Pro rok 2030 cílí země Spojených států na 50% podíl nových elektrických vozidel včetně lehkých užitkových vozů. Takový milník ve své klimatické dohodě zmiňuje vláda Bílého domu. Více veřejně se zmiňuje rok 2035, který je například pro Kalifornii hraničním pro prodej nových spalovacích vozidel.
U mnoha států i mimo Severní Ameriku se pak hovoří o zákazu používání spalovacích vozidel pouhých pět let po ukončení jejich prodeje. Za zmínku stojí postoj Velké Británie, která by se k tomuto cíli chtěla dostat již v roce 2030. Jenže prováděné průzkumy tak jednoznačně ve prospěch elektromobility nehovoří. O jeden z průzkumů se zasloužila divize společnosti ABB, a sice ABB Robotics.
Při dotazu, zda se automobilkám zdá být stoprocentní přesun k elektrickému pohonu mezi lety 2030 a 2040 reálný, narazili na celkem vysokou míru pesimismu. Žádná z dotázaných společností napříč celým průmyslem není z více než 70 % přesvědčena o naprosté proveditelnosti. O nejvyšší podíl se postaraly s tímto podílem firmy ze Spojených států. V Evropě je to dokonce méně než 10 % dodavatelů.
Čtěte také: Poslední šance! Zákaz spalovacích aut v EU může být shozen ze stolu
Přibližně třetina je alespoň částečně o úspěchu přesvědčena. Nadpoloviční většina ale předpovídá, že dekáda mezi lety 2030 a 2040 je pro zvládnutí kompletního přesunu příliš brzy. Není to tedy o tom, že by neměli důvěru v nové technologie, ale mělo by se ustoupit s hraničními termíny. Dodavatelé na druhém stupni jsou o situaci a cílech přesvěědčeni přeci jen o něco více. Více než polovina se vyjádřila z cíli pozitivně.
Dodavatelé dílů mají z přesunu největší obavy. Mezi jejich největší strašáky patří bateriové technologie. Již nyní jsou patrné obrovské rozdíly u výrobců. Toyota má baterií nedostatek, což negativně ovlivňuje i vývoj nových elektrických modelů. Na druhé straně stojí Ford, který se dokázal zásobit na tři roky dopředu. Počítají s mnohonásobným navýšením výrobní kapacity pro své současné modely Mustang Mach-E a F-150 Lightning.
Dodavatelé ale zmiňují i obavy zákazníků. Spát jim nedá ani vysoká cena surových materiálů a jejich výpadky v těžbě i zpracování. Pokud se navíc výroba nepřesune více k zelené energii, nebude dlouhodobě udržitelné nové díly vyrábět, distribuovat ani ve konečném důsledku používat. V těchto případech je hojně zmiňovaná slabá nabíjecí infrastruktura.
Pozitivní zprávou ale nakonec je to, že přes 80 % dotázaných vidí budoucnost průmyslu v udržitelném výrobním procesu. Jedině tak můžeme v co největší míře zachovat vnímání a stav individuální dopravy tak, jak ji známe dnes. I tak si je polovina jistá tím, že dosáhnout tohoto udržitelného cíle nebude vůbec nic jednoduchého a potrvá to mnohem déle.
Pro rok 2030 cílí země Spojených států na 50% podíl nových elektrických vozidel včetně lehkých užitkových vozů. Takový milník ve své klimatické dohodě zmiňuje vláda Bílého domu. Více veřejně se zmiňuje rok 2035, který je například pro Kalifornii hraničním pro prodej nových spalovacích vozidel.
U mnoha států i mimo Severní Ameriku se pak hovoří o zákazu používání spalovacích vozidel pouhých pět let po ukončení jejich prodeje. Za zmínku stojí postoj Velké Británie, která by se k tomuto cíli chtěla dostat již v roce 2030. Jenže prováděné průzkumy tak jednoznačně ve prospěch elektromobility nehovoří. O jeden z průzkumů se zasloužila divize společnosti ABB, a sice ABB Robotics.
Při dotazu, zda se automobilkám zdá být stoprocentní přesun k elektrickému pohonu mezi lety 2030 a 2040 reálný, narazili na celkem vysokou míru pesimismu. Žádná z dotázaných společností napříč celým průmyslem není z více než 70 % přesvědčena o naprosté proveditelnosti. O nejvyšší podíl se postaraly s tímto podílem firmy ze Spojených států. V Evropě je to dokonce méně než 10 % dodavatelů.
Čtěte také: Poslední šance! Zákaz spalovacích aut v EU může být shozen ze stolu
Přibližně třetina je alespoň částečně o úspěchu přesvědčena. Nadpoloviční většina ale předpovídá, že dekáda mezi lety 2030 a 2040 je pro zvládnutí kompletního přesunu příliš brzy. Není to tedy o tom, že by neměli důvěru v nové technologie, ale mělo by se ustoupit s hraničními termíny. Dodavatelé na druhém stupni jsou o situaci a cílech přesvěědčeni přeci jen o něco více. Více než polovina se vyjádřila z cíli pozitivně.
Dodavatelé dílů mají z přesunu největší obavy. Mezi jejich největší strašáky patří bateriové technologie. Již nyní jsou patrné obrovské rozdíly u výrobců. Toyota má baterií nedostatek, což negativně ovlivňuje i vývoj nových elektrických modelů. Na druhé straně stojí Ford, který se dokázal zásobit na tři roky dopředu. Počítají s mnohonásobným navýšením výrobní kapacity pro své současné modely Mustang Mach-E a F-150 Lightning.
Dodavatelé ale zmiňují i obavy zákazníků. Spát jim nedá ani vysoká cena surových materiálů a jejich výpadky v těžbě i zpracování. Pokud se navíc výroba nepřesune více k zelené energii, nebude dlouhodobě udržitelné nové díly vyrábět, distribuovat ani ve konečném důsledku používat. V těchto případech je hojně zmiňovaná slabá nabíjecí infrastruktura.
Pozitivní zprávou ale nakonec je to, že přes 80 % dotázaných vidí budoucnost průmyslu v udržitelném výrobním procesu. Jedině tak můžeme v co největší míře zachovat vnímání a stav individuální dopravy tak, jak ji známe dnes. I tak si je polovina jistá tím, že dosáhnout tohoto udržitelného cíle nebude vůbec nic jednoduchého a potrvá to mnohem déle.