Robotaxi není jen Tesly. Musk dostal od regulátorů studenou sprchu

Tesla neuspěla s pokusem získat výhradní práva na označení „Robotaxi“. Úřad to označil za příliš obecné a žádost společnosti zamítl.
Název „Robotaxi“ Tesle neprošel
Chcete si patentovat slovo, které popisuje celý segment? Tesla to zkusila a narazila. Americký úřad pro patenty a ochranné známky (USPTO) zamítl její žádost o výhradní práva na označení „Robotaxi“. Důvod? Příliš obecné. Pro šéfa automobilky Elona Muska se tak jedná o další zářez v sérii střetů s regulátory.
V úterním takzvaném „nefinální rozhodnutí“ USPTO uvedl, že termín „robotaxi“ je běžně používaný popis autonomního vozidla nabízejícího přepravu bez řidiče. Tesla neprokázala, že by název získal vnímání jako specifická značka společnosti. Automobilka má nyní tři měsíce na podání odpovědi, jinak úřad od přihlášky upustí. Podobně zamítnuta byla i žádost o ochranu názvu „Cybercab“ kvůli jiným společnostem, které usilují o podobné „kybernetické“ ochranné známky.
Tesla podala žádost o ochrannou známku v říjnu 2024 ve stejný den, kdy představila svůj speciálně navržený elektromobil Cybercab určený pro budoucí autonomní taxislužbu. Zároveň 10. října podala dvě další žádosti o ochranu značky pro označení „Robobus“, které se pravděpodobně týkají připravovaného autonomního minibusu. Tyto žádosti zatím zůstávají v procesu posuzování úřadem pro patenty a ochranné známky.

Používat ho může každý
Tesla není jediná, kdo o termínu „robotaxi“ mluví. Používají ho také Waymo od Googlu, Cruise od GM nebo čínské Baidu. Právě tím se podle úřadu potvrzuje, že nejde o unikátní značku, ale o obecný název celé kategorie. Výhradní vlastnictví by konkurenci znemožnilo popisovat vlastní služby a to je proti pravidlům.
Název tedy zůstává veřejný. Tesla může pokračovat ve vývoji, ale „Robotaxi“ nebude výhradně její. Zamítnutí ochranné známky sice nezastaví technický vývoj, ale může zkomplikovat marketing a právní strategii v konkurenčním prostředí.
Z hlediska strategie z toho mohou těžit menší hráče, kteří se teď nemusejí bát, že by název „robotaxi“ byl předmětem právních sporů. Na druhou stranu je však docela dobře možné, že až Tesla svůj autonomní model uvede a pojem se jí stejně neoficiálně přilepí. V každém případě je to pro Teslu a Elona Muska zvlášť další ukázka toho, že její agresivní branding naráží na limity regulace, a to je jen dobře.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.