Tato Tesla už má na tachometru 160 000 km. O kolik se zkrátil reálný dojezd?

Tesla Model S po 11 letech a 160 000 km stále nabízí skvělý dojezd. Baterie ztratila jen 12 % kapacity, což vyvrací obavy z její životnosti.
Po 11 letech stále bez zásadní ztráty
Baterie, které nevydrží ani dekádu? Oblíbený strašák odpůrců elektromobilů. Jenže Tesla Model S tenhle mýtus boří. I po 11 letech a více než 160 tisících kilometrech si zachovala překvapivě dobrý dojezd a ukázala, že dobře navržená baterie může fungovat lépe, než mnozí čekali.
Teslu Model S z roku 2014 koupil na začátku letošního roku youtubový kanál The Fast Lane EV za pouhých 13 tisíc dolarů (288 tisíc korun). Měla jen jednoho majitele a na tachometru přes 160 tisíc kilometrů. V případě auta se spalovacím motorem by se to dalo označit za dobrou cenu za zajetou ojetinu. U elektromobilu by však mnozí váhali kvůli původní baterii. Nová od Tesly totiž stojí kolem 20 000 dolarů (443 tisíc korun).
Zkušební jízda s baterií nabitou na 99 % na 179 kilometrů dlouhém okruhu v okolí coloradského Denveru však všechny mile překvapila. Auto ujelo 375,9 kilometru (233,6 mil), spotřebovalo 63,3 kWh energie a dosáhlo průměrné účinnosti 16,8 kWh/100 km. Navíc stále ukazovalo rezervu 16 kilometrů.

Minimální degradace, maximální výkon
V kontextu očekávání je výsledek překvapivý. Dříve se běžně předpokládalo, že po 8 až 10 letech ztratí baterie přes 20 % kapacity. Tady ale Tesla ukazuje, že s důrazem na řízení baterie a aktualizace softwaru lze ztráty minimalizovat. V tomto případě činila ztráta kapacity za 11 let přibližně 12 % a dojezd se snížil jen o 34,4 kilometru z původních 426 km (265 mil) dle EPA.
Model S P85, který se tehdy prodával za zhruba 95 000 dolarů (přibližně 2,2 milionu Kč), si tak drží hodnotu nejen cenou, ale i výkonem. I po více než dekádě tak ukazuje, že životnost elektromobilu nemusí být limitována baterií.
Ačkoli jde o jediný případ, výsledek je jasný signál. Elektromobily nemusí být jen krátkodobým experimentem. Tesla ukazuje, že i 11 let starý vůz může nabídnout solidní dojezd bez nutnosti nákladné výměny baterie. To je pro všechny budoucí zájemce o ojetý elektromobil silný argument.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.