Evropský parlament přijal nový návrh pravidel pro strategickou výstavbu nabíjecí a vodíkové infrastruktury. Jde o další krok blížící se legislativní změny vstříc elektromobilitě a alternativním pohonům.
První debaty o zavedení strategických pokynů k výstavbě nabíjecích sítí došlo v Evropském parlamentu v březnu letošního roku. Návrh byl nyní přijat bez dalších změn a úprav. V jeho prospěch hlasovalo 514 poslanců, proti návrhu se vyjádřilo 52 a 74 se hlasování nezúčastnilo.
Dohoda EU specifikuje, že osobní elektromobily musí mít k dispozici veřejnou nabíjecí stanici každých 60 kilometrů podél hlavních státních i mezinárodních dopravních tahů standardu TEN-T. Nabídnout musí nabíjecí výkon 400 kW a funkční musí být do roku 2024.
Další navýšení výkonu o 50 % má pak nabrat účinnost o 4 roky později v roce 2028. Autobusy a nákladní vozy mají rozestup stanic navýšený na každých 120 km. Do roku 2028 musí být vystavěny alespoň na polovině TEN-T tahů. Jejich výkon se bude pohybovat mezi 1 400 a 2 800 kW, podle typu velikosti a významnosti dopravní tepny.
Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?
Do roku 2031 pak musí členské státy zajistit i dostatečnou tankovací infrastrukturu pro vodíkový pohon. Čerpací stanice musí být umístěné nejvýše 200 km od sebe. První návrh na hustotu umístění dobíjecích stanic předložila komise ke čtení v říjnu loňského roku. Podmínkou navíc je, že se musí jednat o lokalitu s více nabíjecími body. Nelze tedy návrh obejít výstavbou pouze jednoho stojanu.
Otázkou byly i platební možnosti. Nabíjecí stanice budou povinně přijímat rychlé bezkontaktní platby bez nutnosti registrace a použití předplatného. Na displejích musí být vyznačena cena za kW nebo za minutu nabíjení. Součástí má být i databáze všech dostupných stanic jak pro nabíjení tak pro tankování alternativních paliv a jejich cena, obsazenost a dostupnost. Tato aplikace by měla být spuštěna nejpozději do roku 2027.
Evropský parlament přijal nový návrh pravidel pro strategickou výstavbu nabíjecí a vodíkové infrastruktury. Jde o další krok blížící se legislativní změny vstříc elektromobilitě a alternativním pohonům.
První debaty o zavedení strategických pokynů k výstavbě nabíjecích sítí došlo v Evropském parlamentu v březnu letošního roku. Návrh byl nyní přijat bez dalších změn a úprav. V jeho prospěch hlasovalo 514 poslanců, proti návrhu se vyjádřilo 52 a 74 se hlasování nezúčastnilo.
Dohoda EU specifikuje, že osobní elektromobily musí mít k dispozici veřejnou nabíjecí stanici každých 60 kilometrů podél hlavních státních i mezinárodních dopravních tahů standardu TEN-T. Nabídnout musí nabíjecí výkon 400 kW a funkční musí být do roku 2024.
Další navýšení výkonu o 50 % má pak nabrat účinnost o 4 roky později v roce 2028. Autobusy a nákladní vozy mají rozestup stanic navýšený na každých 120 km. Do roku 2028 musí být vystavěny alespoň na polovině TEN-T tahů. Jejich výkon se bude pohybovat mezi 1 400 a 2 800 kW, podle typu velikosti a významnosti dopravní tepny.
Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?
Do roku 2031 pak musí členské státy zajistit i dostatečnou tankovací infrastrukturu pro vodíkový pohon. Čerpací stanice musí být umístěné nejvýše 200 km od sebe. První návrh na hustotu umístění dobíjecích stanic předložila komise ke čtení v říjnu loňského roku. Podmínkou navíc je, že se musí jednat o lokalitu s více nabíjecími body. Nelze tedy návrh obejít výstavbou pouze jednoho stojanu.
Otázkou byly i platební možnosti. Nabíjecí stanice budou povinně přijímat rychlé bezkontaktní platby bez nutnosti registrace a použití předplatného. Na displejích musí být vyznačena cena za kW nebo za minutu nabíjení. Součástí má být i databáze všech dostupných stanic jak pro nabíjení tak pro tankování alternativních paliv a jejich cena, obsazenost a dostupnost. Tato aplikace by měla být spuštěna nejpozději do roku 2027.