Toyota Prius (2023) – Trvalo to, ale Prius v 5. generaci je hezký a technicky téměř dokonalý

Matouš Vrchota
  • Nová Toyota Prius chce dobýt evropský trh
  • Jde na to se skvělou motorizací a ultra dlouhým dojezdem
  • Plug-in hybrid zvládne skoro 100 km čistě na elektřinu
Toyota Prius PHEV 2023
Toyota Prius PHEV 2023

Na evropský trh se po odmlce vrací ikonický průkopník hybridní techniky. Ve své páté a velmi přepracované verzi budeme opět vídat na silnicích výhradně plug-in hybridní verzi Toyoty Prius. Vůz se nejdříve začne nabízet v Evropě, později se dostane i do Severní Ameriky.

Toyota Prius 5. generace

U hybridních vozů i těch s připojením do zásuvky jsme často zvyklí vídat doplňující elektromotor ve spojení s drobným a přeplňovaným motorem. Toyota ale nikdy nebyla příznivcem ultra šíleného downsizingu, a proto i nový Prius 5. generace (2023) bude pohánět primárně dvoulitrový benzínový atmosférický motor. Spolu s elektrikou nabídne výkon 164 kW (223 koní). Od minulé generace si tak téměř dvojnásobně polepšil.

Kapacita baterie je navýšena o 5 kWh na konečných 13,6 kWh. Díky umístění pod druhou řadou sedadel není ochuzen ani zavazadlový prostor. Jestliže by měl vůz podle slov Toyoty prodloužit o polovinu svůj předchozí dojezd, atakoval by hranici téměř 100 kilometrů (94 km dle vyjádření). A to je již hranice, u které stojí zvažovat nákup vozu dvojnásobně. Troufáme si tvrdit, že veškeré městské jízdy by řidiči měli být schopní zvládnout pouze na elektřinu a spalovací motor použít výhradně mimo jeho hranice.

Toyota Prius PHEV 2023
Toyota Prius PHEV 2023

Čtěte také: První kilometry s elektromobilem Toyota bZ4X po českých silnicích. Jak se nám líbí?


Je to kupé, liftback nebo crossover?

Evropská verze Toyoty Prius PHEV (2023) má navíc nabídnout za příplatek i solární střechu. V dokumentech ale není zmíněno, zda a jak moc mají solární panely vylepšit dojezd vozu. Při pohledu na vůz vás napadne, odkud pochází, ale jeho vzhled byl i tak značně přepracovaný do současné generace nabízených modelů značky.

Svažující se střecha zachovává skvělé aerodynamické vlastnosti, ale v tomto případě dodává vozu více styl kupé než přerostlého liftbacku z minulých generací. Nejvyšší bod karoserie byl totiž posunutý více nad druhou řadu sedadel. Vůz se o 50 mm snížil a o 46 mm zkrátil. Jen šířka vozidla nepatrně narostla o 22 mm. Rozvor kol je identický s minulou generací.

Interiér

Uvnitř nový Prius v mnohém připomíná jediného elektrického zástupce značky, model bZ4x. Interiér je rozdělen do identických oblastí řidičského modulu, plovoucí kapličky budíků a blízkého okolí řidiče. Zatímco u většiny moderních vozidel se díváte na budíky skrze volant, vysoké umístění na palubní desce umožňuje jeho sledování až nad věncem volantu. Jako by měly budíky částečně nahradit Head-up displej. Jsou také posunuté blíže k hraně čelního skla.

Toyota Prius PHEV 2023
Toyota Prius PHEV 2023

Snadné ovládání

Středový displej má jediný fyzický ovládací prvek, a to otočné kolečko hlasitosti ve vzdálenějším rohu od řidiče. Pod ním odděluje ovládání klimatizace s fyzickými tlačítky dvojice nízkých výdechů topení a klimatizace.

Všehovšudy to vypadá, že Toyota chce obnovit své skvělé předchozí zkušenosti nejen s tímto modelem, ale prvnotřídní hybridní technikou. V tomto oboru se cítí automobilka znatejně příjemněji než u čistých elektrombilů. Alespoň zatím.

Cena a dostupnost

Nová Toyota Prius Plug-in hybrid (2023) dorazí na evropské trhy na jaře příštího roku, a to za zatím neznámou cenu. Nezbývá tedy, než si na tuto informaci počkat.

Video

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články