Přechod na čistou elektromobilitu bude stát Japonsko miliony pracovních míst. Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, nikoli vnitřní spalování, tvrdí Akio Toyoda. Generální ředitel společnosti, který je rovněž předsedou japonské asociace automobilek, není spokojen s tlakem japonské vlády na výrobu elektromobilů, primárně zaměřeným na uhlíkovou neutralitu.
Výkonný ředitel uvedl, že přechod na stoprocentní výrobu čistě elektrických vozidel by mohl Japonsko do roku 2030 stát 5,5 milionu pracovních míst a 8milionový pokles výroby vozidel. Na pravidelném setkání Japonské asociace výrobců automobilů (JAMA), kde se k němu připojili špičkoví představitelé společností Honda, Yamaha a Isuzu, Toyoda varoval, že příliš horlivé ekologické cíle inspirované Evropou a prosazované japonskými úřady, jsou neudržitelné.
Vláda si klade za cíl snížit emise japonských skleníkových plynů do roku 2030 a dosáhnout čisté uhlíkové neutrality do roku 2050 tím, že přejde na čistě elektrickou energii. Náhlý přechod na elektromobilitu by prý mohl podkopat japonskou průmyslovou základnu, a proto místo toho navrhuje Toyoda širší přístup ke snižování uhlíku.
Čtěte také: Toyota začíná hlasitě kritizovat autonomní vozy. Nechtěla by rovnou do pravěku?
“Japonsko je zemí závislou na exportu. Uhlíková neutralita se tedy v Japonsku rovná problému zaměstnanosti. Někteří politici říkají, že musíme proměnit všechna auta v elektromobily nebo že je náš průmysl zastaralý. Ale já si to nemyslím. Abychom ochránili zaměstnání a životy Japonců, domnívám se, že je nutné sladit naši budoucnost s dosavadním úsilím”. Toyoda také citoval prognózy, které předpokládají, že do roku 2030 budou domácí závody stále vyrábět 8 milionů vozidel ročně vybavených spalovacími motory, včetně hybridů a plug-in hybridů.
“Jakmile budou tato vozidla zakázána, tak budou mít automobilky velký problém,” řekl Toyoda a nechává na japonské společnosti těžké rozhodnutí – buď poslat výrobu takových vozidel do zámoří, nebo ji úplně ukončit. To znamená, že by došlo ke ztrátě výroby více než 8 milionů kusů vozidel a automobilový průmysl by mohl riskovat ztrátu většiny 5,5 milionu pracovních míst. “Budeme-li tvrdit, že nepřítelem jsou spalovací motory, nebyli bychom schopni vyrobit téměř žádná vozidla,” dodává.
Pokud jde o možnost řešení situace, Akio Toyoda tvrdí, že cesta k uhlíkové neutralitě by měla být přizpůsobena podmínkám každé země. Přesněji řečeno, měla by existovat větší svoboda v tom, jaké technologie se tam používají, pokud je cíl stejný. “Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, nikoli vnitřní spalování. Ke snížení emisí oxidu uhličitého je nutné mít praktické a udržitelné iniciativy, které budou v souladu s různými situacemi v různých zemích a regionech.”
Není překvapením, že Toyoda říká, že hybridní vozidla stále významně přispívají k uhlíkové neutralitě, přestože jsou vybavena spalovacími motory. Je to proto, že hybridy jsou cenově dostupnější než elektromobily a mohou proniknout na trhy, kde nabíjecí infrastruktura neexistuje. Díky technickým vylepšením jsou hybridy každoročně čistší. Současně mohou být použity pro přechod k elektromobilům a nulovým emisím, což pomáhá snížit dopad na dodavatele dílů pro motory a převodovky.
Přechod na čistou elektromobilitu bude stát Japonsko miliony pracovních míst. Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, nikoli vnitřní spalování, tvrdí Akio Toyoda. Generální ředitel společnosti, který je rovněž předsedou japonské asociace automobilek, není spokojen s tlakem japonské vlády na výrobu elektromobilů, primárně zaměřeným na uhlíkovou neutralitu.
Výkonný ředitel uvedl, že přechod na stoprocentní výrobu čistě elektrických vozidel by mohl Japonsko do roku 2030 stát 5,5 milionu pracovních míst a 8milionový pokles výroby vozidel. Na pravidelném setkání Japonské asociace výrobců automobilů (JAMA), kde se k němu připojili špičkoví představitelé společností Honda, Yamaha a Isuzu, Toyoda varoval, že příliš horlivé ekologické cíle inspirované Evropou a prosazované japonskými úřady, jsou neudržitelné.
Vláda si klade za cíl snížit emise japonských skleníkových plynů do roku 2030 a dosáhnout čisté uhlíkové neutrality do roku 2050 tím, že přejde na čistě elektrickou energii. Náhlý přechod na elektromobilitu by prý mohl podkopat japonskou průmyslovou základnu, a proto místo toho navrhuje Toyoda širší přístup ke snižování uhlíku.
Čtěte také: Toyota začíná hlasitě kritizovat autonomní vozy. Nechtěla by rovnou do pravěku?
“Japonsko je zemí závislou na exportu. Uhlíková neutralita se tedy v Japonsku rovná problému zaměstnanosti. Někteří politici říkají, že musíme proměnit všechna auta v elektromobily nebo že je náš průmysl zastaralý. Ale já si to nemyslím. Abychom ochránili zaměstnání a životy Japonců, domnívám se, že je nutné sladit naši budoucnost s dosavadním úsilím”. Toyoda také citoval prognózy, které předpokládají, že do roku 2030 budou domácí závody stále vyrábět 8 milionů vozidel ročně vybavených spalovacími motory, včetně hybridů a plug-in hybridů.
“Jakmile budou tato vozidla zakázána, tak budou mít automobilky velký problém,” řekl Toyoda a nechává na japonské společnosti těžké rozhodnutí – buď poslat výrobu takových vozidel do zámoří, nebo ji úplně ukončit. To znamená, že by došlo ke ztrátě výroby více než 8 milionů kusů vozidel a automobilový průmysl by mohl riskovat ztrátu většiny 5,5 milionu pracovních míst. “Budeme-li tvrdit, že nepřítelem jsou spalovací motory, nebyli bychom schopni vyrobit téměř žádná vozidla,” dodává.
Pokud jde o možnost řešení situace, Akio Toyoda tvrdí, že cesta k uhlíkové neutralitě by měla být přizpůsobena podmínkám každé země. Přesněji řečeno, měla by existovat větší svoboda v tom, jaké technologie se tam používají, pokud je cíl stejný. “Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, nikoli vnitřní spalování. Ke snížení emisí oxidu uhličitého je nutné mít praktické a udržitelné iniciativy, které budou v souladu s různými situacemi v různých zemích a regionech.”
Není překvapením, že Toyoda říká, že hybridní vozidla stále významně přispívají k uhlíkové neutralitě, přestože jsou vybavena spalovacími motory. Je to proto, že hybridy jsou cenově dostupnější než elektromobily a mohou proniknout na trhy, kde nabíjecí infrastruktura neexistuje. Díky technickým vylepšením jsou hybridy každoročně čistší. Současně mohou být použity pro přechod k elektromobilům a nulovým emisím, což pomáhá snížit dopad na dodavatele dílů pro motory a převodovky.