Japonsko je prostě jiný svět. Autem roku 2024 je Toyota Prius, elektromobily se neprosadily
- Titul Japonské auto roku získala Toyota Prius
- Japonský hybrid má našlápnuto k úspěchu také v Americe, či Česku
- Elektromobily nedopadly moc dobře

Když v roce 1881 představil John Venn světu svůj slavný diagram, automobil ještě nebyl na světě. Ale Vennův diagram by byl dokonalým způsobem, jak znázornit, jak se i ve věku globálních automobilových produktů mohou různé země dokonale shodnout na jednom modelu a současně naprosto odlišit při posuzování modelů jiných.
S auty je to jako s jídly. Co země, to vlastní chutě
Vezměme si například soutěž Japonské auto roku 2024. Zde získala první cenu nová Toyota Prius, která sklidila uznání za svůj nově nalezený smysl pro styl a vylepšenou dynamiku.
Ve Spojených státech byl model přijatý stejně vřele a Toyotu Prius také najdeme v užším výběru tří osobních vozů soutěže o Severoamerické osobní, nákladní a užitkové vozidlo roku 2024, tedy soutěže, jejíž vítěz bude vyhlášen 4. ledna 2024. Prius se zde utká s Hondou Accord a Hyundai Ioniq 6 a má velkou šanci získat zlatou medaili.
Některá z vozidel, která se dostala do užší japonské desítky, jsou současně automobily, které jsou sice dostupné v USA, ale na seznamu NACTOY se vůbec neumístily.
Výsledky ankety Auto roku 2024 v Japonsku
- Toyota Prius
- BMW X1
- Honda ZR-V
- Toyota Alphard/Vellfire
- Nissan Serena
- Mitsubishi Delica Mini
- Subaru Cross Trek
- Abarth 500e
- Volkswagen ID.4
- Maserati Grecale
- BMW X1
- Honda ZR-V
- Toyota Alphard/Vellfire
- Nissan Serena
- Mitsubishi Delica Mini
- Subaru Cross Trek
- Abarth 500e
- Volkswagen ID.4 | foto: Volkswagen
- Maserati Grecale
Čtěte také: Evropské auto roku 2024 je tady! Máme seznam nominovaných vozů
V Japonsku elektromobily netáhnou, Amerika má opačný názor
Kategorie, která v Japonsku obsahuje soubor všech modelů, je ve Spojených státech rozdělená na osobní automobily, SUV a pickupy. Například Maserati Grecale se dostalo do Top 10 na japonském seznamu a Subaru Cross Trek se zde umístilo na 7. místě, ale ani jeden z těchto vozů v Americe nepostoupil dál než do úvodního kola, kde se utkalo 29 modelů SUV. Na japonském seznamu vidíme jen mizivé zastoupení elektromobilů, zatímco v americké poslední „devítce“ je 5 elektromobilů.
A některé modely, ze kterých japonští porotci vybírali vítěze, by americkému publiku neřekly vůbec nic. Například tři automobily z japonské Top 10 jsou minivany: Toyota Alphard/Vellfire, Nissan Serena a maličké a zvláštně vypadající kei car Mitsubishi Delica Mini. I když se poslední dobou zdá, že se minivany trochu vrací do povědomí veřejnosti, ani jeden z nich nevystoupil na nejvyšší stupínek NACTOY od chvíle, kdy první místo v nově zavedené kategorii užitkových vozidel v roce 2017 obsadil Chrysler Pacifica a jeho předchůdce udělal totéž v kategorii automobilu v roce 1996.
Když už jsme se zmínili o finalistech severoamerické soutěže, podívejme se na jednotlivé kategorie:
2024 North American Car:
- Honda Accord
- Hyundai Ioniq 6
- Toyota Prius/Prius Prime
2024 North American Truck:
- Chevrolet Colorado
- Chevrolet Silverado EV
- Ford Super Duty
2024 North American Utility Vehicle:
- Genesis Electrified GV70
- Kia EV9
- Volvo EX30
Po Novém roce budeme znát výsledky a uvidíme, jestli se Priusu podaří zvítězit také za mořem. A pak také přijde na řadu Česko, kde již taktéž známe seznam nominovaných aut do ankety Auto roku 2024.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.