Když v roce 1881 představil John Venn světu svůj slavný diagram, automobil ještě nebyl na světě. Ale Vennův diagram by byl dokonalým způsobem, jak znázornit, jak se i ve věku globálních automobilových produktů mohou různé země dokonale shodnout na jednom modelu a současně naprosto odlišit při posuzování modelů jiných.
Vezměme si například soutěž Japonské auto roku 2024. Zde získala první cenu nová Toyota Prius, která sklidila uznání za svůj nově nalezený smysl pro styl a vylepšenou dynamiku.
Ve Spojených státech byl model přijatý stejně vřele a Toyotu Prius také najdeme v užším výběru tří osobních vozů soutěže o Severoamerické osobní, nákladní a užitkové vozidlo roku 2024, tedy soutěže, jejíž vítěz bude vyhlášen 4. ledna 2024. Prius se zde utká s Hondou Accord a Hyundai Ioniq 6 a má velkou šanci získat zlatou medaili.
Některá z vozidel, která se dostala do užší japonské desítky, jsou současně automobily, které jsou sice dostupné v USA, ale na seznamu NACTOY se vůbec neumístily.
Čtěte také: Evropské auto roku 2024 je tady! Máme seznam nominovaných vozů
Kategorie, která v Japonsku obsahuje soubor všech modelů, je ve Spojených státech rozdělená na osobní automobily, SUV a pickupy. Například Maserati Grecale se dostalo do Top 10 na japonském seznamu a Subaru Cross Trek se zde umístilo na 7. místě, ale ani jeden z těchto vozů v Americe nepostoupil dál než do úvodního kola, kde se utkalo 29 modelů SUV. Na japonském seznamu vidíme jen mizivé zastoupení elektromobilů, zatímco v americké poslední „devítce“ je 5 elektromobilů.
A některé modely, ze kterých japonští porotci vybírali vítěze, by americkému publiku neřekly vůbec nic. Například tři automobily z japonské Top 10 jsou minivany: Toyota Alphard/Vellfire, Nissan Serena a maličké a zvláštně vypadající kei car Mitsubishi Delica Mini. I když se poslední dobou zdá, že se minivany trochu vrací do povědomí veřejnosti, ani jeden z nich nevystoupil na nejvyšší stupínek NACTOY od chvíle, kdy první místo v nově zavedené kategorii užitkových vozidel v roce 2017 obsadil Chrysler Pacifica a jeho předchůdce udělal totéž v kategorii automobilu v roce 1996.
Když už jsme se zmínili o finalistech severoamerické soutěže, podívejme se na jednotlivé kategorie:
Po Novém roce budeme znát výsledky a uvidíme, jestli se Priusu podaří zvítězit také za mořem. A pak také přijde na řadu Česko, kde již taktéž známe seznam nominovaných aut do ankety Auto roku 2024.
Když v roce 1881 představil John Venn světu svůj slavný diagram, automobil ještě nebyl na světě. Ale Vennův diagram by byl dokonalým způsobem, jak znázornit, jak se i ve věku globálních automobilových produktů mohou různé země dokonale shodnout na jednom modelu a současně naprosto odlišit při posuzování modelů jiných.
Vezměme si například soutěž Japonské auto roku 2024. Zde získala první cenu nová Toyota Prius, která sklidila uznání za svůj nově nalezený smysl pro styl a vylepšenou dynamiku.
Ve Spojených státech byl model přijatý stejně vřele a Toyotu Prius také najdeme v užším výběru tří osobních vozů soutěže o Severoamerické osobní, nákladní a užitkové vozidlo roku 2024, tedy soutěže, jejíž vítěz bude vyhlášen 4. ledna 2024. Prius se zde utká s Hondou Accord a Hyundai Ioniq 6 a má velkou šanci získat zlatou medaili.
Některá z vozidel, která se dostala do užší japonské desítky, jsou současně automobily, které jsou sice dostupné v USA, ale na seznamu NACTOY se vůbec neumístily.
Čtěte také: Evropské auto roku 2024 je tady! Máme seznam nominovaných vozů
Kategorie, která v Japonsku obsahuje soubor všech modelů, je ve Spojených státech rozdělená na osobní automobily, SUV a pickupy. Například Maserati Grecale se dostalo do Top 10 na japonském seznamu a Subaru Cross Trek se zde umístilo na 7. místě, ale ani jeden z těchto vozů v Americe nepostoupil dál než do úvodního kola, kde se utkalo 29 modelů SUV. Na japonském seznamu vidíme jen mizivé zastoupení elektromobilů, zatímco v americké poslední „devítce“ je 5 elektromobilů.
A některé modely, ze kterých japonští porotci vybírali vítěze, by americkému publiku neřekly vůbec nic. Například tři automobily z japonské Top 10 jsou minivany: Toyota Alphard/Vellfire, Nissan Serena a maličké a zvláštně vypadající kei car Mitsubishi Delica Mini. I když se poslední dobou zdá, že se minivany trochu vrací do povědomí veřejnosti, ani jeden z nich nevystoupil na nejvyšší stupínek NACTOY od chvíle, kdy první místo v nově zavedené kategorii užitkových vozidel v roce 2017 obsadil Chrysler Pacifica a jeho předchůdce udělal totéž v kategorii automobilu v roce 1996.
Když už jsme se zmínili o finalistech severoamerické soutěže, podívejme se na jednotlivé kategorie:
Po Novém roce budeme znát výsledky a uvidíme, jestli se Priusu podaří zvítězit také za mořem. A pak také přijde na řadu Česko, kde již taktéž známe seznam nominovaných aut do ankety Auto roku 2024.