Nová směrnice v EU odstartuje elektromobilovou revoluci. Co poslanci vymysleli?

  • Počet veřejných nabíjecích stanic v EU se má výrazně navýšit
  • Nabíjet elektrická auta bude možné téměř na každém kilometru
  • V zahraničí bude jednodušší za nabíjení platit kartou bez předplatného
Evropská unie si posvítí na ekologické lži automobilek

Evropská unie nastavuje nová pravidla pro výstavbu veřejných nabíjecích stanic, ilustrační

Evropský parlament přijal nový návrh pravidel pro strategickou výstavbu nabíjecí a vodíkové infrastruktury. Jde o další krok blížící se legislativní změny vstříc elektromobilitě a alternativním pohonům.

EU chce nabíječky každých 60 kilometrů

První debaty o zavedení strategických pokynů k výstavbě nabíjecích sítí došlo v Evropském parlamentu v březnu letošního roku. Návrh byl nyní přijat bez dalších změn a úprav. V jeho prospěch hlasovalo 514 poslanců, proti návrhu se vyjádřilo 52 a 74 se hlasování nezúčastnilo.

Dohoda EU specifikuje, že osobní elektromobily musí mít k dispozici veřejnou nabíjecí stanici každých 60 kilometrů podél hlavních státních i mezinárodních dopravních tahů standardu TEN-T. Nabídnout musí nabíjecí výkon 400 kW a funkční musí být do roku 2024.

Další navýšení výkonu o 50 % má pak nabrat účinnost o 4 roky později v roce 2028. Autobusy a nákladní vozy mají rozestup stanic navýšený na každých 120 km. Do roku 2028 musí být vystavěny alespoň na polovině TEN-T tahů. Jejich výkon se bude pohybovat mezi 1 400 a 2 800 kW, podle typu velikosti a významnosti dopravní tepny.

Rychlonabíjecí stanice E-pit

Nabíjecí hub u hlavního tahu, ilustrační


Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?


Vodík je stále ve hře

Do roku 2031 pak musí členské státy zajistit i dostatečnou tankovací infrastrukturu pro vodíkový pohon. Čerpací stanice musí být umístěné nejvýše 200 km od sebe. První návrh na hustotu umístění dobíjecích stanic předložila komise ke čtení v říjnu loňského roku. Podmínkou navíc je, že se musí jednat o lokalitu s více nabíjecími body. Nelze tedy návrh obejít výstavbou pouze jednoho stojanu.

Zjednodušení plateb v zahraničí

Otázkou byly i platební možnosti. Nabíjecí stanice budou povinně přijímat rychlé bezkontaktní platby bez nutnosti registrace a použití předplatného. Na displejích musí být vyznačena cena za kW nebo za minutu nabíjení. Součástí má být i databáze všech dostupných stanic jak pro nabíjení tak pro tankování alternativních paliv a jejich cena, obsazenost a dostupnost. Tato aplikace by měla být spuštěna nejpozději do roku 2027.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nová směrnice v EU odstartuje elektromobilovou revoluci. Co poslanci vymysleli?

  • Počet veřejných nabíjecích stanic v EU se má výrazně navýšit
  • Nabíjet elektrická auta bude možné téměř na každém kilometru
  • V zahraničí bude jednodušší za nabíjení platit kartou bez předplatného
Evropská unie si posvítí na ekologické lži automobilek

Evropská unie nastavuje nová pravidla pro výstavbu veřejných nabíjecích stanic, ilustrační

Evropský parlament přijal nový návrh pravidel pro strategickou výstavbu nabíjecí a vodíkové infrastruktury. Jde o další krok blížící se legislativní změny vstříc elektromobilitě a alternativním pohonům.

EU chce nabíječky každých 60 kilometrů

První debaty o zavedení strategických pokynů k výstavbě nabíjecích sítí došlo v Evropském parlamentu v březnu letošního roku. Návrh byl nyní přijat bez dalších změn a úprav. V jeho prospěch hlasovalo 514 poslanců, proti návrhu se vyjádřilo 52 a 74 se hlasování nezúčastnilo.

Dohoda EU specifikuje, že osobní elektromobily musí mít k dispozici veřejnou nabíjecí stanici každých 60 kilometrů podél hlavních státních i mezinárodních dopravních tahů standardu TEN-T. Nabídnout musí nabíjecí výkon 400 kW a funkční musí být do roku 2024.

Další navýšení výkonu o 50 % má pak nabrat účinnost o 4 roky později v roce 2028. Autobusy a nákladní vozy mají rozestup stanic navýšený na každých 120 km. Do roku 2028 musí být vystavěny alespoň na polovině TEN-T tahů. Jejich výkon se bude pohybovat mezi 1 400 a 2 800 kW, podle typu velikosti a významnosti dopravní tepny.

Rychlonabíjecí stanice E-pit

Nabíjecí hub u hlavního tahu, ilustrační


Čtěte také: Tesla chce koupit startup, který vyvíjí nabíjení budoucnosti. Co chystá?


Vodík je stále ve hře

Do roku 2031 pak musí členské státy zajistit i dostatečnou tankovací infrastrukturu pro vodíkový pohon. Čerpací stanice musí být umístěné nejvýše 200 km od sebe. První návrh na hustotu umístění dobíjecích stanic předložila komise ke čtení v říjnu loňského roku. Podmínkou navíc je, že se musí jednat o lokalitu s více nabíjecími body. Nelze tedy návrh obejít výstavbou pouze jednoho stojanu.

Zjednodušení plateb v zahraničí

Otázkou byly i platební možnosti. Nabíjecí stanice budou povinně přijímat rychlé bezkontaktní platby bez nutnosti registrace a použití předplatného. Na displejích musí být vyznačena cena za kW nebo za minutu nabíjení. Součástí má být i databáze všech dostupných stanic jak pro nabíjení tak pro tankování alternativních paliv a jejich cena, obsazenost a dostupnost. Tato aplikace by měla být spuštěna nejpozději do roku 2027.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."