Nejzelenějším autem překvapivě není elektromobil, tvrdí nová studie

  • Elektromobily jsou čisté na provoz, ale méně ekologické na výrobu a recyklaci
  • V nejnovější studii zvítězil plug-in hybridní model Toyota Prius
  • Jak obstály elektromobily?
Toyota Prius (2023) plug-in hybrid

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid na české silnici, ilustrační | foto: Toyota

Toyotě se velmi často vyčítá její zpátečnický postoj vůči čisté elektromobilitě. Podle mnohých je její setrvání na poli spalovacích, potažmo hybridních vozidel, špatné pro ekologii. Dokud Toyota údajně nerozšíří své portfolio elektromobilů, nemůže se řádně přidat mezi výrobce, kteří pomáhají snižovat uhlíkovou stopu. Jak se ale ukazuje, jsou takové výroky proti Toyotě ne úplně na místě.

Ekologie není jen o provozu

Nezávislá výzkumná organizace, která se zabývá komplexní otázkou škodlivosti dnešní průmyslové výroby, si již poněkolikáté posvítila na skutečnou ekologii vozidel. Do rovnice přidává emise produkované při výrobě vozu, jeho provoz během životního cyklu. Zahrnuje výrobní procesy, distribuci paliv, náklady i servisní práce vozu s tím spojené i následnou recyklaci a likvidaci. Každoroční studie nese název GreenerCar.

O studii se stará Americká rada pro energeticky efektivní hospodářství (ACEEE). Jak do toho všeho spadá Toyota a její hybridy? Řeč je především o poslední generaci Toyoty Prius v plug-in hybridní verzi. Ta se totiž s počtem 71 bodů umístila na první příčce. Při výpočtech se počítá s ročním nájezdem zhruba 24 140 kilometrů, což v americkém měřítku odpovídá ročnímu nájezdu 15 000 mil.

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid jedoucí po Praze, ilustrační | foto: Toyota


Čtěte také: Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily


Toyota žebříčku suverénně dominuje s více typy pohonů

Náklady spojené s ročním provozem dosahují pouhých 529 dolarů, tedy zhruba 12 350 korun. Částka zahrnuje palivo potřebné k ujetí roční porce kilometrů, nepočítá se tedy s pravidelnými servisními úkony. Pro fanoušky této studie se nejedná o žádné překvapení, Prius totiž zvítězil již potřetí v řadě.

Nejlepší dva elektromobily získaly shodně po 67 bodech a jde o Lexus RZ 300e a Mini Coooper SE, které v žebříčku obsadily druhé a třetí místo. O pouhý bod níže se umístil elektromobil Nissan Leaf a další vůz japonského výrobce, Toyota bZ4X. Mezi pěti „nejzelenějšími“ auty jsou tedy sice 4 elektromobily, ale zvítězil plug-in hybrid.

Toyota má v první desítce zástupce i v plug-in hybridním modelu RAV4 Prime a full-hybridním modelu Camry i Corolla. Vždy je o pokles jednotek bodů. Roli hraje i velikost baterií. Větší baterie sice znamená větší dojezd, ale je nákladnější na výrobu i recyklaci. Hybridních zástupců, jak těch „zásuvkových“, tak i těch automatických, se v žebříčku objevuje více. I vozy Hyundai a Kia se umístily velmi vysoko.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nejzelenějším autem překvapivě není elektromobil, tvrdí nová studie

  • Elektromobily jsou čisté na provoz, ale méně ekologické na výrobu a recyklaci
  • V nejnovější studii zvítězil plug-in hybridní model Toyota Prius
  • Jak obstály elektromobily?
Toyota Prius (2023) plug-in hybrid

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid na české silnici, ilustrační | foto: Toyota

Toyotě se velmi často vyčítá její zpátečnický postoj vůči čisté elektromobilitě. Podle mnohých je její setrvání na poli spalovacích, potažmo hybridních vozidel, špatné pro ekologii. Dokud Toyota údajně nerozšíří své portfolio elektromobilů, nemůže se řádně přidat mezi výrobce, kteří pomáhají snižovat uhlíkovou stopu. Jak se ale ukazuje, jsou takové výroky proti Toyotě ne úplně na místě.

Ekologie není jen o provozu

Nezávislá výzkumná organizace, která se zabývá komplexní otázkou škodlivosti dnešní průmyslové výroby, si již poněkolikáté posvítila na skutečnou ekologii vozidel. Do rovnice přidává emise produkované při výrobě vozu, jeho provoz během životního cyklu. Zahrnuje výrobní procesy, distribuci paliv, náklady i servisní práce vozu s tím spojené i následnou recyklaci a likvidaci. Každoroční studie nese název GreenerCar.

O studii se stará Americká rada pro energeticky efektivní hospodářství (ACEEE). Jak do toho všeho spadá Toyota a její hybridy? Řeč je především o poslední generaci Toyoty Prius v plug-in hybridní verzi. Ta se totiž s počtem 71 bodů umístila na první příčce. Při výpočtech se počítá s ročním nájezdem zhruba 24 140 kilometrů, což v americkém měřítku odpovídá ročnímu nájezdu 15 000 mil.

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid

Toyota Prius (2023) plug-in hybrid jedoucí po Praze, ilustrační | foto: Toyota


Čtěte také: Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily


Toyota žebříčku suverénně dominuje s více typy pohonů

Náklady spojené s ročním provozem dosahují pouhých 529 dolarů, tedy zhruba 12 350 korun. Částka zahrnuje palivo potřebné k ujetí roční porce kilometrů, nepočítá se tedy s pravidelnými servisními úkony. Pro fanoušky této studie se nejedná o žádné překvapení, Prius totiž zvítězil již potřetí v řadě.

Nejlepší dva elektromobily získaly shodně po 67 bodech a jde o Lexus RZ 300e a Mini Coooper SE, které v žebříčku obsadily druhé a třetí místo. O pouhý bod níže se umístil elektromobil Nissan Leaf a další vůz japonského výrobce, Toyota bZ4X. Mezi pěti „nejzelenějšími“ auty jsou tedy sice 4 elektromobily, ale zvítězil plug-in hybrid.

Toyota má v první desítce zástupce i v plug-in hybridním modelu RAV4 Prime a full-hybridním modelu Camry i Corolla. Vždy je o pokles jednotek bodů. Roli hraje i velikost baterií. Větší baterie sice znamená větší dojezd, ale je nákladnější na výrobu i recyklaci. Hybridních zástupců, jak těch „zásuvkových“, tak i těch automatických, se v žebříčku objevuje více. I vozy Hyundai a Kia se umístily velmi vysoko.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."