Norové otestovali, jak se v zimě zkrátí dojezd elektromobilů

Jakub Mokříš

Nízké teploty v zimním období jsou tak trochu postrachem pro majitele elektromobilů. Za mrazů totiž klesá kapacita baterie a energii navíc spotřebuje i topení. Norský test ukázal, že tyto obavy jsou možná trochu přehnané.

TIP: Engineering Explained detailně rozebral chování Modelu 3 na sněhu

Norská asociace majitelů aut se rozhodla otestovat celkem 20 elektromobilů na trase Oslo – Hafjell, která měla délku 482 kilometrů. Řidiči vozů měli za úkol jel zcela běžně, nijak úsporně, bylo zapnuté vyhřívání sedačky a teplota na 20°C. Cestou došlo i na nabíjení ze zhruba 10 na 80 %, za teploty -2°C.

Dojezd

Test ukázal, že za „norských“ podmínek je rozdíl mezi dojezdem udávaným dle WLTP a tím skutečným v průměru asi 18,5 %. Nejméně se to projevilo u elektromobilu Hyundai Kona Electric (test), který se od papírového dojezdu 449 kilometrů odlišil o 9,91 % a dojel 404,5 kilometrů daleko. Překvapivě velký rozdíl zaznamenaly Tesly, Model S 26,25 %, Model 3 27,79 %. Škoda Citigo-e iV pak ukázala solidních 14,73 %.

Nabíjení

A jak to dopadlo se zmíněným nabíjením? Vyhrálo Audi e-tron (test). Na 80 % se mu podařilo dostat za 27 minut. Populární Model 3 (test) zaostal za tímto časem o 8 minut.

Test tak ukázal mylnost hospodské pověry, že v mrazivém počasí se dojezd sníží třeba na polovinu a elektromobil se stává prakticky nepoužitelným. Faktem je, že vliv teploty se projeví, u elektromobilů bez tepelného čerpadla více, ale vždy nikterak zásadně.

zdroj: naf.no


Komentáře


Nejnovější články