Automobilový průmysl děsí strašák jménem hořčík. Rýsuje se další problém?
- Evropský automobilový průmysl je ohrožen kvůli nedostatku hořčíku
- Hořčík je pro výroby automobilů téměř nepostradatelný
- Většina jeho světové produkce pochází z Číny

Čipová krize aktuálně otřásá automobilovým průmyslem. Mnoho automobilek již omezilo, nebo dokonce úplně zastavilo výrobu nových aut a zlepšení je v nedohlednu. Ztráty, které krize způsobila, se počítají ve stovkách miliard euro. Nyní to však vypadá, že nedostatek čipů není jedinou zásadní hrozbou, se kterou se automobilky budou muset v příštích měsících potýkat. Nedostatkovým zbožím se totiž stává také hořčík, bez něhož automobilky nebudou schopné vyrábět nové vozy.
Nedostatek hořčíku děsí automobilky
Hlavní příčinou vzniku nouze o hořčík je energetická krize v Číně. Právě z této asijské země totiž pochází až 85 % světové produkce tohoto kovu. Téměř polovina tamního hořčíku poté putuje na evropský trh. Díky nedostatku elektřiny je však aktuální produkce kovu výrazně omezena. Mnoho továren již muselo pozastavit jeho výrobu a zbylé produkují jen velmi omezené množství. Kvůli tomu Čína momentálně neexportuje téměř žádný hořčík.
Možná si říkáte, že tento prvek přeci automobilky na nic nepotřebují, neboť se z něj auta nevyrábí. Opak je však pravdou. Hořčík je totiž velmi důležitý pro výrobu hliníkových součástek. Tento lehký, ale zároveň pevný kov, se využívá pro výrobu panelů karoserie, částí motoru, nádrží, disků kol nebo například hnacích hřídelí. Jednoduše řečeno, v současnosti se bez hliníku již neobejde žádné auto.

Čtěte také: Za nedostatek čipů prý mohou automobilky, protože žijí v technologickém pravěku
Největší problém nastane v Evropě
Zatím to vypadá, že nedostatek hořčíku nejvíce zasáhne právě evropský trh. Ve Spojených státech, které jsou také domovem mnoha automobilek, je zatím hořčíku dostatek, neboť také USA jsou producentem tohoto kovu. Pokud však okamžitě nenastane zlepšení situace, evropským automobilkám brzy dojdou zásoby a výroba nových vozů tak bude muset být výrazně omezena nebo dokonce bude muset zcela skončit.
Podle průmyslového sdružení European Aluminium by nedostatek hořčíku v Evropě mohl nastat už do dvou měsíců. Proto sdružení apeluje na evropské vlády, aby zakročily. Jednotlivé státy by měli podpořit výrobu hořčíku v Evropě, aby se tento kontinent stal méně závislý na čínských dodavatelích. Otázkou nyní zůstává, co je vlastně možné v tak krátkém časovém horizontu dělat a zda lze krizi vůbec nějak předejít.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.