními detaily.
Zvenku vypadá elektrická Mokka větší, než je tomu uvnitř. Crossover totiž není SUV a na celkové prostornosti je to znát, ať už sedíte za volantem nebo na zadních sedadlech. Nicméně můj menší vzrůst byl v tomto případě výhodou a pokud také nejste klasický Evropan, není co řešit. Stylový elektromobil stejně cílí spíše na mladší lidi a ti už si s tím nějak poradí.
Co mi ale lezlo na nervy, je ne příliš intuitivní otevírání zavazadlového prostoru. Musíte totiž stisknout tlačítko schované až hodně dole pod kufrem, kde byste to nejspíš ani nečekali. Bezpečnostní experti by možná dali za tohle řešení deset z deseti, ale praktičnost zde brečí. Za objem 310 litrů, resp. 1060 litrů po sklopení zadních sedaček se pak Opel nemusí vůbec stydět.
Interiér je mnohem modernější, než u sesterské Corsy-e. Výrazná palubní deska má krásně zabudovaný dotykový displej natočený k řidiči a elegantně na oko spojený s digitálním displejem, který máte za volantem. Ten je mimochodem stále stejně dobrý a zde si designéři odpustili nějaké předělávky, což můžu jedině pochválit.
Pokud jde o sedačky, tak ty působí celkem pohodlně i po delší cestě, nicméně pro městské auto zřejmě člověk nebude mít příliš velké nároky, aby byl v tomto ohledu jakkoliv zklamaný. Naopak co jsem hodně ocenil, je miliarda tlačítek a velmi jednoduché ovládání prakticky všeho, co kolem řidiče vidíte. Prostě německá značka v tomhle směru ukazuje svou sílu.
Co se skrývá pod kapotou elektrické Mokky, není vůbec překvapení. Skoro to může vypadat, jako by inženýři dostali dovolenou a Opel využil pouze designéry ke změnám vizáže, nikoliv pohonného ústrojí. Ale proč ne. Kromě vyššího posezu za volantem Mokka-e, modernějšího interiéru a více do pohodlna naladěného podvozku si skoro nemáte šanci všimnout změny oproti elektrické Corse. A pro většinu lidí to nejspíše bude dobrá zpráva.
Stylový elektromobil od Opelu je přesně dělaný pro ty, kteří přecházejí z konvenčního auta. Po každém nasednutí za volant máte nastavený klasický režim, který není režimem raketa, a musíte si v případě potřeby dodatečně přes tlačítko zapínat režim zvýšené rekuperace, jinak vám auto po sundání nohy z pedálu akcelerace spíše plachtí než brzdí. Pro jednopedálovou jízdu bych si dokázal představit o něco silnější režim B, ale s trochou předvídání dokážete i s Mokkou ušetřit práci tam pod volantem.
Pokud jde o jízdní režimy, tak k dispozici je kromě klasického režimu normal ještě režim sport a eco. Ostřejší jízdu však čekejte pouze ve městě, kde na semaforech úplně s přehledem předjedete 99% aut a budete králem silnic. S vyšší rychlostí už ale elektrickému Opelu trochu dochází dech a výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekund s tím, že maximálka končí u 150 km/h. Hlavně ale nečekejte okamžité zrychlení a zaražení do sedaček jako u Tesly, to tady prostě nenajdete a pro zákazníky přecházející ze spalováků je to možná jedině dobře. U čistokrevného elektromobilu bychom si ale příště přáli přidat možnosti a ať si každý sám vybere.
Kolik ujede Opel Mokka-e na jedno plné nabití? Předně je potřeba říct, že elektromobil má 50kWh baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh, což je takový velmi služný střed, se kterým vystačíte nejen pro jízdu po městě, ale klidně i po celé republice. Výrobce udává dojezd až 322 km dle WLTP, nicméně realita je jednak o něco více řekněme při zemi a hlavně se velmi liší podle jízdního režimu i toho, jestli jezdíte po městě nebo po dálnici.
V mém případě jsem dosahoval dojezdu mezi 150 až 300 kilometry, přičemž s lehkou nohou a předvídáním bych zvládl nejméně o 10 % více. Nejvyšší byla samozřejmě spotřeba po dálnici, kde jsem při jízdě kolem horních limitů dosahoval kolem 25 kWh/100 km. Po okreskách šla spotřeba na méně než 20 kWh/100 km a po městě pak dokonce jen mezi 12-15 kWh/100 km. Velmi praktické je pak rychlonabíjení s výkonem až 100 kW, kdy za 30 minut dobijete Mokku na 80 % kapacity.
Nicméně reálně budete po Česku nejspíše nabíjet na běžnějších veřejných 50kW rychlonabíječkách, kde si počkáte něco mezi 45 až 55 minutami. A v případě potřeby nabít elektromobil na 100 % pak něco kolem 1,5 hodiny. Ale pokud budete nabíjet tak, jak statisticky nabíjí nejvíce majitelů elektromobilů, tedy doma ze zásuvky či wallboxu, pak se dostanete na nabití vozu přes noc. Opel nabízí praktickou třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, což se může kolikrát hodit i na cestách v případě obsazenosti rychlonabíječek.
Opel Mokka-e je elektromobil, který není jen elektromobilem, ale takovým krásným můstkem mezi spalováky a právě čistými auty do zásuvky. Jednak si každý může v případě jedné karoserie vybrat, zda preferuje elektrický nebo spalovací pohon, což je velké plus, tak také oceňuji, že se chová v mnoha ohledech jako klasické konvenční auto a ne úplně jinak jako čistokrevný elektromobil. Pro někoho to jistě bude velké plus, pro někoho samozřejmě mínus.
Každopádně co se nedá elektrickému Opelu vytknout, je stylový design a fakt, že za tímhle autem se každý otočí, protože je to něco naprosto jiného než všechny ostatní auta na trhu. Jízdní vlastnosti jsou již ověřené ze sesterského modelu Corsa-e, který jsem už v loňském roce pochvaloval za celkový dojem během klasického testu, a pokud k tomu přičtu další disciplíny a minimum nedostatků, tak zákazníci jistě nebudou litovat. I s ohledem na cenu, která je až překvapivě příznivá.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
stylový design | pouze jeden stupeň rekuperace |
jízdní vlastnosti | |
infotainment | |
ovládání přes mobilní aplikaci | |
100kW rychlonabíjení | |
bezpečnostní asistenti |
Německý Opel pod křídly francouzského PSA (resp. nově už koncernu Stellantis – pozn. redakce) v posledních letech pořádně rozkvétá. Pokud se podíváme na jeho nejnovější model Mokka, můžeme to brát jako takové potvrzení. „Méně šedi, více Mokka“ je slogan, který přesně vystihuje nejen nový stylový crossover, ale rovnou celou automobilku.
Nový Opel Mokka přichází poprvé jako elektromobil, ale zůstává i ve spalovacích variantách. Díky výrazným barvám a krásné kombinace s černou střechou zase dokáže ulovit zákazníky, kteří mohou ohrnovat nos nad usedlou Corsou. Je to tedy trefa do černého a může výrobce očekávat slibné zítřky?
Konstrukce | crossover, rozměry: 4150 × 1750 × 1525 mm, hmotnost: 1550 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon předních kol |
Výkon | výkon elektromotoru 100 kW, točivý moment 260 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 50 kWh (využitelných 45 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 100 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 12-25 kWh/100 km, dojezd až 322 km dle WLTP |
Cena | od 859 990 Kč |
Pokud jsem u prvního elektromobilu od Opelu říkal, že působí opravdu až hodně konzervativně a usedle, což zajisté může být pro mnohé zákazníky výhodou, pak u nového crossoveru Mokka-e musím říct přesný opak. Tohle je prostě frajer, který se toho nebojí. Jen se podívejte na ty šaty, kterými zaujme na kilometry daleko.
Teď ale trochu té poetičnosti ubereme, protože elektrická Mokka vlastně staví na stejných základech jako sesterská Corsa-e. Ano, vůz je postavený na platformě e-CMP, od které už člověk jezdící s francouzskými elektromobily předem ví, co přesně čekat. A co rozhodně nečekejte, je brutální odvaz, ale o tom až v další kapitole.
Každopádně Opel Mokka-e je takový stylový crossover do města, který se už na první pohled jasně odlišuje od konkurence. Má výraznou masku s předními světlomety celkem minimalistického tvaru, ale na důležitosti a ostrosti pak vozu přidává jeho celkový tvar s výraznou kapotou a muskulaturními detaily.
Zvenku vypadá elektrická Mokka větší, než je tomu uvnitř. Crossover totiž není SUV a na celkové prostornosti je to znát, ať už sedíte za volantem nebo na zadních sedadlech. Nicméně můj menší vzrůst byl v tomto případě výhodou a pokud také nejste klasický Evropan, není co řešit. Stylový elektromobil stejně cílí spíše na mladší lidi a ti už si s tím nějak poradí.
Co mi ale lezlo na nervy, je ne příliš intuitivní otevírání zavazadlového prostoru. Musíte totiž stisknout tlačítko schované až hodně dole pod kufrem, kde byste to nejspíš ani nečekali. Bezpečnostní experti by možná dali za tohle řešení deset z deseti, ale praktičnost zde brečí. Za objem 310 litrů, resp. 1060 litrů po sklopení zadních sedaček se pak Opel nemusí vůbec stydět.
Interiér je mnohem modernější, než u sesterské Corsy-e. Výrazná palubní deska má krásně zabudovaný dotykový displej natočený k řidiči a elegantně na oko spojený s digitálním displejem, který máte za volantem. Ten je mimochodem stále stejně dobrý a zde si designéři odpustili nějaké předělávky, což můžu jedině pochválit.
Pokud jde o sedačky, tak ty působí celkem pohodlně i po delší cestě, nicméně pro městské auto zřejmě člověk nebude mít příliš velké nároky, aby byl v tomto ohledu jakkoliv zklamaný. Naopak co jsem hodně ocenil, je miliarda tlačítek a velmi jednoduché ovládání prakticky všeho, co kolem řidiče vidíte. Prostě německá značka v tomhle směru ukazuje svou sílu.
Co se skrývá pod kapotou elektrické Mokky, není vůbec překvapení. Skoro to může vypadat, jako by inženýři dostali dovolenou a Opel využil pouze designéry ke změnám vizáže, nikoliv pohonného ústrojí. Ale proč ne. Kromě vyššího posezu za volantem Mokka-e, modernějšího interiéru a více do pohodlna naladěného podvozku si skoro nemáte šanci všimnout změny oproti elektrické Corse. A pro většinu lidí to nejspíše bude dobrá zpráva.
Stylový elektromobil od Opelu je přesně dělaný pro ty, kteří přecházejí z konvenčního auta. Po každém nasednutí za volant máte nastavený klasický režim, který není režimem raketa, a musíte si v případě potřeby dodatečně přes tlačítko zapínat režim zvýšené rekuperace, jinak vám auto po sundání nohy z pedálu akcelerace spíše plachtí než brzdí. Pro jednopedálovou jízdu bych si dokázal představit o něco silnější režim B, ale s trochou předvídání dokážete i s Mokkou ušetřit práci tam pod volantem.
Pokud jde o jízdní režimy, tak k dispozici je kromě klasického režimu normal ještě režim sport a eco. Ostřejší jízdu však čekejte pouze ve městě, kde na semaforech úplně s přehledem předjedete 99% aut a budete králem silnic. S vyšší rychlostí už ale elektrickému Opelu trochu dochází dech a výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekund s tím, že maximálka končí u 150 km/h. Hlavně ale nečekejte okamžité zrychlení a zaražení do sedaček jako u Tesly, to tady prostě nenajdete a pro zákazníky přecházející ze spalováků je to možná jedině dobře. U čistokrevného elektromobilu bychom si ale příště přáli přidat možnosti a ať si každý sám vybere.
Kolik ujede Opel Mokka-e na jedno plné nabití? Předně je potřeba říct, že elektromobil má 50kWh baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh, což je takový velmi služný střed, se kterým vystačíte nejen pro jízdu po městě, ale klidně i po celé republice. Výrobce udává dojezd až 322 km dle WLTP, nicméně realita je jednak o něco více řekněme při zemi a hlavně se velmi liší podle jízdního režimu i toho, jestli jezdíte po městě nebo po dálnici.
V mém případě jsem dosahoval dojezdu mezi 150 až 300 kilometry, přičemž s lehkou nohou a předvídáním bych zvládl nejméně o 10 % více. Nejvyšší byla samozřejmě spotřeba po dálnici, kde jsem při jízdě kolem horních limitů dosahoval kolem 25 kWh/100 km. Po okreskách šla spotřeba na méně než 20 kWh/100 km a po městě pak dokonce jen mezi 12-15 kWh/100 km. Velmi praktické je pak rychlonabíjení s výkonem až 100 kW, kdy za 30 minut dobijete Mokku na 80 % kapacity.
Nicméně reálně budete po Česku nejspíše nabíjet na běžnějších veřejných 50kW rychlonabíječkách, kde si počkáte něco mezi 45 až 55 minutami. A v případě potřeby nabít elektromobil na 100 % pak něco kolem 1,5 hodiny. Ale pokud budete nabíjet tak, jak statisticky nabíjí nejvíce majitelů elektromobilů, tedy doma ze zásuvky či wallboxu, pak se dostanete na nabití vozu přes noc. Opel nabízí praktickou třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, což se může kolikrát hodit i na cestách v případě obsazenosti rychlonabíječek.
Opel Mokka-e je elektromobil, který není jen elektromobilem, ale takovým krásným můstkem mezi spalováky a právě čistými auty do zásuvky. Jednak si každý může v případě jedné karoserie vybrat, zda preferuje elektrický nebo spalovací pohon, což je velké plus, tak také oceňuji, že se chová v mnoha ohledech jako klasické konvenční auto a ne úplně jinak jako čistokrevný elektromobil. Pro někoho to jistě bude velké plus, pro někoho samozřejmě mínus.
Každopádně co se nedá elektrickému Opelu vytknout, je stylový design a fakt, že za tímhle autem se každý otočí, protože je to něco naprosto jiného než všechny ostatní auta na trhu. Jízdní vlastnosti jsou již ověřené ze sesterského modelu Corsa-e, který jsem už v loňském roce pochvaloval za celkový dojem během klasického testu, a pokud k tomu přičtu další disciplíny a minimum nedostatků, tak zákazníci jistě nebudou litovat. I s ohledem na cenu, která je až překvapivě příznivá.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
stylový design | pouze jeden stupeň rekuperace |
jízdní vlastnosti | |
infotainment | |
ovládání přes mobilní aplikaci | |
100kW rychlonabíjení | |
bezpečnostní asistenti |