Nejnovější statistika umlčí kritiky. Jak často se mění baterie v elektromobilech?

Petr Bergmann
  • Nová data říkají, že baterie elektromobilů vydrží mnohem déle, než tvrdí odpůrci
  • Průzkum zmapoval degradaci baterií 15 tisíc elektromobilů
  • Víme co čekat během 160 000 kilometrů
Cylindrické baterie StoreDot
Cylindrické baterie StoreDot

Snad u všech diskuzí týkajících se koupě elektromobilu se probírá jedna důležitá otázka: „Co budu dělat, když mému vozu doslouží baterie? Elektromobil bude v takovém případě na vyhození.“ Konstatování často provází sarkastický úšlebek a komentář, že po najetí sta tisíc kilometrů bude auto nefunkční a bezcenné. Nová data  společnosti Recurrent Auto naštěstí dokazují, že taková tvrzení jsou jenom mýty.

Společnost Recurrent Auto vytvořila podrobné statistiky

Společnost Recurrent provedla průzkum u více než 15 000 majitelů elektromobilů a sestavila jedny z nejpodrobnějších statistik o stavu baterií, které jsou v současné době k dispozici. Výsledky studie dávají odpověď na řadu otázek. Z uvedené skupiny vlastníků elektrických aut muselo pouze 1,5 % vyměnit baterie svých vozidel mimo záruční lhůtu nebo mimo servisní svolávací akci.

V takovém případě šlo většinou o starší modely Nissan Leaf, které nejsou vybaveny systémem teplotního managementu baterie. Průzkum společnosti Recurrent zahrnoval údaje 13 modelů vozidel včetně Tesla Model S, Tesla Model Y, Tesla Model 3, Chevy Volt, Bolt EUV a EV, Hyundai Kona, BMW i3, Audi e-tron, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq 5 a Mustang Mach-e.


Čtěte také: 5 největších NEvýhod u elektromobilů. V čem mají odpůrci pravdu?


Degradace baterií nemá lineární průběh

Kromě uvedeného počtu majitelů, kteří museli vyměnit baterie, průzkum zjistil, že degradace akumulátorů neprobíhá lineárně. U každé ze zkoumaných skupin dosáhl dojezd elektromobilu svého maxima během 10 až 20 tisíc mil (16 000 až 32 000 km), následně došlo ke znatelné degradaci a poté se dojezd stabilizoval až do dosažení sledovaného nájezdu 100 000 mil (160 000 km).

Generální ředitel společnosti Recurrent Auto Scott Case říká, že výsledky jsou velice pozitivní a dávají jasnou odpověď všem, kteří tvrdí, že elektromobily jsou ohledně nákladů na údržbu časovanou bombou. „Všichni víme, že vlastnictví vozidel jsou plná překvapení, která nikdo nemůže ovlivnit. Doufám ale, že konečně uvěříme, že baterií se tato překvapení téměř netýkají.“

Nezodpovězené otázky stále existují

Vzhledem k relativně krátké přítomnosti elektrických vozidel na trhu není v současné době k dispozici významné množství údajů o vlivu najetých km nad hranici 160 000 km. Mnohé neoficiální příběhy ale uvádí, že si řada elektromobilů udržuje dobrý dojezd i po dosažení uvedeného nájezdu.

Recurrent připisuje tento jev dvěma hlavním technologiím. Jednak systému managementu baterií a také systému řízení jejich teploty, které výrazně prodlužují životnost akumulátorů. Tyto technologie umožňují omezit nabíjení baterií nad stanovenou hranici, která by mohla poškodit zdraví baterie, ale současně zajišťují, že baterie je provozována při bezpečné a „zdravé“ teplotě.

Výsledky průzkumu společnosti Recurrent jsou tou nejlepší zprávou pro trh s ojetými elektromobily. Zájemci o takový vůz si mohou na základě shromážděných dat snadno ověřit riziko, které nákupem použitého elektromobilu podstupují.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články